Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av pantebok 1837, Romsdal fogderi

Oddbjørn Grøtta
 Del

Recommended Posts

For meg ser det omtrent slik ut (med nokre spørsmålsteikn undervegs, og elles med atterhald om feil):

Hans Møller af Kongen tilforordnet Sorenskriver i Romsdalen gjør vitterligt: at Aar 1836 den 12te December blev paa Thingststedet Weblungsnæsset, ifølge Reqvisition fra Directionen for Norges Bank og foregaaende Bekjendtgjørelse offentlig Auction afholdt over Lars Fredriksens pantsatte Part af Matricel No 312 Gaarden Grøtta af Skyld 1 Wog 20 Mk paa blandt flere, følgende Conditioner: 1. Eiendommen sælges i den Stand samme nu befindes og med de Rettigheder og Adkomster som Norges Bank til samme haver, staaer fra Budets Approbation for Kjøberens Regning og Risicoe og kan tiltrædes til…[?] næste Fardag. 2. Approbation paa det gjordte Bud, hvorfor vederhæftig Caution maa stilles, forbeholdes, og skal blive meddeelt Auctionsforvalteren inden 6 – sex Uger fra Tilslaget. 3. Kjøbesummen, hvoraf den Deel efter nærmere Overenskomst og med ny Forskrivelse kan forventes at blive staaende i Eiendommen erlægges 3. Maaneder fra Approbationens Dato til en af Auctionsforvalteren ...ende[?] vederhæftig Mand, der opgaves ved Auctionen. 4. Foruden Kjøbesummen betaler Kjøberen resterende prioriterende Renter af Bankens i Eiendommen staaende Laan til betaling skeer, alle af 2 % og bekoster sig selv Auctionsskjøde meddeelt. Paa disse Conditioner blev Eiendommen opraabt og tilslagen Ole Larsen Grøtta for 306 Spd, skriver tre Hundrede og sex Specidaler, og da han har begjært sig Hjemmelsbrev meddeelt, saa er det jeg i Kraft af mit Embede overenstemmende med Auctionsanordningerne og de for Salget bestemte Conditioner hermed meddeler bemeldte Ole Larsen Grøtta Eiendomsskjøde paa bemeldte Lars  …[?] 1 Wog 20 Mk i Gaarden Grøtta Matric. No. 312 med Huse og Tilliggelser. Jeg bemerker, at Directionen for Banken har i Skrivelse til mig af 13de Januar d. A. approberet ovenmeldte gjordte Bud. Dette til Bekræftelse. Thingstedet Friisvold, den 7de April 1837.

Møller.

Mvh. Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Knut Sæther i Førde !

Dette var utrolig rask og kyndig tydingshjelp. Det kommer til nytte i mitt arbeid med gårdshistorie.

Mvh Oddbjørn Grøtta

Lenke til kommentar
Del på andre sider