Gå til innhold
Arkivverket

Oldemor.

Vår
 Del

Recommended Posts

Glem henne. Har du ikke lest innlegget til Egil på forrige side? (Innlegg #72)

Her er det klippet derfra:

Fra Find a grave:
Amelia Bolette Jensine Jensen Cardon
Birth:     Sep. 28, 1859
Copenhagen, Denmark

Death:     May 18, 1914, USA

Amelia Jensen Cardon
Amelia Bolette Jensine Jensen, daughter of Christen Jensen and Anne Elisabeth Laursen, married Thomas B. Cardon on 24 Jul 1884 in Logan, Cache, Utah.
Amelia was born on 28 Sep 1859 in Frederiksberg, Copenhagen, Denmark, died on 18 May 1914 at age 54, and was buried in the Logan City Cemetery, Logan, Cache, Utah.

Family links:
Spouse:
Thomas Barthelemy Cardon (1842 - 1898)*

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kan du se Leif Karlsen Hokaasbroens konfirmasjon på nytt:

Hedmark fylke, Brandval i Brandval, Ministerialbok nr. 4 (1910-1924), Konfirmerte 1911, Side 156
Permanent bilde-ID: kb20051110010155
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20051110010155
(Nr. 10)

.

Han ble altså konfirmert 1. oktober 1911 i Brandval og bor hjemme på Hokaasbroen enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både i ministerialboka og klokkerboka står det at Bolette Jensen er husmannsdatter - se selv ved å trykke på bildet under:

.

post-162-0-96903500-1479553628_thumb.png

Barnefaren er Hmsøn = Husmandssøn

Bolette er Hmdr = Husmandsdatter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at det er Rolf Jerpseth som har lagt inn siste innlegg (nr 10)

Og han henviser til denne tråden.

https://forum.arkivv...kebok-brandval/

Tråden er den samme som i # 34 i dette temaet til Hild Alice.

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge trådstarter ikke vil innse at det er dåpen til hennes bestefar som er funnet og at hun heller vil publisere slektstilhørighet til familier trukket ut av tomme lufta, nytter det vel ikke så veldig å utforske hypoteser om mulige kandidater til Leif Karlsen Broens mor. Når 'funnene' hun støtter seg til er begrunnet med at moren oppga falskt navn til presten, kan en jo trekke fram hva som helst. Jeg er redd for at en fortsatt undersøkelse av mulige kandidater, vil oppfattes som 'sant' av trådstarter - uansett hvilke forbehold innleggene måtte ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hild Alice skriver i # 83:

"Leiv sin mor heter Bolette Jenssen f 13.10.1863. Fikk se i kirkebok på kirkekontoret Brandval i 1980"

---

Dette er ukorrekt opplysning fra trådstarter,for det står INGEN fødselsdato på mora i kirkebøkene.Det står kun at hun er født i 1863.

Og det står det i både ministerialboken og klokkerboken!

Og Leif bodde som pleiesønn hos Hans Eriksen og Helene Amundsdatter på Hokaasbroen i 1900 og 1910,så det stemmer.

1900

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1900&knr=0422&kenr=006&bnr=0092&lnr=00

1910.

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1910&knr=0422&kenr=006&bnr=0092&lnr=00

Men de andre opplysningene om at Bolette var arkivar og opplysningene om Utah er tull.

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter bør glemme alt hun har"hørt" om mor til Leif.

Det er viktig at hun nå prøver å se på det som er beviselig stemmer,istedet for å rote seg bort i ukorrekte opplysninger.

Opplysningene hennes om Leif Thorbjørn og Henry Ragnvald er jo også helt feil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hild Alice, du begynte din forskning på 1980-tallet etter hva du sier. Den gangen fantes ikke digitaliserte kirkebøker, ikke internett heller. En dame på prestekontoret hjalp deg å slå opp i kirkebøkene for Brandval, men er det nå sikkert at denne damen hadde særlig peiling på slektsforskning?

Dessuten, Bolette var ikke et uvanlig navn på midten av 1800-tallet, jeg har selv noen med det navnet i  min slekt. Og Jens-er var det nok av, så Bolette Jensdatter, Jensen, Jenssen kunne en finne mange plasser. Vi har vel vært igjennom minst tre av dem i denne diskusjonen, fire hvis vi regner med damen fra Trondheim.

Nå har endel av oss, særlig Anne-Lise og Ann-Mary, prøvd å skrelle vekk endel av dine antakelser som rett og slett ikke kan stemme. En eller annen Bolette Jensen var vel mor til Leif/Leiv, men hun ser ut til å ha skjult sine spor godt. Om vi noen gang finner ut hvem hun virkelig var, er et helt åpent spørsmål.

Endret av Inger Eik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gang jeg og slekt granskere forsket på 1980 tallet . Da pløyde vi gjennom filmer som lå på bibliotek og kirkebøker på kirkekontoret. Som lå på Roverud. Samfunnshus. Så snakket jeg med mange slekt forskere.Har mye som er skrevet ut fra filmer. Kirkebøker. Som den gang lå på filmruller på biblioteket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gang jeg og slekt granskere forsket på 1980 tallet . Da pløyde vi gjennom filmer som lå på bibliotek og kirkebøker på kirkekontoret. Som lå på Roverud. Samfunnshus. Så snakket jeg med mange slekt forskere.Har mye som er skrevet ut fra filmer. Kirkebøker. Som den gang lå på filmruller på biblioteket.

Men det virker som mange av de opplysningene du har lagt inn er bygget på ren gjetning og antagelser.

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dere se litt rundt Petra Bolette Aas Norgrenn . Rolf Jerpset forsker. Han er søskenbarn til min far. Snakket med han om dette for mange år siden. angående forskning om Bolette som var min mors oldemor. Hun husket Ragna Hagerup. Men visste ikke hvem Bolette var. Petra hadde en sønnesønn i Oslo en gang i tiden Petersen. Han hadde snakket med sin mor som het Ruth. Han ringte tilbake for å fortelle at mor til Ruth ikke hadde noen bror med navn Leiv . Men det var en Peder Petersen f 1896.Kan noen vite noe om hvor Bolette var i fra. En Vansklig nøtt dette. Har forsket på mange som het Bolette på den tiden f. 1963.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om noen orker å fortsette, tror jeg det fordrer at du svarer på det som er lagt inn. Hittil har du protestert på alt.. F. eks. har du nektet for at Leif Karlsen Broen er sønn av en husmannsdatter, enda det står i dåpsinnførselen. Kan du gi tilbakemelding på innlegg #87 og godta kilden for dette?

Et annet eksempel er at Leif ikke kan være folketelt i 1900 både i Brandval og Idd samtidig (og attpå til ha forskjellig navn og fødselsår..). Gi svar på at du har oppfattet innleggene som tar opp dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste Bolette f. 13.10.1863 som jeg kan finne, er denne: http://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/255/pd00000011022074

Her er dåpen i kirkeboka, nr 55: https://media.digitalarkivet.no/view/5771/79

Men faren het jo Jørgen, så hun fikk vel navnet Jørgensen/Jørgensdatter.

Endret av Inger Eik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da snakk om denne Bolette Jensen som skal ha to gutter fra før:

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036372020451

Trådstarter der vet jo hvilken Bolette det der er snakk om og siste innlegg i den tråden kan man vel da bare glemme..

Endret av Åsbjørg Susort
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg helt klarer å se hele sammenhengen i de presenterte opplysninger, kan det kanskje være en tanke å se nærmere på dette familietreet på myheritage: https://www.myheritage.no/research/collection-1/myheritage-familietraer?itemId=151186121-7-6252&action=showRecord

Leif (Leiv) Broen (Karlsen)
1897 - 1956
Fødsel: 30 apr 1897

spacer.gif  Hokosbroen( Hokkosen)

spacer.gif
Vielse: Ekteskap til: <Private>

3 des 1917

spacer.gif  Brandval Kirke
Død: 22 jan 1956 Begravelse:
spacer.gif  Brandval Kirke.
Medlemmer innen familien
Foreldre:

Karl Thomas Bonsted
1880 - 1970
Kone:Søsken:

Barn:

På et annet familietre er Bolette kalt:

Karl Karliussen Bonsted
1880 - 1970
Fødsel: 23 aug 1880

spacer.gif  Bonstad Brandval

spacer.gif
Død: 13 feb 1970

spacer.gif  Roverud
Begravelse:
spacer.gif  Brandval Kirke
Medlemmer innen familien
Kone: Sønn:

Endret av Hans Gangstø
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stilt spørsmål til trådstarter av emnet på Slektsforum:

"Det er en stund siden denne tråden ble opprettet, men jeg har et håp om at Bjørn Roar kunne hjelpe med hvor det første barnet til Bolette Jensen ble funnet? Jeg går ut fra at det Leif K. B. som er din kones bestefar, men hvem var den første sønnen?

Spørsmålet har sammenheng med et tema på Digitalarkivets brukerforum som pågår nå."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har du Husmannsdatter fra ? Men hun var sikkert husmannsdatter.Det sto bare skrevet pige Bolette Jensen f. 1863 er mor til Leiv Karlsen Broen f 30.04.1897. Vet ikke hvorfor Leiv skrives LEIF. Min mors dåp attest står det Leiv Karlsen. Bodde på Broen. Mamma het Broen pikenavn. Men Broen er fra stede Broen. Alle tok Broen etter stedet. En datter til Hans og Helene het Emilie f.1872.Hun var gift med en Hans Hans Hansen .Kongsvinger. jernbane arbeider. Eneste datter . Hans og Helene hadde mange barn . Alle hadde flyttet ut . Da dem tok til seg morfar. Dem hadde 3 sønner signal Anton f.1876. Ole f.1878 Hokaasbroen. Hans Jørgen Henriksen 1870. g.m anna olsdatter (olga) f 1874Holtbakk flyttet til Hokaasbroen . Ragna Hotbakk. 1881. Helene Foreldre var Helene amundsdatter Moldusen f. 1848. Foreldrene hennes het der har jeg navn på far Amund pedersen Moldusen Holtbakk. Fant nå ei dame som heter Martea Danilsdatter f11.8.44 Moldusen . Det er også skrivi . MoldusbråtenDet var et spørsmål her om ei Martea. Far til Hans Eriksen het Erik Jansen Kabberud.

Nå fant jeg angående et navn der noen lurer på om Bolette Aas f 30.06 1863 døde i Bærum 30.09.1941.mor Petronelle Bolette Nissen f.09. 12. 1929 Far Johannes Henrik Aas f. 09.02.1822 Trondheim. Kan noen her inne se etter (følge) Bolette Aas f 30.06.1863 Se om hun kan ha en sønn ved navn Leiv Karlsen Broen f 30. 04.1897 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen demonstrerer du at du ikke leser svarene du får!

Da får jeg kopiere inn innlegg #87 på nytt. Trykk på lenken, så kan du se selv:

Både i ministerialboka og klokkerboka står det at Bolette Jensen er husmannsdatter - se selv ved å trykke på bildet under:

.

attachicon.gifLeiv Karlsens dåp fra klokkerboka.png

Barnefaren er Hmsøn = Husmandssøn

Bolette er Hmdr = Husmandsdatter

post-162-0-36926300-1479566876_thumb.png  <-- Utsnitt av dåpsinnførselen.

Om du tar deg bryet med å lese det som står, vil du ikke kunne påstå at det bare står pige Bolette Jensen.

Det står Pige, hmdr Bolette Jensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bolette Jensen var ikke gift med Karl karelussen f. 1880. Hun var 34 år han var 17år da Leiv Karlsen Broen ble født i 1897.

Foreldre til Karl Karelussen f 1880 er Karelus Christoffersen Bonsted f.10 04.1847 Mor er Karen Martinsdatter Stenberg f 0301 1857.

Lenke til kommentar
Del på andre sider