Gå til innhold
Arkivverket

For et flott tilbud vi har

Roy_Hansen
 Del

Recommended Posts

Har lyst til å gi ut ros til de som gjør at vi gratis kan søke i et enorm materiale på riksarkivet og statsarkivet, digitalarkivet. Måten dette er løst på gjør at en lettvint kan hente ut det man søker etter. Et fenomenalt arbeide er nedlagt for denne servicen. Husker tiden når jeg bestilte filmer til biblioteket, fikk disse og satt og bladde meg frem med et apparat for så å ta fotostat av det jeg fant og ta med hjem for registrering. Når du oppretter konto kan du sågar få en 100 siders pdf fra matrialet du leter i og laste det ned for å studere videre. Jeg bøyer meg i støvet for det flotte arbeidet som er lagt ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutter meg til gleden over mulighetene. Som Roy lånte jeg også filmer på biblioteket. Det var greitt nok når man først fikk filmen, men for å få filmen hendte det man måtte stå i lang kø. Jeg opplevde 2-3 ganger å vente over et år på noen filmer. Og når man hadde levert filmen igjen dukket det snart opp nye problemer som skulle undersøkes, og da var det å stille seg i kø igjen. Slik vi har fått det i dag er det reine paradiset i sammenligning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiltredes så til de grader!! På tide at de digitale løsningene og ikke minst menneskene bak disse får den rosen de fortjener! 

Slektsgranskning før og etter den digitale «revolusjonen»  . . .  jeg prøver å finne en analogi . . . Vel, vi hoppet vel noenlunde rett fra hesteryggen og ned i et oppvarmet sete i en Tesla ;-)

Redigert for en betimelig påminnelse: Vi må aldri glemme Jan Oldervoll som, så vidt jeg vet, var den første som laget en digital arkivløsning. Hatten i Øllet!

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter all rosen her til dem som har gjort det så lettvint for oss å søke i kilder på Digitalarkivet, scannee kilder og internett generelt. Jeg satt også

med mikrofilmer de første årene, og noen av disse hadde jeg også på fjernlån. Satt på biblioteket og leste dem på apparat der, og fra 2005 da

biblioteket fikk nytt apparat kunne jeg også ta kopier avdet jeg fant og ta med hjem. Før den tid satt jeg med apparat som durte som et treskverk,

og ble varmere og varmere. Det ble satt slik at det lyste mot veggen tror jeg, og der så man det man skulle fra mikrofilmenEn gang hadde jeg sittet

hele dagen,  og apparatet gikk varmt slik at sikringene over hele biblioteket gikk. Apparatet kunne bli så varmt at jeg måtte ta på hansker for å greie

å snu apparatet hvis en side på mikrofilmen kom andre veien. Sett stor pris på at vi er så heldige å ha så mye søkbart når det gjelder slektsforskning

her i Norge, og det store og viktige arbeidet som mange nedlegger for at vi slektsforskere skal ha det slik

Endret av Anne Lise Hovdal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke glem de som IKKE er lønnet av staten for å gi oss digitalt slektshistorisk materiale.

De som sitter og transkriberer og gjør annet arbeid alle får nytte av, feks Gravminer

Lenke til kommentar
Del på andre sider