Gå til innhold
Arkivverket

Politikonstabel Gunnar Mørck i Fredrikstad

Torbjørn Steen-Karlsen
 Del

Recommended Posts

Trøng itj å vårrå flau,Grethe! Hi,hi.. :rolleyes:  :D

Men æ fant vielsen mellom Gunnar og Evelyn! Se #23.

Det som skurrer litt for meg, er at han er ingeniør! Og personen vi leter etter, er forhenværende politikonstabel Gunnar Selvik Mørch, jf. fødselsregisteret for Vestre Fredrikstad. 

Endret av Grethe Flood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner dødsannonse for en ingeniør Gunnar Mørch, d. Mesnalien 30. desember 1925 og bisatt fra Krematoriet (Vestre gravlund?) 6. januar 1926, og med enke Evelyn, men trådstarter søkte jo etter en politikonstabel? Hvor mange Gunnar Mørch finnes det og med Evelyn til kone? Datoene stemmer heller ikke med gravregisteret. Men kanskje noe å sjekke opp uansett?

DTH

Her må det være feil i basen til gravferdsetaten!  :rolleyes:

Dette er  ingeniøren  som døde på Mesnalien.Navn på både kone og barn stemmer.

Og i dødsannonsen sto også A.J. Mørch(hans far)

Søkeresultat fra kommunal folketelling i Kristiania 1.12.1923

Navn Født Fødested Kj Famst Sivst Erverv Arb.giv Bosted Leil. Menighet Fil

Gunnar Henrik Mørch 22.04.1891 Kristiania m g Ingeniør Briskebyveien 2 10 Uranienborg Bunke033k

Evelyn Marian Mørch 05.02.1892 Kristiania k g Husmor Briskebyveien 2 10 Uranienborg Bunke033k

Grete Mørch 26.11.1920 Kristiania k Barn Briskebyveien 2 10 Uranienborg Bunke033k

Evelyn Mørch 23.01.1922 Kristiania k Barn Briskebyveien 2 10 Uranienborg Bunke033k

Anna Johansen 12.05.1901 Drammen k ug Hushjælp Briskebyveien 2 10 Uranienborg Bunke033k 

----

Samme fødselsdato her:

Gravferdsetaten i Oslo kommune

20.065

Gunnar Henrik Mørch Vestre gravlund 1891-04-22

1925-03-02

http://www.begravdeioslo.no/resultat/name/gunnar%20m%C3%B8rch/year_of_death_uncertainty/1/sort_by_column/last_name/sort_order/1

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner ingeniør Gunnar Mørch i adresseboka for Aker 1916-1917:

OBA, Aker adressebok/adressekalender (publikasjon)*, 1916-1917, s. 81
Permanent bilde-ID: db10151511039874

Studentene fra 1940. 

post-541-0-57703300-1466444335_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg faktisk ville ha sjekket om det finnes en skilsmisse på Gunnar Mørck. Sønnen skriver vel også etternavnet slik jf. gravminner i Norge: 

4828917 Oddvar Kristian  Mørck  3012  1922  0908  1997  1508  1997  01  01  003     Glemmen gamle Fredrikstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg faktisk ville ha sjekket om det finnes en skilsmisse på Gunnar Mørck. Sønnen skriver vel også etternavnet slik jf. gravminner i Norge: 

4828917 Oddvar Kristian  Mørck  3012  1922  0908  1997  1508  1997  01  01  003     Glemmen gamle Fredrikstad

Det er da ikke så uvanlig at personer i samme familie staver slektsnavnet forskjellig? Dette var jo før navneloven 1923?

Er ellers alle overbevist om at vi snakker om samme Gunnar Mørch? Kan vi finne dødsmeldingen til denne Mørch død 30. desember 1925 på Statsarkivet i Hamar?

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og når giftet Evelyn Mørch seg omigjen til Ekholm?

DTH

Endret av Dag T. Hoelseth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nr 22 i dødsfallprotokollen

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Oslo skifterett, Avd. II, Dødsfallsprotokoll C 13 , 1925-1927, oppb: Statsarkivet i Oslo.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/27313/122/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20090515360678.jpg

Det er et skifte etter Gunnar Henrik Mørch i 1928, kanskje enken

gifter seg på nytt da ?

Har en følelse av att dette er en annen Gunnar Mørch.....

Endret av Solveig R Håklev
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en følelse av att dette er en annen Gunnar Mørch.....

Ja, jeg tror nå mest det er snakk om to forskjellige personer. Den Gunnar Selvik Mørch fhv. politikonstabel og siom var til Odvar Kristian Mørch/Mørck var født på Hamar i 1890, mens Gunnar Henrik Mørch var født 1891 i Kristiania ...

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#36. Du verden! Nei, men det fantes en eiendomsoverdragelse på en Evelyn Ekholm i 1955, jf. søk i Aftenposten, hvilket betyr at denne Falch var ektemann nr. 3 og Ekholm nr. 4?

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etterlyser bør nok prøve å finne en bidragssak i Fredrikstad slik

Grethe foreslår i innlegg 5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ragnvald Goodchild Falch døde forresten 23. mai 1939 i Fredrikstad, jf. dødsannonsen i Aftenposten 25. mai 1939.

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#36. Du verden! Nei, men det fantes en eiendomsoverdragelse på en Evelyn Ekholm i 1955, jf. søk i Aftenposten, hvilket betyr at denne Falch var ektemann nr. 3 og Ekholm nr. 4?

DTH

Ja ,det kan se slik ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både ved eiendomsoverdragelsene jeg har sett i hhv. 1955 og 1970 i Aftenposten kaller hun seg Evelyn Falch Ekholm. (Det er som kjent også en datter med samme fornavn, og hun het fortsatt Mørch til etternavn da Evelyn Ekholm døde i 1985.) Men selv om denne Mørch/Fife/Falch/Ekholm-familien er interessant nok i seg selv, er den nok et blindspor. 

Skal vi forfølge Gunnar Andersen, f. Hamar 17. juli 1890 i stedet? Andre kandidater? Hva med den Gunnar Mørch som ligger gravlagt på Orelunden i Sandefjord og død i 1970?

Oppdatert:

Glem Gunnar Andersen (http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01063299006039) ...

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salige fred og litt til. Her har det skjedd en del siden jeg var her sist. Tusen takk alle sammen. Ja, det kan fort se ut som om det dreier seg om to stk Henrik Mørch her. Så siste ord er ennå ikke sagt.

Men vi vet at han hadde mellomnavnet Selvik, men det finner jeg ikke på Hamarkanten.

TSK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil igjen anbefale å sjekke om det er bidragssak og/eller skilsmissesak på Gunnar Mørck.

Hvis fødselsåret 1890 er riktig, var han 32 år da sønnen ble født i Fredrikstad. Hva var årsaken til at han var forhenværende politikonstabel i såpass ung alder? Hadde han sluttet i jobben, eller var han blitt avskjediget av andre årsaker? 

Her er for øvrig litt historikk om "Prindsen" - Prinds Christian Augusts Minde, hvor Gunnar Mørck tilbrakte sin siste tid: 

http://www.prindsen.no/hva/

"1900-tallet

Asylet på «Prindsen» blei altså avvikla i 1908. Etter hvert blei det også endringer i holdninga til klientellet som hørte under arbeidsanstalten. Løsgjengerloven og dens bestemmelser om tvangsarbeid var likevel gjeldende fram til 1970. I 1915 blei det imidlertid oppretta en egen statlig anstalt for dette, Opstad tvangsarbeidshus på Jæren. Denne delen av virksomheten på «Prindsen» blei derfor gradvis avvikla, og det blei i stedet etablert vernehjem og ulike rehabiliteringsinstitusjoner for rusmisbrukere. Flere av verkstedene var i bruk enda på 1970-tallet.

Rundt 1930 blei det satt opp ei funkisliknende trebygning (nr. 13) i sørenden av området – mot Storgata. Dette inneholdt handelsboder som erstatning for de som blei revet på Youngstorget (Youngstorvets basar), da Folketeaterbygninga blei oppført.
Mangelsgården blei freda i 1927.". 

Endret av Grethe Flood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om dette kan være en kandidat

nr 11 Gunnar Sigvald

https://media.digitalarkivet.no/view/5852/33

Konf nr 166 i Kampen

https://media.digitalarkivet.no/view/640/118

FT 1900

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01037045087319

FT 1923

Søkeresultat fra kommunal folketelling i Kristiania 1.12.1923

Navn Født Fødested Kj Famst Sivst Erverv Arb.giv Bosted Leil. Menighet Fil

Karl Olsen Mørk 02.12.1857 Relingen m g Arbeidsledig Platous gate 2 b 11 Grønland Bunke306k

Gustava Olsen Mørk 29.04.1857 Lørenskov k g Husmor Platous gate 2 b 11 Grønland Bunke306k

Gunnar Olsen Mørk 06.09.1891 Lørenskov m ug Løsarbeider Platous gate 2 b 11 Grønland Bunke306k

Rolf Eugen Mørk 02.06.1896 Kristiania m g Kjører Oslo Renholdsverk Platous gate 2 b 11 Grønland Bu

nke306k

Ved Odvar Kristians fødsel er fars bosted oppgitt til Platousgt 2b

Endret av Solveig R Håklev
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vel kanskje navnet Selvik i fødselsregisteret (ang sønnen  Odvar Kristian) feilskrift for Sigvald.

Han sto som Gunnar Selvik Mørch.

SAO, Vestre Fredrikstad prestekontor Kirkebøker, J/*Ja/L0001: Fødselsregister nr. 1, 1916-1925, s. 162
Brukslenke for sidevisning: https://media.digita...b20060404240960

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 år senere...

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.