Gå til innhold
Arkivverket

Jordmorskole i Oslo, tidlig 1800 tallet

Hanne W. Ringseth
 Del

Recommended Posts

Hei, jeg har en tipp-tipp oldemor som er nevnt i kilder som jordmor, så vidt jeg har funnet ut var det kun i Oslo de utdannet jordmødre på den tiden.

Hun heter Anne Olsdatter Bergum og er født 1802 i Svatsum, Gausdal, Oppland. I 1825 gifter hun seg med Morten Gundersen Bakkum, f. 1825 i Gausdal.

Jeg finner 4 barn av dem født i Svatsum før de så på 1840 tallet drar oppover til Mosvik og Ytterøy i Nord - Trøndelag. jeg vil tro at hun må ha tatt utdannelsen før den tid om hun gikk på skole for å bli jordmor.

Finnes det noe register over elever ved Jordmorskolen i Oslo på den tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Riksarkivet har fått avlevert et arkiv etter Jordmorskolen i Oslo. Arkivet inneholder kun 4 esker. Det finnes mapper med søkere til jordmorskolen og eksamensprotokoller for jordmødre.

Ved å henvende deg med spørsmål til post@arkivverket.no vil en saksbehandler i Seksjon for brukertjenester undersøke materialet nærmere.

Vennlig hilsen

Seksjon for brukertjenester

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.