CamillaS Skrevet Oktober 13, 2016 Del Skrevet Oktober 13, 2016 Hei alle dyktige slektsforskere:) Anne Malene Bjørnsen (født Johannesdatter, johansen) født 1854 fra Flekkefjord gift med Nils Tobias Bjørnsen 1844 født lund, bosted Flekkefjord. De kalles også Malene og Tobias Bjørnsen. Viser til folketelling i Flekkefjord 1900, da er N. Tobias død og Malene står som enke. De bor i Nordre fjeldgate 119, nå kalt Dr. Kraftsgate. Det står i matrikkel at han har registrert handel på eget bosted i matrikler på nb.no Det store spørsmålet er hvilken butikkvirksomhet jobbet malene i etter hans død? Grunnen til at jeg spør er at min tippoldemor sa til min mormor at de drev bjørnsens bakeri i Flekkefjord og de hadde en kringle som hang utenfor døren. De laget de beste kringlene i Flekkefjord. Hadde vært utrolig kjekt å sett bevis på at dette stemte. Noen som klarer å finne et bjørnsens bakeri?? Har forsøkt ved flere anledninger og lett på nett, og tenker nå at kun dere dyktige slektsforskere kan evt finne ut av dette. Kanskje er det ikke dokumentert noe sted. Et andersen bakeri i nygata i Flekkefjord har en kringle som henger utenfor døren, kanskje har historien blitt endret med tiden, har dessverre ikke link her, noe jeg kom over for en stund siden. Beklager at ikke flere linker er tilgjengelig, er nok ikke den mest erfarne slektsgransker Takker på forhånd for deres kompetanse Mvh Camilla Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Grethe Flood Skrevet Oktober 13, 2016 Del Skrevet Oktober 13, 2016 Malene i 1910: enke og fl = losjerende, tilhørende familien http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036578001755 Malene i 1900 - yrke: "butikforretning" http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01037219001220 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Linda Wathne Skrevet Oktober 13, 2016 Del Skrevet Oktober 13, 2016 I samme gate, nr 125a, er det en dansk bakermester Karl Wilhelm Andersen i ft1900. Noen kan jo huske litt feil om hvem som faktisk bakte? Kanskje han stod for kringlene. Ellers er det jo flere som er i "bageriyrker" : http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/sok/1900?k%5B%5D=1004&fornavn=&etternavn=&kjonn=&familiestilling=&sivilstand=&yrke=Bage*&fodselsaar=&fodested=&ny_husholdning=&bostatus=&sedvanlig_bosted=&antatt_oppholdssted=&statsborgerskap=&trossamfunn=&bygning_for_natteopphold=&etnisitet=&spraak=&merknader=&type=person&bosted=&gaardsnummer=&bruksnummer=&gaardseier=&hustype=&beliggenhet=&etasje=&ship_name=&ship_type=&ship_home=&ship_location= Mvh Linda Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CamillaS Skrevet Oktober 14, 2016 Forfatter Del Skrevet Oktober 14, 2016 Så flott. Det er jo Andersens bakeri jeg har funnet med bilde av en kringle:) Så kjekt å se at det var i samme gate. Jeg har registrert at Malene arbeider i butikkforetning, jeg kan se for meg at hun sto i butikken og solgte varene??? og min tippoldemor margit var innom Tusen takk, dette har jeg ikke klart å funnet alene. Med vitneutsagnene, kan jeg jo tenke meg at det var en forbindelse Mvh Camilla Så flott. Det er jo Andersens bakeri jeg har funnet med bilde av en kringle:) Så kjekt å se at det var i samme gate. Jeg har registrert at Malene arbeider i butikkforetning, jeg kan se for meg at hun sto i butikken og solgte varene??? og min tippoldemor margit var innom Tusen takk, dette har jeg ikke klart å funnet alene. Med vitneutsagnene, kan jeg jo tenke meg at det var en forbindelse Mvh Camilla Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Logg inn for å kommentere
Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn
Logg inn nå