Gå til innhold
Arkivverket

Oldemor.

Vår
 Del

Recommended Posts

Jeg legger ikke inn mere nå.

Trådstarter må komme med de opplysningene hun er helt sikker på.

Begynn med foreldre,besteforeldre osv. bakover.

Hva er siste sikre spor?

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der kom det enda en Bolette Jensen på banen. Jeg kan ikke se av Geni-oppstillingen at hun har hatt noe som helst med Norge å gjøre. Jeg har en mistanke om at trådstarter har hørt en masse rykter, antagelser og spekulasjoner. Så ja, som Ann-Mary sier, få sikre fakta på bordet, foreldre, besteforeldre etc! Først da har vi mulighet til å komme med konstruktiv hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ifølge opplysningene i første innlegg trådstarters bestefar og jeg fant hans og kona Maries dødsfall i Gravminner:

.

4968510 Leif     Broen  3004  1897  2201  1956    1956    A        Vis Brandval Kongsvinger korrigering.gif

4968511 Marie  Broen  1202  1898  0902  1957    1957    A        Vis Brandval Kongsvinger korrigering.gif

.

Kanskje det er mulig å finne deres vielse eller lysning til vielse?

Der vil forhåpentligvis brudeparets fedre stå oppført, så det kan være mulig å fastslå hvilken Leif en skal fortsette med bakover.

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ifølge opplysningene i første innlegg trådstarters bestefar og jeg fant hans og kona Maries dødsfall i Gravminner:

.

4968510 Leif Broen 3004 1897 2201 1956 1956 A Vis Brandval Kongsvinger korrigering.gif

4968511 Marie Broen 1202 1898 0902 1957 1957 A Vis Brandval Kongsvinger korrigering.gif

.

Kanskje det er mulig å finne deres vielse eller lysning til vielse?

Der vil forhåpentligvis brudeparets fedre stå oppført, så det kan være mulig å fastslå hvilken Leif en skal fortsette med bakover.

https://www.myheritage.no/site-family-tree-143652271/opaas-familetre?indID=1000010

Vielsen

https://media.digitalarkivet.no/view/1135/235

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra. Vielse 3. desember 1917. Da er det rett dåp jeg har funnet i innlegg #2..

.

Hei. :-)

Dette var mye på èn gang og det ble litt uoversiktlig å lese. For andre som skal sette seg inn i dette, er det kanskje lettere å begynne på begynnelsen ved å finne kilder til opplysningene dine. Jeg begynner med å legge inn noen lenker, slik at ikke flere må lete etter det samme.

Din bestefar Leif Karlsen hos pleieforeldrene i Brandval i 1910: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036406003154

Her står det at han er født 30.04.1897 i Brandval og vi finner dåpen hans her:
Hedmark fylke, Brandval i Brandval, Ministerialbok nr. 3 (1894-1909), Fødte og døpte 1897, Side 38
Permanent bilde-ID: kb20060604070040
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20060604070040
(Nr. 26 -øverst)

Foreldre er ungkar, husmannssønn Karl Kareliussen (f. 1880) og pike, husmannsdatter Bolette Jensen (f. 1863). Merknaden til høyre forteller at det er Bolettes andre leiermål, dvs. hun har fått barn utenfor ekteskap også tidligere.

Merk at Leif ikke er tvilling.

Leif på samme sted også i 1900: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01037059002728

.

Leifs far i 1900, Karl Kareliussen Bonsted

Kona til Leif Broen, Marie i 1910: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036406002127

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faren til din bestefar Leif, er altså Karl Kareliussen som jeg lenket til i 1900-tellingen, og da er det denne personen en må gå videre på for å finne farslinjen.

Dette er hans familie på det tidspunktet:

Husstandsmedlemmer
P.nr. H.nr. Navn Alder/født Fødested Familiestilling Sivilstand Yrke Bostatus

001 01 Karelius Kristofersen Bonsted 1847 Brandval herred* Hf g Husmand m J, jordbrugende, alm. gårdsarbeide b

002 01 Karen Martinsdtr. Bonsted 1857 Grue Hm g Husmandskone, sysselsat med hus- og kreaturstel b

003 01 Karl Kareliussen Bonsted 1880 Brandval herred* S ug Arbeidsmand - ekstramand på jernbanelinjen og plankesnuer b

004 01 Karsten Kareliussen Bonsted 1886 Brandval herred* S ug Skolegut b

005 01 Emil Kareliussen Bonsted 1891 Brandval herred* S ug Skolegut b

006 01 Paulo Kareliussen Bonsted 1893 Brandval herred* S ug Barn b

007 01 Tora Kareliussen Bonsted 1895 Brandval herred* D ug Barn b

008 02 Tore Olsdtr. Bonsted 1816 Brandval herred* Hm e Føderadskone, sysselsat med hus- og kreaturstel b

009 02 Torvald Kristofersen Bonsted 1842 Brandval herred* S ug Gammel ungkarl, hugger ved b

.
Bosted (hus/gård/tomt)
B.nr. Bostedsnavn Matr.nr/Gnr Løpenr/Bnr Antall husholdninger Tilstedeværende personer Hjemmehørende personer

0056 Bonsted Under 43 1   9 9

.

Tellingskrets
K.nr. Tellingskretsens navn Sogn Prestegjeld Herred / by Merknader

005       Brandval

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er så Bolette Jensen i 1900? Hva har skjedd med henne etter at Leif ble født? i 1897 bodde hun på Hokaasbroen. Er hun i slekt med Hans Eriksen og Helene Amundsdatter?

Hvilket barn er det hun har fått før Leif?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hokaasbroen er gård nummer 55-1 og står som husliste nummer 41 i tellingskrets 6 i 1891-tellingen:

Hedmark fylke, Brandval i Solør, Statlig folketelling (1891-1891), Protokollside, Side 15
Permanent bilde-ID: ft20100129320429
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/ft20100129320429

.

Her er Hans Eriksen i personsedlene og Helene Amundsdatter og tre barn, Henrik, Ole og Ragna på de påfølgene sidene. Bolette er ikke der.

Hedmark fylke, Brandval i Solør, Statlig folketelling (1891-1891), Dokumentside, Side 3105
Permanent bilde-ID: ft10061011010143
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/ft10061011010143

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ja. Så hun skulle være født i Trøndelag, gift i Øyer ett år før hun er ugift husmannsdatter som får Leif i 1897?

Jeg pleier å stoppe jeg, når jeg ikke finner sikre kilder og vil helst ikke være med på å fortsette på personer som er valgt ut på spekulasjoner og rykter.

(Vi vet hvordan slike historier ender.. jfr. en viss familie i Bergen, samt Køhler-saken..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest i kirkeboka. Før det ble digital. Der stod det at hun mor til Leiv som er rette navn . ikke Leif. Navnet i den gamle kirkebok står d Leiv Jenssen mor Bolette Jenssen se Jenssen navn skrives med to ss. Det stod at barnefar ble tilkalt til å skrive under kl til dåp. Karl Bondsted Roverud. På Eidskog i før vinger.. Står d en Bolette nicolaisen. Hun som satt på kirkekontoret i Eidskog så i kirkebok. At det var født et gutter barn Henry født samtidig med Leiv. Derfor spurte hun om det var tvillinger. Henry tok navnet seest etter sin far senere år. Mulig Karl Bondsted gardsgutt på Roverudgård. For thorvald meyer ..edel Margrete meyer var søster og Bestemor til Boleyte Jenssen..Karl ble tilkalt til å skrive under som far der også på Eidskog. Men det er Bolette Jenssen f. 13 okt 1863 som var skrevet opp i Brandval kirkebok . Da leiv ble døpt. Har ikke funnet ut hvor Leiv ble født .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er den samme kirkeboka som er fotografert.. Der står det at barnefaren ble varslet 12/6 - dagen før Leif ble døpt.

.

(...)   Men det er Bolette Jenssen f. 13 okt 1863 som var skrevet opp i Brandval kirkebok . Da leiv ble døpt. Har ikke funnet ut hvor Leiv ble født .

.

Nei, det står ikke fødselsdato der, bare Bolette Jensen på Hokaasbroen født i 1863 og Leif er født i Brandval og innført i Brandval kirkebok lenket til i innlegg #2.

Jeg kan ikke forstå hvilken kirkebok du har sett i.

Dersom Leif Broen er bestefaren din, (kan du bekrefte det?),  er det dåpen hans du må forholde deg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av fadderne heter Ole Jensen Torp og han kan være Bolettes bror. Om en søker i 1900-tellingen etter en Ole Jensen er denne i samme område: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01037060005329

Moren er enke og alle disse søsknene er født på 1860-tallet, som Bolette Jensen. Er denne familien undersøkt?

Ole Jensen

Dåpen viser at denne Ole Jensens far var Jens Henriksen.

.

Her er denne familien i 1865: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01038041004728

Ingen Bolette der, dersom ikke datteren Martia har et dobbelt fornavn.

Det hadde hun ikke. Martea født 21. juni 1862:

Hedmark fylke, Grue, Brandval i Grue, Ministerialbok nr. 9 (1859-1863), Fødte og døpte 1862, Side 81
Permanent bilde-ID: kb20070125320529
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070125320529
(Nr. 193)

.

Redigert:

Dette er ikke han som var fadder i Leif Karlsens dåp - se neste innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var bra du så. Det var uansett ikke familien i Grue, som jeg sjekket ut.

Det er vel klokkerboka du har sett. Hild Alice, for der er navnet skrevet Leiv.

Ikke noe fødselsdato på moren her heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Presten skrev Leif i ministerialboka og klokkeren skrev Leiv. Det eneste en kan slutte ut fra dette, er at de oppfattet forskjellig. Leif Karlsen Broen fortsatte jo å bruke Leif som skrivemåte,

Folk hadde ikke noe særlig kontroll med hvordan øvrigheta skrev navnet deres på denne tiden. Folkeregisteret i Norge var først gjennomført i hele landet etter annen verdenskrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Johnsen Torps far, John Amundsen, er født i Grue med foreldre Amund Syversen og Kari Amundsdatter. En av disse kan jo være i slekt med Helene Amundsdatter som er pleiemor for Leif Karlsen. Vielsen til  Jon Amundsen

Dåpen til John Amundsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det står ikke fødselsdato der, bare Bolette Jensen på Hokaasbroen født i 1863 og Leif er født i Brandval og innført i Brandval kirkebok lenket til i innlegg #2.

Jeg kan ikke forstå hvilken kirkebok du har sett i.

Dersom Leif Broen er bestefaren din, (kan du bekrefte det?), er det dåpen hans du må forholde deg til.

Min mor heter Thorbjørn Knutsen f. Broen 13.12 1920 gm min far Åge Knutsen f 25.05.1921 Begge er døde. i 1991 og 2015. Mor har 3 søsken som lever altså mine tanter. Det var i alt 11 søsken av dem.

Endret av Anette S. Clausen
flyttet ut tekst fra sitatet som ikke hører til sitatet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan svare i feltet under tråden istedenfor å trykke SVAR, for da slipper du at andre innlegg blir sitert.

Du har kommet til å skrive inni sitatet, så jeg gjengir teksten her:

"Min mor heter Thorbjørn (g) Knutsen f. Broen 13.12 1920 gm min far Åge Knutsen f 25.05.1921 Begge er døde. i 1991 og 2015. Mor har 3 søsken som lever altså mine tanter. Det var i alt 11 søsken av dem."

Din mors dåp:

Hedmark fylke, Brandval i Brandval, Ministerialbok nr. 4 (1910-1924), Fødte og døpte 1921, Side 111
Permanent bilde-ID: kb20051110010112
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20051110010112
(Nr. 10)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror Ole Jensen torp skal være Johnsen Torp. Mamma visste hvem Ole Johnsen Torp var. Han bodde på Torp ble kalt for Ole bolig. . Han var nok en sønn av Hans Eriksen Kabler Broen og Helene amundsen Brown. Torp var også en husmannsplass til Tromsø gård. Der Hagerup eide. Hans Eriksen kabler var en slags skyss for Hagerup. Han fulgte med Hagerup da det brant for dem på skarstad en og dem flyttet til Tromsø som ligger på Roverud. Tilhøre Hagerup. Dem flyttet derfra på 1900 tallet til Oslo.. Ei dame som sies var datter der hadde et lite hus /hytte på Broen Hun het Ragna Hagerup. Hun hadde Hotell kontant i Oslo. Hun var visst slekt med Bolette. Mulig søsken barn. Hun hadde med penger og gaver fra Bolette til Leiv og pleieforeldre. sa en som var sønnesønn Av hans og Helene. . En dame til var også ei venninne /slekt med Bolette. Hun het Engelhart og bodde på venners gård.

Endret av Anette S. Clausen
Fjernet forstyrrende sitat og latt teksten stå alene
Lenke til kommentar
Del på andre sider