Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Recommended Posts

Når jeg søker i kirkebøker får jeg ikke opp alle relevante tilfeller hvis jeg velger rolle "avdød". I de transkriberte dataene er det ofte skrevet "avdødd" (altså med to "d"-er) og disse ser det ut som faller ut.

Mitt spesifikke eksempel: søker etter Ole Jacobsen, død sent 1790-tallet. bruker følgende søkekriterier:

Fornavn: ol*

Etternavn: jac*|jak*

Rolle: avdød

Periode: 1790-1800

Geografi: Østlandet, Oppland, Vestre Toten og Østre Toten

Dette gir kun en person (Ole Jacobsen Sullestad Stuen, død 1795)

Hvis jeg derimot fjerner rolle (avdød), får jeg totalt 39 treff, hvorav 6 "avdød", førnevnte på Sullestad pluss 5 til hvor rolle er "avdødd" (og her finner jeg også min person!)

Er det jeg som gjør en feil?

Per Arne Nerseth

Lenke til kommentar
https://forum.arkivverket.no/topic/205226-feil-i-s%C3%B8k-avd%C3%B8d-avd%C3%B8dd/
Del på andre sider

Hei, og takk for tilbakemeldingen!

Jeg antar at det gjelder et søk som dette: http://digitalarkivet.arkivverket.no/sok/person_avansert?fra=1790&til=1800&k%5B%5D=0529&k%5B%5D=0528&fornavn=ol*&etternavn=jac*%7Cjak*&kjonn=&rolle%5B%5D=avd%C3%B8d&fodselsaar=&fodselsdato=&fodested=&bosted=&jobb=&hendelsesaar=&hendelsesdato=&connection=overid&b1_fornavn=&b1_etternavn=&b1_kjonn=&b1_fodselsaar=&b1_fodselsdato=&b1_fodested=&b1_bosted=&b1_jobb=&b2_fornavn=&b2_etternavn=&b2_kjonn=&b2_fodselsaar=&b2_fodselsdato=&b2_fodested=&b2_bosted=&b2_jobb=

I søkeindeksen vår har vi en tabell med aliaser, som gjør at vi kan normalisere de forskjellige skrivemåtene for slike søkeverdier. I dette tilfelle var ikke "avdødd" satt inn som alias for "avdød". Det har jeg nå gjort.

Alias i søkeindeksen skal oppdateres hver natt. Det betyr at det bør fungere bedre i morgen.

Gjør oppmerksom på at dette kun gjelder for "Avansert personsøk". Det er ingen slik funksjonalitet i de søkeskjemaene som går direkte på en kilde.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.