Gå til innhold
Arkivverket

Ingebricht Iversen, (gift med Dalette Kirsebom) hvor ble han av?.

Wenche Falck
 Del

Recommended Posts

Hei, jeg har funnet ut en del om Dalette Kirsebom men ingenting om Ingebricht Iversen/Ivarsen. Dalette(dpt. 5. september 1750 i Avaldsnes Kirke i Rogaland), datter av Hans Jørgen Danielsen som etter sigende også brukte begge disse navn; Røptke og Kirsebom, Hans Jørgen var fra Tysvær 2 (el. Tysvær i Tysvær som det står skrevet noen steder)  og gift med Abel(one) Abelsdatter Bagge fra Stavanger. De hadde flere barn, flest døtre og fikk en sønn tilslutt med samme navn som faren, Hans Jørgen. 

Denne familien kom på et tidspunkt til Bergen, etter 1758, der de sto oppført bosatt i Kopervik i sjeleregisteret i juli 1758. Mange år etter at jeg fant de første opplysningene om Dalette  (mor til Iver Ingebrichtsen,som står oppført i 1801-folketelling som fosterdreng i Ibestad, Astafjorden, 17 år gammel)  ble jeg kjent med flere av hennes aner, på nettet!

Det viste seg at hun kom fra Rogaland opprinnelig, og ikke fra Bergen. Jeg er ikke sikker på om hennes far Hans Jørgen Danielsen (f. 1718) døde før familien flyttet til Bergen en gang etter 1758, men Abelone og alle hennes barn ble nok i Bergen/Bergensområdet.

Jeg fant Dalette i Digitalarkivet ved 3 (4) anledninger:

1) Konfirmerte i Domkriken 1763-1780, som Dalette Hansdatter, konfirmert i 1770,dato er 2204 Dom Qvasimod.år1770. prest står som Stiftsprovsten.

2) som mor til Iver Ingebrichtsen døpt 30.november 1783 i Bergen Domkirke, far er Ingebricht Iversen, faddere er disse: Ahlet Knudsdatter, Birthe Pedersdatter, Ingeborg Andersdatter, Anders Ivarsen, Anders jacobsen.

3) Vigde i Bergen 1663-1816: Viet feb 01, 1784-i froepr.: Ingebricht Ivarsen, ungk. skrædersvend med Dalette Kirsebom, pige.

4) dette er kanskje også Dalette: Gravlagde i Bergen 1816-1886.  dødsdato: 2008 (20.august?) begravet 1822, 2608( 26.aug.) -: Alette Kiersebon af Enkefattighuset (Årstadsområdet hvor hennes mor Abel Bagge også er oppført død ved St.Jørgen sykehus noen få år tidligere.- 71 år. Selv om navnet er Alette og ikke Dalette stemmer alder og mye annet. Hennes sønn Iver fikk 3 døtre hvor den ene het  Alette Margarethe og var min morfars oldemor.

Men så var det Ingebricht Ivarsen/Iversen, han er ikke å finne noen steder, heller ikke i folketellingen 1801, alder og hvor han kom fra er ukjent, kanskje er en av fadderene, Anders Ivarsen, Ingebricht sin bror.  Det står oppført 2 Anders Ivarsen, 42 år og 45 år, dem ene arbeidsmand og den andre skomaker i 1801 folketelling.

Jeg er interessert i å finne ut anene til Ingebricht Ivarsen (skreddersvend ved vielsen) og hvor han (og evt, bror Anders Ivarsen) kom fra.'

Beklager at jeg ikke har linker til opplysningen, i 2002 og 2003 fant jeg disse opplysningenei digitalarkivet, og er mest kjent med den gamle måten og finne opplysninger på. Ønsker å lære mer.

Det ser ut som Dalette  kan ha blitt enke tidlig, og aldri senere giftet seg, fikk et barn, Iver som en gang ble sendt nordover som fosterdreng og var å finne i folktellingen der i 1801, som 17 åring (ble 18 år, 23.november). Fostersønner måtte jobbe ut sin plikttid og giftet seg ofte sent,og det ser ut til at dette var tilfelle for Iver også. Han døde i 1827, Vik i Ibestad, med enke  og 3 døtre etter seg. 

Wenche Johanne Falck Borgersen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
På ‎24‎.‎11‎.‎2016 den 18.20, Wenche Falck Borgersen skrev:

Hei, jeg har funnet ut en del om Dalette Kirsebom men ingenting om Ingebricht Iversen/Ivarsen. Dalette(dpt. 5. september 1750 i Avaldsnes Kirke i Rogaland), datter av Hans Jørgen Danielsen som etter sigende også brukte begge disse navn; Røptke og Kirsebom, Hans Jørgen var fra Tysvær 2 (el. Tysvær i Tysvær som det står skrevet noen steder)  og gift med Abel(one) Abelsdatter Bagge fra Stavanger. De hadde flere barn, flest døtre og fikk en sønn tilslutt med samme navn som faren, Hans Jørgen. 

Denne familien kom på et tidspunkt til Bergen, etter 1758, der de sto oppført bosatt i Kopervik i sjeleregisteret i juli 1758. Mange år etter at jeg fant de første opplysningene om Dalette  (mor til Iver Ingebrichtsen,som står oppført i 1801-folketelling som fosterdreng i Ibestad, Astafjorden, 17 år gammel)  ble jeg kjent med flere av hennes aner, på nettet!

Det viste seg at hun kom fra Rogaland opprinnelig, og ikke fra Bergen. Jeg er ikke sikker på om hennes far Hans Jørgen Danielsen (f. 1718) døde før familien flyttet til Bergen en gang etter 1758, men Abelone og alle hennes barn ble nok i Bergen/Bergensområdet.

1) Konfirmerte i Domkriken 1763-1780, som Dalette Hansdatter, konfirmert i 1770,dato er 2204 Dom Qvasimod.år1770. prest står som Stiftsprovsten.

2) som mor til Iver Ingebrichtsen døpt 30.november 1783 i Bergen Domkirke, far er Ingebricht Iversen, faddere er disse: Ahlet Knudsdatter, Birthe Pedersdatter, Ingeborg Andersdatter, Anders Ivarsen, Anders jacobsen.

3) Vigde i Bergen 1663-1816: Viet feb 01, 1784-i froepr.: Ingebricht Ivarsen, ungk. skrædersvend med Dalette Kirsebom, pige.

4) dette er kanskje også Dalette: Gravlagde i Bergen 1816-1886.  dødsdato: 2008 (20.august?) begravet 1822, 2608( 26.aug.) -: Alette Kiersebon af Enkefattighuset (Årstadsområdet hvor hennes mor Abel Bagge også er oppført død ved St.Jørgen sykehus noen få år tidligere.- 71 år. Selv om navnet er Alette og ikke Dalette stemmer alder og mye annet. Hennes sønn Iver fikk 3 døtre hvor den ene het  Alette Margarethe og var min morfars oldemor.

Men så var det Ingebricht Ivarsen/Iversen, han er ikke å finne noen steder, heller ikke i folketellingen 1801, alder og hvor han kom fra er ukjent, kanskje er en av fadderene, Anders Ivarsen, Ingebricht sin bror.  Det står oppført 2 Anders Ivarsen, 42 år og 45 år, dem ene arbeidsmand og den andre skomaker i 1801 folketelling.

Jeg er interessert i å finne ut anene til Ingebricht Ivarsen (skreddersvend ved vielsen) og hvor han (og evt, bror Anders Ivarsen) kom fra.'

Beklager at jeg ikke har linker til opplysningen, i 2002 og 2003 fant jeg disse opplysningenei digitalarkivet, og er mest kjent med den gamle måten og finne opplysninger på. Ønsker å lære mer.

Det ser ut som Dalette  kan ha blitt enke tidlig, og aldri senere giftet seg, fikk et barn, Iver som en gang ble sendt nordover som fosterdreng og var å finne i folktellingen der i 1801, som 17 åring (ble 18 år, 23.november). Fostersønner måtte jobbe ut sin plikttid og giftet seg ofte sent,og det ser ut til at dette var tilfelle for Iver også. Han døde i 1827, Vik i Ibestad, med enke  og 3 døtre etter seg. 

Denne posten var for lang uten lenker, kunne vært fint om det gikk å forkorte innlegget, men legger i stedet ved noen lenker; Vielse mellom Ingebricht Ivarsen/ Iversen og dåpen til Iver Ingebrigtsen.

Vielse i Bergen Domkirke  1788-02-02, i froeperioden: https://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/327/pv00000000993691

Dåpen til sønnen Iver/Ivar den 30. november 1783, Iver på høyre siden bal tallet 30 ( 30.nov) SAB, Domkirken Sokneprestembete, H/Haa/L0003: Ministerialbok nr. A 3, 1758-1789, s. 242-243
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070306650489
Navn på en av faddere er Anders Ivarsen og kan kanskje være broren til Ingebricht.  Mange kom til Bergen fra omkringliggende steder , har funnet  7 personer i f.t. for Bergen 1801 hvor det evt. er kan 2 av dem som kan passe i alder, regner jeg med. med tanke på dåpen 17 år tidligere.  Har imidlertid sett at en fadder var 15 år gammel ved en dåp i Troms. 

Ingebricht Ivarsen er ikke med i f.t for Bergen i 1801 og finner data om han i forbindelse med 3 hendelser,  forlovelse, dåp og giftermål i Bergen, forlovelse 29.nov. 1783, trolovede nederst på venstre side: SAB, Domkirken Sokneprestembete, Forlovererklæringer nr. II.5.1, 1767-1792, s. 109
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060621100110
Hans alder og alt annet er ukjent, og kanskje kom han fra et annet sted på Vestlandet.

To personer in alder som kan passe med fadder Anders Ivarsen fra 1801- tellingen, Søndre Bergehuus: 

1)  AmtPrestegjeldSoknByBydelGard/hus

393Søndre BergenhuusBergenBergen Bergen5t Rode99

Nytt hushaldFørenamnEtternamnHushaldstill.AlderSivilstandYrkeKjønn

2739*AsbiørnMortensenHuusfader31Begge i 1. ægteskabArbeidsmandM

2740Karen KirstinaIversdtrHans kone28Begge i 1. ægteskabK

2741Sivert IverAsbiørnsenFælleds søn8M

2742Svend JørgenAsbiørnsenFælleds søn3M

2743*Anders Iversen Huusbonde leyer 42  Begge i 1. ægteskabArbeidsmandM

2744Sophia TornieTørrisdtr Hans kone 40 Begge i 1. ægteskabK

2745JohanneJornyLogeerende80Enke af 2. ægteskabHaandarbeideK

2) Søndre BergenhuusBergenBergen   Bergen14de Rode34

9198*LarsNielsenHuusfader40Begge i 1. ægteskabKnapmagerM

9199MarthaNielsdtrHans kone39Begge i 1. ægteskabK

9200EzaiasDahlFoste søn11M

9201IngebrichtOlsen15LæredrengM

9202ElseJacobiasen17UgiftTienestepigeK

9203*Anders Iversen Huusbonde leyer45 Begge i 1. ægteskab Frie mester skoemageM

9204Dorthea Olsdtr Hans kone53 Begge i 1. ægteskab K

9205*LarsHeibergHuusbonde leyer50Enkemand af 1. ægteskabStyrmand paa reysenM

9206NiolinaHeibergHans datter12K

9207IngeborgJansenHans sviger moder81Enke af 1. ægteskabJordemoderK

9208BertheHagen20UgiftTienestepigeK

Da jeg har en tråd om sønnen Iver, ville kanskje det beste være å samlet alt i den tråden. Jeg tar gjerne i mot råd om det, men må da ha hjelp til å slette denne tråden! En del kan tyde på at han er den samme personen som min morfars tippoldefar.  Det er også en Iver Ingebrigtsen f. 1783 å finne blant innflyttere i Astafjord Bygdebøker bind 2. Det finnes ingen Iver Ingebrigtsen i f.t. 1801 på samme alder i Norge etter hva jeg kan se. Iver Ingebrigtsen som ble døpt 30.nov. 1783,  har en lang liste med aner fra Rogaland gjennom hans mor Dalette Hansdatter Kirsebom, som er å finne på denne nettsiden: http://vagshaug.no/allslekt/29232.htm    og hvor det også er bygdebøker som gåt langt tilbake i tid, til 1500-tallet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Wenche Falck Borgersen skrev:

Denne posten var for lang uten lenker, kunne vært fint om det gikk å forkorte innlegget, men legger i stedet ved noen lenker; Vielse mellom Ingebricht Ivarsen/ Iversen og dåpen til Iver Ingebrigtsen.

Vielse i Bergen Domkirke  1788-02-02, i froeperioden: https://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/327/pv00000000993691

Dåpen til sønnen Iver/Ivar den 30. november 1783, Iver på høyre siden bal tallet 30 ( 30.nov) SAB, Domkirken Sokneprestembete, H/Haa/L0003: Ministerialbok nr. A 3, 1758-1789, s. 242-243
Navn på en av faddere er Anders Ivarsen og kan kanskje være broren til Ingebricht.  Mange kom til Bergen fra omkringliggende steder , har funnet  7 personer i f.t. for Bergen 1801 hvor det evt. er kan 2 av dem som kan passe i alder, regner jeg med. med tanke på dåpen 17 år tidligere.  Har imidlertid sett at en fadder var 15 år gammel ved en dåp i Troms. 

Ingebricht Ivarsen er ikke med i f.t for Bergen i 1801 og finner data om han i forbindelse med 3 hendelser,  forlovelse, dåp og giftermål i Bergen, forlovelse 29.nov. 1783, trolovede nederst på venstre side: SAB, Domkirken Sokneprestembete, Forlovererklæringer nr. II.5.1, 1767-1792, s. 109
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060621100110
Hans alder og alt annet er ukjent, og kanskje kom han fra et annet sted på Vestlandet.

To personer in alder som kan passe med fadder Anders Ivarsen fra 1801- tellingen, Søndre Bergehuus: 

1)  AmtPrestegjeldSoknByBydelGard/hus

393Søndre BergenhuusBergenBergen Bergen5t Rode99

2739*AsbiørnMortensenHuusfader31Begge i 1. ægteskabArbeidsmandM

2740Karen KirstinaIversdtrHans kone28Begge i 1. ægteskabK

2741Sivert IverAsbiørnsenFælleds søn8M

2742Svend JørgenAsbiørnsenFælleds søn3M

2745JohanneJornyLogeerende80Enke af 2. ægteskabHaandarbeideK

2) Søndre BergenhuusBergenBergen   Bergen14de Rode34

9198*LarsNielsenHuusfader40Begge i 1. ægteskabKnapmagerM

9199MarthaNielsdtrHans kone39Begge i 1. ægteskabK

9200EzaiasDahlFoste søn11M

9201IngebrichtOlsen15LæredrengM

9202ElseJacobiasen17UgiftTienestepigeK

9203*Anders Iversen Huusbonde leyer45 Begge i 1. ægteskab Frie mester skoemageM

9204Dorthea Olsdtr Hans kone53 Begge i 1. ægteskab K

9205*LarsHeibergHuusbonde leyer50Enkemand af 1. ægteskabStyrmand paa reysenM

9206NiolinaHeibergHans datter12K

9207IngeborgJansenHans sviger moder81Enke af 1. ægteskabJordemoderK

9208BertheHagen20UgiftTienestepigeK

Da jeg har en tråd om sønnen Iver, ville kanskje det beste være å samlet alt i den tråden. Jeg tar gjerne i mot råd om det, men må da ha hjelp til å slette denne tråden! En del kan tyde på at han er den samme personen som min morfars tippoldefar.  Det er også en Iver Ingebrigtsen f. 1783 å finne blant innflyttere i Astafjord Bygdebøker bind 2. Det finnes ingen Iver Ingebrigtsen i f.t. 1801 på samme alder i Norge etter hva jeg kan se. Iver Ingebrigtsen som ble døpt 30.nov. 1783,  har en lang liste med aner fra Rogaland gjennom hans mor Dalette Hansdatter Kirsebom, som er å finne på denne nettsiden: http://vagshaug.no/allslekt/29232.htm    og hvor det også er bygdebøker som gåt langt tilbake i tid, til 1500-tallet. 

Tråder skal ikke slettes!

Du kan jo samle opplysninger i den andre tråden,selv om denne blir liggende.

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎24‎.‎11‎.‎2016 den 18.20, Wenche Falck Borgersen skrev:

Men så var det Ingebricht Ivarsen/Iversen, han er ikke å finne noen steder, heller ikke i folketellingen 1801 i Bergen, alder og hvor han kom fra er ukjent, kanskje er en av fadderene, Anders Ivarsen, Ingebricht sin bror.  Det står oppført 2 Anders Ivarsen, 42 år og 45 år, dem ene arbeidsmand og den andre skomaker i 1801 folketelling.

Han , Ingebricht Iversen, behøver jo ikke nødvendigvis opprinnelig vært bergenser. Leste nylig at de fleste innbyggere i Bergen kom fra andre steder, og at det var like mange innflyttere som utflyttere.  Det sier jo litt om  Bergen, som et gjennomfartssted og metropol i tidligere tider. Noe annet jeg har merket, er at innflyttere, eller etterkommere av innflyttere, kan ha hatt en tendens til å  koble seg med personer som enten  var innflyttere eller er barn av innflyttere. Dette gjelder flere steder og må kanskje ses ut fra et sosiologisk perspektiv, og gjelder også fra  andre steder enn i Bergen.  Men i en sånn by var det det kanskje naturlig  å bli for eksempel gift med andre som kom fra andre steder. Iver Ingebrigtsen som vi finner på Ibestad i Astafjord og som jeg forbinder med sønnen til Ingebricht Iversen og Dalette Kirsebom , ble f.eks gift med datterdatter av en skomaker  Povelmeye fra Bergen  ( og ikke prost Johan Meyer som står noen steder) hvor hans datter og moren til Iver sin kone Pernille Olsdatter. Else Maria Pohlmeyer/ Povelmeyer, f. 1758, og på et tidspunkt kom  fra Bergen  og  er å finne på listen over innflyttere til Astafjord, hvor hun  står hun  med etternavn Meyer og ikke Pohlmeyer  . På Geni og My Heritage står hun i noen tilfeller som datter av en annen familie og stand, Johan Christian  Meyer, som var sokneprest i Troms. Men med så like fornavn med røtter til Bergen , er det vel forståelig Jeg stusset litt over at en etterkommer fra den standen ble gift med en fra en som nærmet seg eller fiskebondestanden men har sett i en annen forbindelse at det kunne riktignok være en forholdvis kort reise fra å ha tilhørighet ved å ha en far eller farfar som tilhørte i embetsstanden til å bli en fattig inderst nordpå. Ingebricht Ivarsen/ Ivarsen kan ha kommet fra omkringliggende steder til Bergen eller enda lenger bort fra.  Det som er litt synd er at i 1801.tellingen i Norge ser det ikke ut som at det ikke står hvor fødestedet var for alle steder i Norge, i hvert fall ikke i Bergen. Det kom kanskje senere men ser ut som  oftere ble praktisert nordpå enn i Bergen, hvor det ikke er noen kolonne hvor fødestedet  blir nevnt. Vet ikke hva det kommer av annet enn at Bergen som sagt var en metropol med  en historie hvor mange folk var innom og hvor det var en form for gjennomgangstrafikk. Bergen var også stedet folk kom til når de skulle videre, selv om også flere ble der  Det er mange eksempler på det. Elias Figenschou, ,maleren med mange  etterkommere i Troms, Faren til Petter Dass som kom fra Skottland, og mange flere.   Men så er vi tilbake til skreddersvend Ingebricht Iversen som på tidspunktet  hvor han ble far til Iver Ingebrigtssen  befant seg i Bergen, som skreddersvend  på Skræderstuen på tidspunktet  da han ble forlovet med   Dalette Kirsebom 29. nov. 1783 mor til Iver ingebrigtsen  f.  23. november, og  enda var i barselseng  og takker  Else Rustad som tolket den tilhørigheten i forbindelse med  forlovelseserklæringen til Dalette Kirsebom . En forlovelseserklæring  hvor alt tyder på hvis  formål var at sønnen Iver ikke kulle stå som Uekte ved Ivers dåp en 30.november 1783 .  Etter det finner en ikke  Ingebricht eller  Ingebrigt Iversen  med tilhørighet i Bergen, han ble borte . Hvor kom han fra og hvor ble han av?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også Kirsebom slekt men da med opphav fra Skudeneshavn og Holland.  En gren bosatte seg på Askøy utenfor Bergen på 1800 tallet.

Vedlegger ett slags resyme over familien fra Skudenes.

Vil du vite mer om familien på Askøy så gi ett ord

http://www.slektsforumkarmoy.no/b-bok/gnr57-Skudeneshavn.pdf

Vet ikke om dette er til noe hjelp, men om så er, så er ingenting bedre 🙂

Mvh

Ivar

Endret av Ivar Moe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.8.2018 den 10.47, Wenche Falck Borgersen skrev:

Dette paret døper en sønn "Hans Jørgen Kirsebom"

https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000009172772

En Hans Jørgen Kirsebom f. ca 1755 gifter seg og døper flere barn i Bergen. Dette er vel kanskje Dalettes bror? Har du sjekka faddere ved disse dåpene?

https://www.digitalarkivet.no/search/persons?s=%2Bhans+%2Bjørgen+%2Bkirsebom

Hans Jørgen ved 1801-tellingen:

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058390007301

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Åsbjørg Susort skrev:

Dette paret døper en sønn "Hans Jørgen Kirsebom"

https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000009172772

En Hans Jørgen Kirsebom f. ca 1755 gifter seg og døper flere barn i Bergen. Dette er vel kanskje Dalettes bror? Har du sjekka faddere ved disse dåpene?

https://www.digitalarkivet.no/search/persons?s=%2Bhans+%2Bjørgen+%2Bkirsebom

Hans Jørgen ved 1801-tellingen:

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058390007301

Ja, det er det! Han er den yngste og har eldre søstre.   Tror han er født 1757 og ble døpt i Kopervik i Tysvær er det vel? i Rogaland, Familien ble registrert i et såkalt sjeleregister i 1758 og det er nevnt på en slektsside som er ute på nettet.http://vagshaug.no/allslekt/29232.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kopervik er på Karmøy og hørte til Avaldsnes prestegjeld.

Tysvær sogn hørte til Skjold prestegjeld frem til 1831 da Tysvær blei eget prestegjeld.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Ivar Moe skrev:

Jeg har også Kirsebom slekt men da med opphav fra Skudeneshavn og Holland.  En gren bosatte seg på Askøy utenfor Bergen på 1800 tallet.

Mvh

Ivar

Er ikke helt sikker på hvorfor Hans Jørgen Danielsen (far til Dalette  og søsknene hennes) brukte navnet Kirsebom, samt navnet Røpke/ Røptke , det siste tror jeg skal være  etter moren hans. Han ble gift i Stavanger med Abel Abelsdatter Bagge som var fra Stavanger,  men han var visst fra Tysvær 2, er det nærmere Haugalandet? Er linke til  en side med deres aner i tråden her. Og så var det to forlovere, i forlovelseserklæringen til Ingebricht og Dalette,  Mathias Mathiasen og A. Lund. Han siste lurer jeg på om er branninspektør  Arent Lund i Bergen i 1801.tellingen, finner en Mathias Mathiasen Schøn arbeidsmand i samme folketelling, gift med Birthe Kirstine  Olsdatter. Men om de to er de samme som forloverne er jo usikkert. Ang. Birthe K. Olsdatter skal hun være fra  Gimsøy i Nordland og hørte til en slekt med navn Ringkjøping, hvis jeg forsto det rett . Fant det på siden her, https://www.geelmuyden-info.no/TNG/getperson.php?personID=I3515&tree=Geelmuyden

Når det gjelder Arent Lund så jeg en Arent Lund nevnt på en tråd og tror  at han var fra Skudeneshavn, også.

Anene til Foreldrene til Dalette og Hans Jørgen Kirsebom http://vagshaug.no/allslekt/29232.htm

Tror et par søstre til er med i 1801-f.t men ikke alle brukte navnet Kirsebom ser det ut til. Det varierte vel litt med Dalette, også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Åsbjørg Susort skrev:

Kopervik er på Karmøy og hørte til Avaldsnes prestegjeld.

Tysvær sogn hørte til Skjold prestegjeld frem til 1831 da Tysvær blei eget prestegjeld.

Takk skal du ha!  🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Wenche Falck Borgersen skrev:

Er ikke helt sikker på hvorfor Hans Jørgen Danielsen (far til Dalette  og søsknene hennes) brukte navnet Kirsebom, samt navnet Røpke/ Røptke , det siste tror jeg skal være  etter moren hans. Han ble gift i Stavanger med Abel Abelsdatter Bagge som var fra Stavanger,  men han var visst fra Tysvær 2, er det nærmere Haugalandet? Er linke til  en side med deres aner i tråden her. Og så var det to forlovere, i forlovelseserklæringen til Ingebricht og Dalette,  Mathias Mathiasen og A. Lund. Han siste lurer jeg på om er branninspektør  Arent Lund i Bergen i 1801.tellingen, finner en Mathias Mathiasen Schøn arbeidsmand i samme folketelling, gift med Birthe Kirstine  Olsdatter. Men om de to er de samme som forloverne er jo usikkert. Ang. Birthe K. Olsdatter skal hun være fra  Gimsøy i Nordland og hørte til en slekt med navn Ringkjøping, hvis jeg forsto det rett . Fant det på siden her, https://www.geelmuyden-info.no/TNG/getperson.php?personID=I3515&tree=Geelmuyden

Når det gjelder Arent Lund så jeg en Arent Lund nevnt på en tråd og tror  at han var fra Skudeneshavn, også.

Anene til Foreldrene til Dalette og Hans Jørgen Kirsebom http://vagshaug.no/allslekt/29232.htm

Tror et par søstre til er med i 1801-f.t men ikke alle brukte navnet Kirsebom ser det ut til. Det varierte vel litt med Dalette, også.

Det var denne tråden jeg fant Birthe Kristine Christiansdatter- og ikke Olsdatter. Det er fra Arkivverket i 2007!   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Åsbjørg Susort skrev:

8 minutter siden, Åsbjørg Susort skrev:

"Han er nevnt i 1747 som Hans Jørgen Kaaberviigen ved datteren Sophie Tyrines dåp" ; http://vagshaug.no/allslekt/29232.htm .

Hans Jørgen Danielsen og Abelone Bagge  bodde i Stavanger da de fikk de fire  eldste barna, og de fire neste begynner med Sofie Tyrine , Dalette, Abel Maria og  Hans Jørgen, og de fire yngste ble døpt i Avaldsnes kirke. Faren var Daniel Jonsen,  og farfaren Jon Danielsen Årvik klarte tydeligvis å sikre seg en gård etter et giftemål med enken Ragnhild Kolbeinsdatter og fikk faktisk sønnen Daniel Jonsen med henne selv om hun var 28 år eldre! Sønn til Ragnhild fra 1. ekteskap Erik Knutsen forsøkte å få tilbake gården på odel, men gården ble i slekten i flere generasjoner etter Daniel. Ragnhild giftet seg til en gård som ble tatt fra den eldste sønnen hennes. Men sønnen Daniel Jonsen overtok ikke gården, derimot ser det ut til at sønnen Jon Jonsen fra Jon Danielsen andre ekteskap  med Mette Marie Jonsdatter gjorde det.   Daniel var med i sjømilitært manntall og hadde en gård i Tysvær, reiste til sjøs og var med i og var med i den store nordiske krig. Gift 2 gg og i andre ekteskap med Lucie Jokumsdatter fikk 11 barn hvor fire døde som små. Hans Jørgen var nr. 8 i rekken.  "Han finnes i folketellingen i jul. 1758 i Kopervik. Han er ført i det såkalte sjeleregisteret som Hans Jørgen Danielsen Kirsebom, 42 år gammel. Han bor med kona Abel Maria Bagge og seks barn i alderen fra 9 mnd til 17 år." Jeg forstår ikke hvorfor de reiste til Bergen, og vet ikke når han døde, og om han døde før eller etter at de reiste til  Bergen. " Hans giftet seg med Abel Maria Abelsdatter Bagge, datter av Abel Abelsen Bagge, Stavanger og Tala Tøgersdatter Trane, den 24 mai 1740 i Stavanger. (Abel Maria Abelsdatter Bagge ble født i 1712 i Stavanger, døpt den 2 feb 1712, døde i 1795 i Bergen og ble begravet den 29 jul 1795 i St. Jørgen sogn, Bergen.) Hun er registrert blant døde I Bergen 29.juli i St. Jørgen Sogn, Bergen og det finner man på Digitalarkivet.

Jeg tror dette er Dalette Kirsebom under gravlagde i Bergen 1816 - 1886 , selv om navnet er skrevet annerledes, Alette Kiersebon, og alder  stemmer. Hun døde 20. august og begravet 26. august ,1822: 41078182226082008   AletteKiersebonaf Enkefattighuset71 AarKÅrstad St. Jørgen.

Faren Hans Jørgen Danielsen Kirsebom kan ha dødd i Bergen, men kanskje finner man det ved å oppsøke Statsarkivet i Bergen, han er ikke blant  døde i Bergen fra 1668-1815. 

37962 Abel Marie Kirsebom k 84 af de søefarendes fattighuus   Jul 29 1795     

Sønnen Hans Jørgen finner man blant gravlagde, han døde 3. februar  ble gravlagt 11. februar  1828:  

554 1828 1102 0302 Skoflikker Hans Jørgen Kirsebom 10-148 72 1/2 Aar M          

Domkirken.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Ivar Moe skrev:

Mvh

Ivar

Ja, jeg vil gjerne vite mer! 🙂   Mvh. Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Ivar Moe skrev:

Mvh

Ivar

Det var 5 faddere i dåpen til Iver den 30.nov. 1783,  sønn av Dalette Kirsebom og Ingebricht Iversen  : Anders Jacobsen, Anders Ivarsen, Aleth Knutsdatter, Dorthe Pedersdatter og Ingeborg Andersdatter. Kjenner du til noen av de navnene? Det står på siden til høyre rett før døpte i desember,  bak datoen 30.november. SAB, Domkirken Sokneprestembete, H/Haa/L0003: Ministerialbok nr. A 3, 1758-1789, s. 242-243

Det er ganske mange  Ander Jacobsen i Bergen i 1801-t.   i passende alder.  En er fra Aschøens, 57 år , bonde og jordbruker,  gift med Berthe Olsdatter 59 år , men bet meg merke i navnet til den ene datteren, Thale, 26 år og ugift. En eldre søster av Dalette Kirsebom het Thala Lucina , også hennes mormor Thala Tøgersdatter Trane. Tenker at faddere kan ha en tilknytning til foreldrene til barnet som ble døpt.   

Mvh. Wenche J. F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Wenche Falck Borgersen skrev:

Det var 5 faddere i dåpen til Iver den 30.nov. 1783,  sønn av Dalette Kirsebom og Ingebricht Iversen  : Anders Jacobsen, Anders Ivarsen, Aleth Knutsdatter, Dorthe Pedersdatter og Ingeborg Andersdatter. Kjenner du til noen av de navnene? Det står på siden til høyre rett før døpte i desember,  bak datoen 30.november. SAB, Domkirken Sokneprestembete, H/Haa/L0003: Ministerialbok nr. A 3, 1758-1789, s. 242-243

Det er ganske mange  Ander Jacobsen i Bergen i 1801-t.   i passende alder.  En er fra Aschøens, 57 år , bonde og jordbruker,  gift med Berthe Olsdatter 59 år , men bet meg merke i navnet til den ene datteren, Thale, 26 år og ugift. En eldre søster av Dalette Kirsebom het Thala Lucina , også hennes mormor Thala Tøgersdatter Trane. Tenker at faddere kan ha en tilknytning til foreldrene til barnet som ble døpt.   

Mvh. Wenche J. F.

Beklager Wenche. Jeg finner ingen med disse navnene tilknyttet Askøy grena.

Mvh

Ivar

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt litt hodebry med å skjønne  Hans Jørgen Danielsen sin kobling til  navnet Kirsebom ut fra hans aner på  nettsiden vagshaug,no.  Det står ingenting der som viser til noen rak linje til en Kirsebom,  men må ta forbehold med at jeg ikke har lest noen bygdebøker. 

Maren Villumsdatter var gift med  Jokum Jokumsen Kirsebom, sønn av presten Jacob Jokumsen Kirsebom.  Maren Villumsdatter var søster til  Hans Jørgen sin tippoldefar Jon Villumsen Raunes ( 1590-1662) og var vel  inngiftet  i slekten Kirsebom. Jon V. var  gift med Magdalena Larsdatter  og fikk datteren  Malena Jonsdatter, som i sitt første ekteskap var gift med lensmann Daniel Rasmussen Hapnes. De fikk sønnen  Jon Danielsen,  far til Daniel Jonsen, som var far  til Hans Jørgen Danielsen som brukte begge navn Røpke og Kirsebom iflg. nettsiden  vagshaug.no. Jeg har kjennskap til at noen navn er beskyttet i den forstand at det må være forfedre en kan vise for å ha rett til å bruke det,  og at ikke alle blant etterkommerne i en søskenflokk brukte det.  Har sett  med navnet Falck, hvor en  tippoldefar av meg begynte å bruke  navnet Falck, og blant forfedrene til ham og hans kone så var Heggelundene i klart flertall.  Likevel så var det en direkte linje til navnet Falck der også, som på en eller annen måte ser ut til å ha gitt ha  rettigheter for at han kunne bruke navnet. Angående Kirsebom ser det ut til å være mer kinkig å finne noe som tyder på at Hans Jørgen Danielsen tilhørte slekten  Kirsebom, eller om  det ble  "inngiftet" via  søsteren Maren V av hans tippoldefar. Nettsiden har imidlertid kilder som ser ut til å være veldokumenterte fra de aktuelle bygdebøkene, men det står sikkert  mye mer i bøkene. Tusen takk for linken til listen fra Skudeneshavn, der  fant  jeg Maren Villumsdatter som er på nettsiden🙂 mvh. Wenche J.. F. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 år senere...

På 25.8.2018 den 12.33, Wenche Falck skrev:

Ja, det er det! Han er den yngste og har eldre søstre.   Tror han er født 1757 og ble døpt i Kopervik i Tysvær er det vel? i Rogaland, Familien ble registrert i et såkalt sjeleregister i 1758 og det er nevnt på en slektsside som er ute på nettet.http://vagshaug.no/allslekt/29232.htm

Avaldsnes sokneprestkontor, side 92, til venstre, det 5. dåpsbarnet "Barnedåp af  Dalettha". Dåpsdato er 5. september 1750. "Far: Hans Jørgen Danielsen"- men klarer ikke å tyde navn på fadderne

SAST, Avaldsnes sokneprestkontor, H/Ha/Haa/L0001: Ministerialbok nr. A 1, 1711-1764, s. 92
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070320620492

Dalettha er mor til Iver Ingebrigtsen, døpt 30.. nov. 1783 i Bergen Domkirke. Far er Ingebricht Ivarsen var oppført som skreddersvend da de giftet seg 1. Febr. 1784. Daletha var   oppført med Hansdatter under konfirmasjonen. Sønnen Iver dro nordover, og er min morfars tippoldefar, svigermor Else Maria Pohlmeyer f. 1758 var også fra Bergen av tysk slekt, gift med Ole Pedersen Vik i  1783. De bodde på Selseth , Ibestad, Troms. Men hvor Ingebricht Ivarsen/ Iversen kom fra, og hvor han ble av, er fremdeles ukjent, tror han var død før 1801- t.

Lenke til kommentar
Del på andre sider