Gå til innhold
Arkivverket

Baker Karl Mikalsen f. 1865 - 1867 i Kopervik

Bente Borgen
 Del

Recommended Posts

Har sett gjennom kirkebøkene for Kopervik soknene, men desverre er det dårlig med innflyttede/utflyttede lister for disse.

Har ikke funnet det innflyttet i de listene som er tilgjengelige.

I flg myheritage https://www.myheritage.no/site-family-tree-312399411/sandvold(sandvold website) blir sønnen Halvor gift med en Bertha Constance og får barna Bjørn Henning, Kjell og Berit.

Bjørn Henning ser ut til å være født ca 193X, og var pr 2001 bosatt i Risør området. 

Nettsiden inneholder desverre ikke informasjon om Karl Severin.

Hans Gangstø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå forsøkt å se i Kopervik om den eldste sønnen Halvor ble konfirmert der, eller om Marie føldt etter 1911 ble født der, men uten hell. Jeg har også problemer med å finne Marie født i Gjerstad etter 1911.....

Dette var litt av en nøtt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Familieside hvor familien kort nevnes, med datteren Kristine Gurine Mikalsen f 1 juni 1911 som hovedperson.

Lite nevnt om foreldrene, men dette kan tyde på at familien forble i Gjerstad området.

http://onshus.no/getperson.php?personID=I195801&tree=Ringebuslekter

Hans Gangstø

Hun het Kristine Gundine.Se dåp og konfirmasjon i #9.

Skrives også som Kristine Gundine ved vielsen i 1931.

https://media.digitalarkivet.no/view/39027/121

Faren var død da hun giftet seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker igjen, Ann-Mary og Hans!

Setter virkelig pris på deres hjelp! Det kan ofte være bra med flere øyne som ser og ikke minst tenker....

Men lillesøsteren Marie, som ble født etter Kristine med en annen far..... mon tro hvor og når hun er født  ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

S.MIKALSEN F.1867 i kopervik men kan også være Åkra. Giftet seg med GUNVOR MARIE HALVORSDATTER STOREMYR F.06.05.1879     BARN.MARTA F.29.09.1901                                                                                                                                                                                     HALVOR THEODOR F.21.06.1903   DETTE ER MIN FAR                                                                                                                             MAGNA  F.18.06.1906                                                                                                                                                                                   SIGNE    F.18.06.1906  TVILLINGER                                                                                                                                                             KRISTINE F.01.06.1911                                                                                                                                             Senere fikk gunvor 1 barn til MARIE F.11.04.1924 MEN DETTE VAR ETTER AT KARL HADDE REIST FRA GJERSTAD.                           Etter de opplysninger jeg har reiste Karl til Åmli,hvor han døde,uten at jeg vet noe om dødstidspungt.dette iflg.BYGDEBOK for Gjerstad.        Mvh.SVEIN MIKALSEN.6360 ÅFARNES.                             

Endret av svein mikalsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noien som kjenner til Karl Mikalsen fra Kopervik/Stavanger.

Han var baker i Liknes i Kvinesdal da han fikk datteren Ollilie 23.12.1894.

Han flytter videre og i 1900 var han bakersvend i Gjerstad i Aust-Agder.

Der gifter han seg med Gunvor Marie Halvorsdatter i 1901 og de får flere barn i årene som kommer.

Han bor ikke med familien i 1910, men de bodde sammen i 1911 da de fikk Kristine.

Deretter forsvant han .....

Er det noen der ute som vet hvor Karl Mikalsen ble av?

karl severin mikalsen reiste fra gjerstad etter 1910 til ÅMLI hvor han angivelig døde. Se forøvrig fullstendig barneliste  i innlegg nederst på siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett gjennom kirkebøkene for Kopervik soknene, men desverre er det dårlig med innflyttede/utflyttede lister for disse.

Har ikke funnet det innflyttet i de listene som er tilgjengelige.

I flg myheritage https://www.myheritage.no/site-family-tree-312399411/sandvold(sandvold website) blir sønnen Halvor gift med en Bertha Constance og får barna Bjørn Henning, Kjell og Berit.

Bjørn Henning ser ut til å være født ca 193X, og var pr 2001 bosatt i Risør området. 

Nettsiden inneholder desverre ikke informasjon om Karl Severin.

Hans Gangstø

DET MANGLER EN PERSON HER. SVEIN ERIK F.22.11.1948 Mvh.Svein Mikalsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baker Karl Severin Mikalsen:

Død 20. februar 1917 - # 3

Aust-Agder fylke, Dødsfallsprotokoll nr. 100 (1893-1924), Dødsfallsprotokollside, Side upaginert

Død 20. februar og gravlagt 24. februar 1917 - # 1
Aust-Agder fylke, Åmli i Åmli, Ministerialbok nr. A 13 (1914-1933), Døde og begravede 1917, Side 128

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Død 20. februar 1917 - # 3

Aust-Agder fylke, Dødsfallsprotokoll nr. 100 (1893-1924), Dødsfallsprotokollside, Side upaginert

Gravlagt 24. februar 1917 - # 1
Aust-Agder fylke, Åmli i Åmli, Ministerialbok nr. A 13 (1914-1933), Døde og begravede 1917, Side 128

Men etter det jeg kan se .så må han ha vert gift igjen i Åmli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SAK, Åmli sokneprestkontor, F/Fa/Fac/L0013: Ministerialbok nr. A 13, 1914-1933, s. 128

Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20050404040668

er det han som dør her 20.2.1917?

Samme som post # 36

Men etter det jeg kan se .så må han ha vert gift igjen i Åmli.

Hva er det du ser som gjør at han må ha blitt gift igjen i Åmli?

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme som post # 36

Hva er det du ser som gjør at han må ha blitt gift igjen i Åmli?

det at det står i noen skrifter at den han giftet seg med måtte melde seg ut av kirken og ble viet på kontoret. Kirkekontor/Sorenskriver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det at det står i noen skrifter at den han giftet seg med måtte melde seg ut av kirken og ble viet på kontoret. Kirkekontor/Sorenskriver

Hvor står det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Svein

Ved vielsen i 1901 sto det at det var 1ste  ekteskapet til både bruden og brudgommen.De ble viet på kontoret.Og det sto  at bruden var uttrådt av statskirken.

(Samme som Hans la inn  inn i  # 18,og som han kommenterte i  # 20)

Aust-Agder fylke, Gjerstad i Gjerstad, Klokkerbok nr. B 7 (1891-1908), Viede 1901, Side 156
Permanent bilde-ID: kb20070105630015

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Svein

Ved vielsen i 1901 sto det at det var 1ste  ekteskapet til både bruden og brudgommen.De ble viet på kontoret.Og det sto  at bruden var uttrådt av statskirken.

(Samme som Hans la inn  inn i  # 18,og som han kommenterte i  # 20)

Aust-Agder fylke, Gjerstad i Gjerstad, Klokkerbok nr. B 7 (1891-1908), Viede 1901, Side 156
Permanent bilde-ID: kb20070105630015

Tror det Svein mener er at Karl ble gift igjen etter at han flyttet til Åmli.

I protokollen du henvises det til  bager-gift

Ja det står at han var gift og det var han jo, med Gunvor Halvorsdatter. Kan ikke se noe sted at de var skilt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Takker for alle innleggene mens jeg var på ferie.

Baker Karl Severin Mikalsen dør altså i Åmli  20. februar 2017 av slag.

Jeg finner heller ikke noe om at han var skilt, så jeg går ut fra at han fremdeles er gift med Gunvor Marie.

Jeg har prøvd å finne konfirmasjonen til barna deres, men det er vanskelig da vi ikke vet om de ble konfirmert i og med at moren ikke sto i statskirken. Noen som vet om det er mulig å finne kirkebøker for dissentere i Åmli?

Lenke til kommentar
Del på andre sider