Gå til innhold
Arkivverket

Oldemor.

Vår
 Del

Recommended Posts

Ole Johnsen Torp er IKKE sønn av Hans Eriksen. Da ville han ikke hett Johnsen. Han er sønn av John Amundsen Torp.

Ole Johnsen Torps far, John Amundsen, er født i Grue med foreldre Amund Syversen og Kari Amundsdatter. En av disse kan jo være i slekt med Helene Amundsdatter som er pleiemor for Leif Karlsen. Vielsen til  Jon Amundsen

Dåpen til John Amundsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Martea Nordby tror jeg ble gift med en Evald l boche. Som kjøpte senere gården Trombøl av en som het Gundersen.Martea Nordby var slekt til Iversen som eide gården senere med åra. Iversen gift inn til Gulli som eier stede nå. altså nå heter det GulliGården.

Endret av Anette S. Clausen
Fjernet forstyrrende sitat og latt teksten stå alene
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er slik en går fram for å utelukke personer i slektsgransking.

Jeg konkluderte kl. 15:54 med at det var feil fadder og han ble da utelukket.

Ja, det var bra du så. Det var uansett ikke familien i Grue, som jeg sjekket ut.

Det er vel klokkerboka du har sett. Hild Alice, for der er navnet skrevet Leiv.

Ikke noe fødselsdato på moren her heller.

Vær snill og les svarene du får. Spesielt innlegg #51 og #53 og #57.

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Johnsen Torp er IKKE sønn av Hans Eriksen. Da ville han ikke hett Johnsen. Han er sønn av John Amundsen . Kan John amundsen være bror av Helene amundsdatter fra Moldusen Grue finnskogen. ??

Ok her ja. John amundsen ? Kan han være en bror til Helene amundsdatter Moldusen fra Gruefinnskogen

Endret av Anette S. Clausen
ikke en del av sitatet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke skriv INNI sitatet. Nå har du endret på det jeg skrev, og det gjør man bare ikke!

Dette er hva jeg skrev:

Ole Johnsen Torps far, John Amundsen, er født i Grue med foreldre Amund Syversen og Kari Amundsdatter. En av disse kan jo være i slekt med Helene Amundsdatter som er pleiemor for Leif Karlsen. Vielsen til  Jon Amundsen

Dåpen til John Amundsen

(Nå begynner jeg å bli sliten av at du ikke leser svarene du får..)

Svar i feltet UNDER innleggene, så slipper vi alle de unødvendige sitatene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren til Hans Eriksen og Helene Amundsdatter, Ragna er født 1/4-1880. Her er hennes konfirmasjon 7. oktober 1894:

Hedmark fylke, Brandval i Brandval, Ministerialbok nr. 3 (1894-1909), Konfirmerte 1894, Side 167
Permanent bilde-ID: kb20060604070153
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20060604070153
(Nr. 13)

For å finne ut om det var denne Ragna som ble gift Hagerup, må en finne den vielsen eller finne henne igjen i folketellinger.

(Merk at det er en jevnaldrende Ragna, datter av skolelæreren som konfirmeres på siden foran.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De folkene som var pleieforeldre en kort tid i idd herredsrett. heter Johan terror Dahlin f. 1833 fra Mosong i Sverige. Og Mathis de Dahlin Brynildsdatter f. 1836. fra Naverstad i Sverige. mannen var skredder i 1900-tellingen. Mor til Bolette altså Petronelle Løvenskiold Cappelen f. 1832. Fant også noen folk som heter elle marie Olafsen Dahlin f Jensen.f 1900 d. 1987.Kan dem ha forbindelse til Moldusen på Grue finnskogen ? Hennes bror olav Olafs Jensen . Har også funnet ei dame med navn Petronelle Lykke Seest F1832. Hagerup sønn av Henry Hagerup. Sa at det var mange i hans familie som var søskenbarn som var gift. og tremenning . Det har jeg sett. Hun Bolette som jeg har fulgt altså Oldemor. Hun var 32 år da hun fikk Leiv bestefar i 1897. Carl Karen issen Bonsdet var 17 år. Jeg tror hun var i Italia da hun besøkte sin døende mann som hun aldrig kunne bli skilt i fra. Fordi dem var mormoren fra salt lake city. Kan det være gamle papirer i kirka i Salt Lake city. Var i kontakt med mor motvirke der. Fikk noen opplysninger derfra. En Thomas Bartelomy cardon f 1842.28 aug.Torino Italia. Døde 1898 Gift i før 1885. Har funnet ei Amalie Bolette Jensine Jensen . f. 1863 Nord Amerika logen cache Utah. Thomas var gift 4 ganger. Bolette var 20 år yngre ble kaldt til Italia da Thomas var døende. Han hadde canser i magen . Hun Bolette reiste til Italia i 1896. Kan det være han som var far. Hele min familie har aldrig hatt kontakt med Bonsted. Har funnet bilder av familie til Thomas i utha folketelling. Det er mye likheter.tenker da på etterkommere av Thomas . Finnes ingen kontakt eller likheter med Bonsted . Tror ikke det stemmer at 17år gamle Carl Thomas Bondsted var far til leif. Tror Bolette bodde en stund i Sverige da hun reiste fra utha . Kan hun ha bodd der og kan hun være mor til en datter som heter ebba lucia lagerbjelke. Bolette ble ikke gift fordi hun hadde ikke lov til å bli skilt fra en mormoner. Tror det var 2 jente som var født rundt 1887.Men det var en ulykke om noen som kjørte hest og slede.Og gikk igjennom isen fra Overud Løvenskiold i vinger til Sverige. Tenker kanskje det var. Fordi det er skriva at Bolette hadde 2 jenter. Men bare den ene overlevde. Bolette jobbet senere i utenriksdepartementet. Mor til Bolette bodde i Sverige. Har hørt at dette var Løvenskiold folk fra Sverige. Het Meier og Smith også. Dem tok forskjellige navn Jentene fikk som regel morens pikenavn altså etternavn. Guttene fikk farens navn på den tiden.Dahmann navnet er også med i Sverige. Kommer fra Danmark Bestemor til Bolette heter Edel margrete henriette f. meyer.En Jens Peter seest f 1832 Far til Peter Lykke Jensen f. 1869. Peter Lykke Seest F1832 peter løkke f 1868 . Dagmar f 1866 Alexandra f.1863. Tror disse folk var slekt med Bolette. Petronelle Seest hadde mulig en tvilling bror som var f. 1832. Marie Petronelle seest f. 1832 Da er hun datter av en Jens Seest. Derfor kan Bolette ta navnet Jensen. morens etternavn.Så var det Nicolaisen Wilhelm bernhoft nicolaisen. Alle forfedre på hans forfedre fra Trondheim vær dal het Jensen En Jens Nicolaisen Jensen Stortingsmann. ei søster heter Karen amalie Jenssen gift Hagerup. gm Henrik stoffene Hagerup. Bernhoft var fra Trondheim også . Alle var prester. Ei datter reiste til Danmark. Som ble forfedre til willhelm Bernhoft Nicolaisen Far til Bolette. jenssen seest petronelle siste. Altså Mye Jenssen fra begge sider der.Jeg mener at jeg har lest at Bolette og en Anton var søsken og født i Danmark . Så flyttet de til Kristiania. Håper noen her klarer gåten og hvorfor står ingen ved siden av Bolette i 1906. av hennes barn .. Ingen barn var ført opp i dødsannonsen. Hun hadde jo vært for å hente barna..Noen Broen sa ar Leiv 9 år ville ikke bli med. Tror det var tullprat. fra sønnesønn av Hans og Helene. . Håper noen kan være behjelpelig å finne min rette Oldemor. .

( De brente våre gårder de stjal våre bar) sitat av Hagerup . En gammel tante pleide å si det til meg et par ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleieforeldre i kort tid for hvem?

Denne? http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01037002005025

Leiv Thorbjørn Dahlin f. 1895 er en annen person enn din bestefar, Leif Broen. Det blir jo bare rot, dette..

Dette er DIN Leiv Karlsen på samme tid i 1900-tellingen for Brandval, hvor han er født:

Husstandsmedlemmer
P.nr. H.nr. Navn Alder/født Fødested Familiestilling Sivilstand Yrke Bostatus

001 01 Hans Eriksen 1840 Vinger Hf g Husmand m J. Pladsbruger b

002 01 Helene Amundsdtr 1849 Grue Hm g Husmandskone. Hus- og kreaturstel b

003 01 Leiv Karlsen 1897 Brandval herred* Pleiesøn ug   b

004 01 Ragna Hansdtr 1881 Brandval herred* D ug Sypige mt

005 01 Johan Kristiansen ? Kongsvinger B ug Jernbanearbeider mt

Han kan ikke være i samme folketelling samtidig på to forskjellige steder med forskjellig fødselsår og navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan forklarer du at du har fått en husmannsdatter fra Brandval, Hedmark som har fått to barn utenfor ekteskap til, på mirakuløst vis, å ha blitt arkivar i utenriksdepartementet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hild Alice, Vi pleier vanligvis ikke å kommentere språkbruk, rettskriving etc. her, men dette bare nevnes:

Hvis du kunne sette punktum på rett sted, skrive stor forbokstav på rett sted, skille fakta fra antakelser og ellers dele opp teksten din i avsnitt, slik at det blir ryddigere, og dermed lettere å forstå, hadde det hjulpet veldig. Jeg prøver å følge med, men jeg har omtrent gitt opp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les innleggene og sjekk linkene som Svein Hjortland la inn i begynnelsen av dette temaet. det er minst to Bolette blandet sammen her. Arkivar-Bolette døde i 1906 ugift og uten barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme vielse som er lagt inn i et tidligere innlegg:

Din bestefar Leif Karlsen giftet seg 3 des 1917 med Marie Kaspara Pedersen.

Leif sin far står ved vielsen 3 des 1917 skrevet som Baneform. Karl Kareliussen Bonsted.

Bruden sin far var smed Julius Pedersen.

https://media.digitalarkivet.no/view/1135/235

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SITAT FRA TRÅDSTARTER: - "Jeg tror hun var i Italia da hun besøkte sin døende mann som hun aldrig kunne bli skilt i fra. Fordi dem var mormoren fra salt lake city. Kan det være gamle papirer i kirka i Salt Lake city. Var i kontakt med mor motvirke der. Fikk noen opplysninger derfra. En Thomas Bartelomy cardon f 1842.28 aug.Torino Italia. Døde 1898 Gift i før 1885. Har funnet ei Amalie Bolette Jensine Jensen . f. 1863 Nord Amerika logen cache Utah. Thomas var gift 4 ganger. Bolette var 20 år yngre ble kaldt til Italia da Thomas var døende. Han hadde canser i magen . Hun Bolette reiste til Italia i 1896" - SITAT SLUTT

Dette er en helt spinnvill historie  :wacko: og ovenstående sitat (historie/fantasi) er ikke i nærheten av virkeligheten:

1. THOMAS BARTHELEMY CARDON døde i sitt hjem i Logan, Cache County, Utah etter lengre tids sykdomhttp://www.findagrave.com/cgi-bin/fg.cgi?page=gr&GRid=23235188

T. B. Cardon Dead. Passing Away of One of Logan's Most Highly Respected Citizens. The hand of death has again been thrust into our midst, and has plucked from amongst us one whom, not only his family, but the entire community, will miss and mourn for. Thomas B. Cardon passed away at his home on Tuesday evening after an illness (unreadable) reached its culmination in an attack of pneumonia which developed recently, and was the stated cause of deathUtah Journal Newspaper, February 17, 1898

2. Damen han var gift med, Amelia Bolette Jensine Jensen Cardon, var født i Danmark i 1859 og døde i 1914 - http://www.findagrave.com/cgi-bin/fg.cgi?page=gr&GRid=63544515

Hennes dødsattest - post-5105-0-25834100-1479496036_thumb.jpg

De ligger forøvrig på samme gravplass:

Utah Cemetery Inventory, 1847-2000
Name: Thomas B . Cardon
Birth Date: 28 Aug 1842
Death Date: 15 Feb 1898
Burial Date: 18 February 1898
Cemetery: Logan City Cemetery
Source: Sexton / Grant
Grave Location: B_ 30_ 12_ 8
Relatives: Mother Martha Toum
Father Philip Cardon

Name: Amelia Cardon
Birth Date: 25 Sep 1859
Death Date: 18 May 1914
Burial Date: 21 May 1914
Cemetery: Logan City Cemetery
Source: Sexton / Grant
Grave Location: B_ 30_ 12_ 6
Relatives: Mother Annie Larsen
Father Christian Jensen

Trådstarter hevdet vel også i post # 1 at han var barnelege - hvilket heller ikke medfører riktighet - Thomas B Cardon var en svært kjent juveler, fotograf og urmaker!
Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er heller ikke sikkert at Bolette Jensen er født i 1863. Kjenner til et tilfelle der en dame fikk to uekte barn med to forskjellige fedre som var til dels mye yngre enn henne. Damen gjorde seg yngre ved barnas dåp i samme kirke som hun selv var døpt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Hild Alice!

Glem denne Leif Thorbjørn Dahlin!

Det er FEIL mann!

Det blir bare rot hvis du fortsetter med den personen.Og glem hun som var arkivar,for det er feil dame!

---

Du må se på lenkene vi har lagt inn til deg.

Din mor Torbjørg sin dåp er funnet.

https://media.digitalarkivet.no/view/1135/112

Din bestefar sin vielse er funnet.Det sto der at hans far var Karl Kareliussen

https://media.digitalarkivet.no/view/1135/235

Din bestefar sin dåp er funnet.Faren var ungkar Karl Kareliussen og mora var pige Bolette Jensen.

Nr 26,øverst på siden.

https://media.digitalarkivet.no/view/3078/40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

( De brente våre gårder de stjal våre bar) sitat av Hagerup . En gammel tante pleide å si det til meg et par ganger.

Rett sitat er "De brente våre gårder, de drepte våre menn". Fra et ganske kjent dikt av Inger Hagerup, 1945.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan slette innholdet i innleggene dine nr. #48, #50, #52, #56, #58 og legge inn det du har skrevet midt inne i sitatene. Trykk Rediger på hvert av innleggene.

Å rydde opp i innleggene med alle sitatene oppå hverandre, er ikke bare et ønske for at det skal bli enklere å lese, men faktisk et krav fra meg. Ved at du har skrevet inni sitat av andre (først og fremst mine innlegg), har du forfalsket det jeg har skrevet til deg.

Du må rydde opp i de fire innleggene (kanskje det er flere også..) før det har gått 24 timer, for etter det blir det låst for redigering. Vær så vennlig å gjøre det jeg ber deg om, så jeg slipper å be moderator om hjelp til å slette de forfalskede sitatene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan rydde i innleggene.

Åpne WordPad i Windows. Ligger i Tilbehør-katalogen. Gå til hvert av innleggene og kopier det du selv har skrevet og lim det inn på WordPad-dokumentet. Klikk Rediger på det samme innlegget og slett deretter ALT i innlegget. Kopier det du har på WordPad-dokumentet og lim det inn i det nå tomme innlegget. Lagre endringene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake til fadderen Ole Johnsen og hans fars foreldre, Amund Syversen og Kari Amundsdatter.

De giftet seg i 1827 i Brandval: https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:NWDT-R8N

Dessverre står ikke fedrenes navn oppført.

Hedmark fylke, Grue, Brandval i Grue, Ministerialbok nr. 6 (1814-1830), Viede 1828, Side 223
Permanent bilde-ID: kb20070603250589
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070603250589
(Nr. 26)  Amund har adresse Lundhaug og er 23 år, Kari er 25 år og på Haugen? under Berger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene Amundsdatter har ikke de samme foreldrene som John Amundsen, dersom jeg har funnet riktig Helene.

Konfirmasjonen viser at hun er født 1/3-1848 og har foreldrene Amund Pedersen og Kari Danielsdatter.

.

Hedmark fylke, Grue, Brandval i Grue, Ministerialbok nr. 9 (1859-1863), Konfirmerte 1863, Side 149
Permanent bilde-ID: kb20070125320598
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070125320598
(Nr. 32)

Vielsen til Helene Amundsdatter og Hans Eriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leiv Karlsen Broen var pleier til Hans og Helene. Han var ikke sønn av noen Ragna sypige eller Ragna Hagerup. Leiv sin mor heter Bolette Jenssen f 13.10.1863. Fikk se i kirkebok på kirkekontoret Brandval i 1980 tallet. En kontor dame visste oss. Rye berg var prest. Han fjernet boka. Men da hadde vi allerede sett og skrever opp opplysningene. Det var ikke gått 80 år ennå. Etter den gang. Kom det ut på filmer. De to Ragna har vi forsket på . og vet hvem de er. De gamle folkene visste det på 1960 og 1970. Vi har forsket siden 1980 tallet. En bibliotekar på Kongsvinger sa vi måtte spørre gamle mennesker og så sa han at vi måtte passe på å se hvordan etternavnet var skrevet i kirkebok. Ikke Jensen med en s. At navnet er skrevet riktig. Altså Jenssen med to ss. Rabben mente det er viktig.Her i Norge . Har et skriv . Noe jeg har skrevet ut fra mikrofilm : 1394086 Genevieve Porter Johnsen 2044 Norge 1300 East Logen ut

USA 84321 Submission. AF83-017427 Her er det skrevet Amalie Bolette Jensine Jensen. Og en Amerika Boletta Jensen 1864 sponse. Thomas Bartelemy Cardon. befordre 1885 prarostinio San Secondo Torino Italia. Record submitted after 1991 by a member og the LDS church. No additional information is available .Ancestrai File may list the same family and the submitter

Leiv Karlsen Broen var pleier til Hans og Helene. Han var ikke sønn av noen Ragna sypige eller Ragna Hagerup. Leiv sin mor heter Bolette Jenssen f 13.10.1863. Fikk se i kirkebok på kirkekontoret Brandval i 1980 tallet. En kontor dame visste oss. Rye berg var prest. Han fjernet boka. Men da hadde vi allerede sett og skrever opp opplysningene. Det var ikke gått 80 år ennå. Etter den gang. Kom det ut på filmer. De to Ragna har vi forsket på . og vet hvem de er. De gamle folkene visste det på 1960 og 1970. Vi har forsket siden 1980 tallet. En bibliotekar på Kongsvinger sa vi måtte spørre gamle mennesker og så sa han at vi måtte passe på å se hvordan etternavnet var skrevet i kirkebok. Ikke Jensen med en s. At navnet er skrevet riktig. Altså Jenssen med to ss. Rabben mente det er viktig.Her i Norge . Har et skriv . Noe jeg har skrevet ut fra mikrofilm : 1394086 Genevieve Porter Johnsen 2044 Norge 1300 East Logen ut

USA 84321 Submission. AF83-017427 Her er det skrevet Amalie Bolette Jensine Jensen. Og en Amerika Boletta Jensen 1864 sponse. Thomas Bartelemy Cardon. befordre 1885 prarostinio San Secondo Torino Italia. Record submitted after 1991 by a member og the LDS church. No additional information is available .Ancestrai File may list the same family and the submitter

Leiv Karlsen (karlsønn) Hokkåsbroen . Haukåsbroen. Ble til Broen. f1897. Han var pleiesønn. Han tok seg av pleieforeldre til dem døde. Det var skrevet i en kirke film at han var Husmann til Broen 4 år gammel.

Leiv Karlsen (karlsønn) Hokkåsbroen . Haukåsbroen. Ble til Broen. f1897. Han var pleiesønn. Han tok seg av pleieforeldre til dem døde. Det var skrevet i en kirke film at han var Husmann til Broen 4 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen Husmannsdatter. Leiv kom til Broen uten slekt der. Noen gamle mennesker sa at Helene hadde hentet han på jernbanestasjonen I nærheten av Bondsted på Roverud i Kongsvinger. Noen gamle gamle mennesker , sa dem hadde sett henne gå med lille gutten hjem til Haukåsbrua. Nærheten av Roverud.

Leiv ble konfirmert på Roverud gård. Sjekk det i kirkebok. 14 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider