Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Noen som kjenner til familienavnet Mackrell - Makrell

Recommended Posts

Jeg har en sjømann Jens Larsen Makrell, født ca. 1683 som er bosatt i Tønsberg Vestfold. Begravet 7. oktober 1743, 60 år gammel og skifte 10. januar 1744 i Tønsberg.

Han ble gift (1) 11. januar 1719 i St. Laurenti kirke Tønsberg med Mette Clemmetsdatter. Begravet 13. mars 1721. Trolig død i barselseng. Barna Lars og Andersi 1719 og 1721.

Han ble gift (2) med Karen Olsdatter (vet ikke hvor). Enke i 1744. Begravet 17. juni 1747, 60 år gammel. De fikk barna Anniken og Ole i 1723 og 1725.

Om barna vet jeg at Lars er 25 år, i Majestets sjøtjeneste og bosatt i Kjøbenhavn på skiftet i 1744. Anders er 23 år og bosatt i Tønsberg. Anniken nevnes ikke på skiftet og Ole dør i 1726, bare 1 år gammel.

Dette er alt jeg vet om makrellene. Noen som kjenner til flere med dette navnet i Norge, eller hvor de kan komme fra, eller noe annet.

Mvh. Torbjørn.

Vel, MyHeritage gir ingen treff på navnet Makrell i Norge. Men her står det om slektsnavnet i Storbritannia:

https://www.findmypast.co.uk/surname/mackerel

Det står på en annen side, bare et sporadisk treff, at navnet ble gitt en fisker som hadde makrell som sitt spesialområde. Derfor kanskje din sjømann hadde fisker-forfedre. Kanskje du finner Mackerel-anene i britiske kilder, så spennende.

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.