Gå til innhold
Arkivverket

1748 døpt Tron Steffenson Frisvoll, Eresfjord

Cecilie Bugge
 Del

Recommended Posts

Jeg forsøkte å finne han i en kirkebok, men det ble for vanskelig gitt.

Jeg kom så langt som hit:

https://media.digitalarkivet.no/view/16042/49698/150

men vet ikke sikkert om det er riktig bok.

Ifølge arvede notater skal hans foreldre ha vært Steffen Arneson Frisvoll (1707-1759)

og Mektil Tronsdatter (1720-)

Noen som klarer å finne ham i kirkeboka?

Og hvis det er noen som finner originale opplysninger om hans foreldre også blir jeg glad :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei dette blir nok ikke så enkelt.

Kirkeboka du viser til er Veøy, som da var naboprestegjeldet. Riktig nok var det felles prestegjeld en tid, men det var i følge sognehistorikken tidligere ("før 1740")

Kirkebøkene i Nesset begynner ikke før 1757 så dåp blir nok vanskelig å finne. Men kanskje konfirmasjon?

Det er også en gard Frisvoll i Eidsbygda i dagens Rauma kommune, men den var det jo ikke snakk om her.

Han finnes nok i ekstraskatten 1762  Møre og Romsdal fylke, Romsdal, Ekstraskatt nr. 3730 (1762-1763), Dokumentside, Side 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går vi frem til denne siden, så finner vi Tron Steffensen under kolonnen barn over 12 år.

Og det ser ut til at Megtil Tronsdatter har fått ny mann, Peder (litt usikker på farsnavnet)

Møre og Romsdal fylke, Romsdal, Ekstraskatt nr. 3730 (1762-1763), Dokumentside, Side 174

Bygdeboka er her side 90:

Tillegg 2. Skiftet etter faren Steffen som starter øverst på 2. kolonne. side 716b.

Møre og Romsdal fylke, Romsdal, Skifteprotokoll nr. 8 (1752-1761), Skifteprotokollside, Side 716b-717a

Endret av Helge Bjerkevoll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er nok Hum og Humat det skal være. Jordfestet. Av latin humare - begrave, dekke med jord. 

Faren Steffen Arnesen ble da gravlagt Palmesøndag 1759 = 8 april 1759

Jeg ætter etter broren til Tron, han Arne Steffensen f 1755 til Øverås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kjempegøy å se dette skiftet, men jeg skjønner bare brøkdeler. Har du kapasitet til å oversette det for meg? Hvis ikke får jeg nok hjelp på tyde-siden :)

Og tusen takk for linken til bygdeboka.  Det har jeg ikke sett før!

Kunne du også hjulpet meg med hva som står i kolonnene til høyre på ekstraskatten. Ser ut som NB og noe mer?

Cecilie

Går vi frem til denne siden, så finner vi Tron Steffensen under kolonnen barn over 12 år.

Og det ser ut til at Megtil Tronsdatter har fått ny mann, Peder (litt usikker på farsnavnet)

Møre og Romsdal fylke, Romsdal, Ekstraskatt nr. 3730 (1762-1763), Dokumentside, Side 174

Bygdeboka er her side 90:

Tillegg 2. Skiftet etter faren Steffen som starter øverst på 2. kolonne. side 716b.

Møre og Romsdal fylke, Romsdal, Skifteprotokoll nr. 8 (1752-1761), Skifteprotokollside, Side 716b-717a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er nok Hum og Humat det skal være. Jordfestet. Av latin humare - begrave, dekke med jord. 

Faren Steffen Arnesen ble da gravlagt Palmesøndag 1759 = 8 april 1759

Jeg ætter etter broren til Tron, han Arne Steffensen f 1755 til Øverås.

Hei igjen Thorbjørn

Jeg har fått en mail fra vår felles slektning Irene Bugge i USA om at du har tatt kontakt og er aktiv slektsforsker. Hun er min fars tremenning og vi fant hverandre i sommer. (Min far er død så han fikk aldri gleden av å oppleve det)

Du har sannsynligvis mye mer peiling enn meg, men jeg driver med dette i rykk og napp og har laget et slektstre på Myheritage som du kan få tilgang til hvis du ønsker det. Skriv gjerne til meg på min mail bugge.cecilie@gmail.com. Da kan vi enklere utveksle mer informasjon. Jeg vil gjerne høre mer om den dna-metoden du benytter deg av. Spennende greier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder tyding av gammel skrift så er nok ikke jeg noen ekspert, så for å få bedre forståing av skiftet så må en nok spørre de med bedre evne til slikt  :mellow:

Det jeg mener å tyde er at skiftet er holdt på Frisvold og at enken er Mectil Tronsdatter og barna:

1 Arne Stephensen med formynder Tore Neraas

2 Tron Stephensen med formynder Ole ? (usikker).

3 Gjertrud Stephensdatter med formynder Knud Hoem.

Enkens Laugverge Paul Frisvold.

Så kommer en oppramsing av eiendeler. Navn på kyr tror jeg også er med, og det kan jo være interessant. Blant arven er også en part i garden Frisvold verdsatt til 20 daler om jeg tyder det rett.  Når utgifter er trekt fra får Megtil halve boet, 17-3- 16. hver av sønnene 7 - - 16, og datteren en søsterlott på halvparten av sønnene på 3-2-8.

Det som står under ekstraskatten tror jeg du også må få andre til å tyde for å være sikker på at det blir rett.

Mine slektsrøtter i Nesset går til tipp-tipp-tippoldeforeldre i Vistdal og Eidsvåg.

Lykke til . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider