Ole R.Dahle Skrevet September 1, 2016 Del Skrevet September 1, 2016 I en pantebok fant jeg et skjøte fra x til y om 1 vog fiskes leie. Noen som vet hva det betyr? Naboskjøtet gjelder 1 vog fisk odelgods? Enda et med 2 pund fiskes leie med bygsel? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ivar S. Ertesvåg Skrevet September 2, 2016 Del Skrevet September 2, 2016 Det vil seie at landskylda - eller den årlege leiga for ein eigedom - er i fisk (tørrfisk). Skylda er også grunnlag for utlikning av ymse skattar og rettar for ein eigedom. (skattskyld - grunnlaget for skattar m.m. - er i prinsippet noko anna enn landskyld, men dei er vanlegvis like). 1 vog = 3 pund =72 mark er ei vekteining, men det visste du sikkert. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ole R.Dahle Skrevet September 4, 2016 Forfatter Del Skrevet September 4, 2016 Takk skal du ha! Slik jeg forstår dette er at når det i panteboken står skjøte fra x til y om 1 vog fiskes leie er det solgt en teig/eiendom som den nye eieren kan kreve 1 vog i årlig leie for dersom han leier ut og at dette skal betales i tørrfisk. Samtidig danner 1 vog tørrfisk grunnlag for skatteberegning. Har jeg forstått dette riktig? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ivar S. Ertesvåg Skrevet September 4, 2016 Del Skrevet September 4, 2016 ja (det er nok meir enn ein teig - heller eit mellomstort bruk) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Logg inn for å kommentere
Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn
Logg inn nå