Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Segl fra en lagrettemann på slutten av 1600-tallet Gudbrandsdalen

Recommended Posts

Johannes Oudenrud var i hvert fall  lagrettmann på et ting på Håve 25.juni 1668. Samme sted 13.april 1675 , på ting Søre Bryn 30.aug 1676. på Graupe 1.sept 1676 osv. Er det noen som kan være behjelpelig med å sende meg seglet hans?

På forhånd takk.

I Underrettsprotokoller for Nord Gudbrandsdal, Tingbok 1-16 1662—1679 Fron sogn fremstår Johannes Oudenrud som  tingmann i ting på Hoffue tingstue 25-juni 1668.
På Lidstad  19 juni 1665, 4.sept 1666, 6 desember 1666,, 11 april 1667
På ting Søre Bryn 30 august 1676 og påfølgende dag ting på Thonne i Kvikne,
Han har vært mye brukt som vitne på skifte-og kjøpebrev i samme tidsrom.

Er det noen som kan se på disse origianldok etter segl??

Mvh Tore

Siden ingen av oss uten videre har tilgang på originalmateriale lenger, er det vel enklest å henvende seg direkte til Statsarkivet i Hamar med et spørsmål som dette? Hvis originalene derimot befinner seg i Riksarkivet (regnskapsserier), bør man henvende seg dit.

Takk, jeg har henvendt meg dit. Litt frustrerende med nedetid på tjenesten.

Nedetid på det skannede materialet har lite med dette å gjøre, siden mye er skannet direkte fra mikrofilm, og da er seglmateriale i det store og hele uleselig. Du trenger altså at noen sjekker seglene direkte på de originaldokumenetene hvor de måtte forekomme.

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.