Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Oline Pedersdatter (Øverbø), f. 1826. Fra Siljan til USA. Hvor ble hun av?

Recommended Posts

Oline Pedersdatter ble f. 3. februar 1826 på Øverbø i Siljan (Slemdal) i Telemark (høyre, nr. 6).

Presten fører henne som utflyttet fra Slijan i 1848 (høyre, nr. 4), som 23 år gammel med hensikt å reise til Amerika. På samme avgangliste med samme reisemål er også nr. 5 og 6, Nils Gulliksen Serkeland (18) og Peder Halvorsen Haugen (24).

I passasjerlistene til ankomne båter til New York 7. juli 1848 finner jeg ombord i båten "Porsgrund" "O. Pedersdatter" (22) (nr. 12 ovenfra). Litt lenger bak i arkene finner jeg også "P. Halvorsen" (24).

Nærhet i avreisested (Siljan -> Porsgrunn), alder (22/23) og medpassasjer med riktig alder (P. Halvorsen, 24) leder meg til å formode at dette er Oline Pedersdatter fra Øverbø i Siljan.

Men så blir hun vekk for meg. Er det noen USA-eksperter som kan peke meg i riktig retning, hadde jeg vært takknemmelig.

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.