Gå til innhold
Arkivverket

Mildt sagt merkelige resultater fra søk i folketelling 1801 for Borre, Vestfold.

Even Stormoen
 Del

Recommended Posts

Hallo alle velmenende hjelpere.

Setter min fulle lit til at dere kan hjelpe meg med følgende:

Jeg gjør et søk i 1801-tellingen for Borre, Vestfold — kun på gårdsnavn. Nåværende Eik men med datidens skrivemåte «Eeg» eller «Eg», for å få vite hvem som bodde på den aktuelle gården i 1801.  Da får jeg opp som søkeresultat 1813 treff.

Kan videre ikke begripe at gården Eik i Borre kan ha hatt så mange beboere, men det blir jo raskt klart at her er ikke bare Eik-folket tatt med.

Et meget generøs dryss av sånn sirka alle som bor i Borre i 1801 åpenbarer seg nedover. (Tror jeg. Har absolutt ikke hverken tid eller tålmodighet til å bla meg gjennnom materien i sin helhet.)

Og nå vil jeg vite: Hvordan gjør man et fornuftig søk i folketellinger med den nye løsningen??

Har gjennomgått «bruksanvisningen» for søk, men dessverre ikke blitt klokere.

Går ut i fra at jeg har gått glipp av et eller annet meget vesentlig hva angår søkemetoder, og vil bli overmåte henrykt over å bli opplyst om emnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årsaken ser ut til å være at du i bostedsfeltet har skrevet eeg|eg|eig| - altså med et eller-tegn til slutt uten noe etter. Det blir det samme som tomt søkefelt ("eeg eller eg eller eig eller tomt søkefelt"), og da får du - logisk nok - treff på alt.

Hvis du fjerner det siste eller-tegnet, gir søket 20 treff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt!!

Føler meg usigelig flau akkurat nå. Sjekket og sjekket parameterne og klarte altså å overse den idiotiske ekstra-streken. «Øya er'e første du blir blind på»

Hjertelig takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.