Gå til innhold
Arkivverket

Hvorfor rømte lensmann Christen Nilsen Røre (i Borre) i 1725?

Cecilie Simon
 Del

Recommended Posts

25. mai 1725 starter er det en rettssak mot lensmann Christen Nilsen Røre i Borre som tydeligvis er bortrømt.

SAKO, Nordre Jarlsberg sorenskriveri, F/Fa/Faa/L0018: Tingbok, 1724-1727, s. 144

Bygdeboken forbigår det hele i stillhet, men jeg lurer på om noen kjenner hovedtrekkene i saken?

Jeg har prøvd å tyde referatet i tingboken, men synes det er vanskelig. Slik jeg tror jeg forstår det, var Christen tatt på fersken for å "noe" han har begått mot en hoppe? og som stred mot naturen, gud og kongens lov.
Det føres vitner om dette, og vitner om at han rømte i en stjålet båt som etter 3 dager ble igjenfunnet ved Randerg ved Trondvigen.

Er det noen som kjenner til saken, eventuelt kan fortelle meg om jeg har forstått hovedtrekkene i saken riktig?

Og her er vel dommen. Ble han dømt til å brennes på bålet hvis man klarte å fange ham?
SAKO, Nordre Jarlsberg sorenskriveri, F/Fa/Faa/L0018: Tingbok, 1724-1727, s. 177

Endret av Cecilie Simon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har oppfatta det rett. Det var tre vitne som hadde sett han i omgang med hoppa.

I dommen heiter det at han

"... bør naar hand nogen Tiid kand træffis og paa

gribis, henrettis og miste hands lif med

at brendis ved Baal og Brand, ...."

Hoppa skulle også avlivast og brennast.

det er vist til "Lovens 6 Bogs 13 Capt. 15 Artic."

http://www.hf.uio.no/iakh/forskning/prosjekter/tingbok/kilder/chr5web/chr5_06_13.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Straffen for unaturlig omgjengelse (dvs. dyresex eller sodomi) var å bli brent på bålet. Men fra før 1700 ble slike dommer formildet til vanlig henrettelse, eller den dømte ble kvalt før han ble lagt på bålet. Den siste henrettelsen ble gjennomført i 1757, etter det ble alle dødsdommer omgjort. For øvrig skulle også dyret som hadde blitt misbrukt brennes, det var også urent.

Se: https://www.duo.uio.no/handle/10852/23554

Endret av Ola Teige
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal dere ha for hjelpen.

Mon tro om han noen gang ble tatt og om han ble henrettet. Jeg får lete videre i tinbøkene, men det er vel ikke sikkert de gir noe svar.

Hans kone giftet seg på nytt, men ikke før i 1736. Christen og Nils hadde 3 barn, men bare sønnen Nils vokste opp. På tross av farens "synd" ser han ut til å ha klart seg bra. Nils kalte også opp sin førstefødte sønn etter sin bortrømte far.

Cecilie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når kona giftet seg på nytt må hun ha vært enten enke eller ha fått en skilsmisse. 

Desertio malitiosa, svikaktig rømning, ga rett til skilsmissedom etter tre års forløp (i motsetning til desertio simplex, det å være fraværende i lovlig ærend, som for eksempel krig og handel, som ga rett til skilsmissedom etter syv år). https://lokalhistoriewiki.no/index.php/Leksikon:Desertio

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med forbehold om at jeg har oversett noe:

Ingen Nils eller Christen Nilsen er nevnt under Røre i Borre bygdebok.

Hva het kona og barna.?

Kan du legge ut noen lenker?

Hva het de tre vitnene i saken?

Du mener er kanskje Barbro Torsdatter Bergan i Nykirke (s.732) G.1.1719 Christen Nilsen Brom u/H ca.1690,g.2.1736 Tollef Olsen Grytnes vestre i Våle 1695-1758.

Til Grytnes.

a)Nils 1720 på Røre.

En av disse Nilsene er nok Christen's far:

Nils Christophersen Brom d.1716.

Nils Ellefsen Brom d.1716.

Han hadde en sønn + en datter hjemme i 1711.

Endret av Jon Erik Berg-Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva het kona og barna.?

frå første linja i domen (lenkje i første posting):

" ... med de 3de lovlige førte

Vidner, Lars Olsen Saltboe bachen, Ole Mor-

tensen Bechen og Inger Larsdaatter Bechen,

som under Eed...."

("Saltboe" kan vere "-bøe", med ei svak ø-markering)

Lensmannen er kalla "Røren", om det har noko å seie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frå første linja i domen (lenkje i første posting):

" ... med de 3de lovlige førte

Vidner, Lars Olsen Saltboe bachen, Ole Mor-

tensen Bechen og Inger Larsdaatter Bechen,

som under Eed...."

("Saltboe" kan vere "-bøe", med ei svak ø-markering)

Lensmannen er kalla "Røren", om det har noko å seie.

Takk for den!

Lars Olsen er dokumentert - de to vet jeg ingenting om.

Både Saltbo(bø)bakken og Bechen / Bekken var husmannsplasser under Falkensten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber akkurat med familien men har inntil videre følgende. Jeg er ikke ferdig med å utforske familien.

Nils Christensen Bergan døde 1794, 74 år gammel, dvs født ca 1720 hvis aldersanvisningen er riktig. https://media.digitalarkivet.no/kb20070403640352. I skiftet etter ham går det frem at hans morbror var Lars Thorsen Bergan. https://media.digitalarkivet.no/kb20070403620727

Nils var gift 2 ganger.

g 1. mai 1753 i Vaale med Marthe Christensdatter fra søndre Haslestad. Det sies da at Nils er fra Vestre Grytnes. De fikk datteren Ingeborg, f.d. 1754 på søndre Haslestad 7 mnd gammel. Marthe dør like etter datteren 22 år gammel.

g.2 17.10.1758 i Undrumsdal, Botne med Thale Gundersdatter. https://media.digitalarkivet.no/kb20070402670612.

De flytter til Bakskjul i Vaale, som Christen hadde kjøpt året før.

Barn født på øvre Bakskjul i Vaale

Marthe f. 1759

Christen f. 1761

Barbara f. 1764

Maren/Mari f. 1766

Barn født på Bergan i Borre

Hans f. 1768

Ingeborg f. 1772

De har også datteren Gunhild, som jeg enda ikke har funnet dåpen til.

Nils Christensen sin mor må være den Barbra Torsdatter Bergan, som giftet seg 1736 i Borre med Tollef Olsen Grytnes https://media.digitalarkivet.no/kb20070403640083

Barbra Torsdatter er ikke et veldig vanlig navn, og vi vet at Barbra har sønnen Nils f. ca 1720 med en Christen. Trolig er Barbra Thorsdatter den samme som den Barbra Thorsdatter Røre som giftet seg i 1719 i Borre med Christen Nilsen Brom. https://media.digitalarkivet.no/kb20070403640012, lensmannen som rømte i 1725.

Christen og Barbara hadde følgende barn født på Røre:

Nils f. 1720

Vincent f. d. 1724

Mari f. 1725 d. 1726 (bare begravelsen reg i kirkeboken, død 1 år 5 uker gml)

I følge bygdeboken s 437 er det en Tor Amundsen på Røre i 1703. Hans far Amund Christophersen eide bl. annet en part på Bergan (det står ikke hvilken Bergan).

I følge bygdeboken s 732 var det en Amund Christophersen Røre med sønnen Tor som overtok Bergan.

Jeg har ikke kildesjekket bygdebokens informasjon enda, men selv om det er en del feil i Borre bygdebok er jeg ganske sikker på at dette vil vise seg å være riktig.

I så fall mener jeg at det beviser at Barbra Torsdatter Røre og Barbra Torsdatter Bergan er samme kvinne og at Nils Christensen Bergans far er lensmannen Christen Nilsen Brom som ble dømt til å brennes på bålet i 1725.

I bygdeboken står det at man ikke vet når de nye eierne kom til Bergan, men at det ikke utelukkes at det var gjennom arv.

Nils Christensen, som overtok gården, var dattersønn av Tor. Han kom til gården i 1668 og overtok den etter sin onkel i 1774.

Cecilie

Endret av Cecilie Simon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

(...)

Nils var gift 2 ganger.

g 1. mai 1753 i Vaale med Marthe Christensdatter fra søndre Haslestad. Det sies da at Nils er fra Vestre Grytnes. De fikk datteren Ingeborg, f.d. 1754 på søndre Haslestad 7 mnd gammel. Marthe dør like etter datteren 22 år gammel.

g.2 17.10.1758 i Undrumsdal, Botne med Thale Gundersdatter. https://media.digitalarkivet.no/kb20070402670612.

De flytter til Bakskjul i Vaale, som Christen hadde kjøpt året før.

(...)

Cecilie.

Med hensyn til giftermål nr. 2: For ordens skyld vil jeg opplyse at Undrumsdal er et annekssogn i Våle prestegjeld, mens Botne er et separat prestegjeld.

Ellers er dette en svært spesiell sak og viser en side ved 1700-tallssamfunnet som man forstår ble valgt vekk ved bygdebokskrivingen.

Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cecilie.

Med hensyn til giftermål nr. 2: For ordens skyld vil jeg opplyse at Undrumsdal er et annekssogn i Våle prestegjeld, mens Botne er et separat prestegjeld.

Ellers er dette en svært spesiell sak og viser en side ved 1700-tallssamfunnet som man forstår ble valgt vekk ved bygdebokskrivingen.

Mvh Are

Hei!

Da har jeg nok bare blingset når jeg så på notatene mine. Nils og Thale giftet seg i Botne.

Cecilie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#9 I 1723 underskriver Christen Nielsen Røren Bøyde Lensmand matrikkel. Det konstaterer vel helst at han giftet seg til Røre.

RA, Rentekammeret inntil 1814, Realistisk ordnet avdeling, N/Nb/Nbf/L0115: Jarlsberg grevskap eksaminasjonsprotokoll, 1723, s. 158b-159a
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/ma20090817650161

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Da har jeg nok bare blingset når jeg så på notatene mine. Nils og Thale giftet seg i Botne.

Cecilie

Og så må jeg rette meg selv igjen. De giftet seg i Undrumsdal, men giftemålet ble registrert i Botne kirkebok

Endret av Cecilie Simon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Hva het kona og barna.?

Du mener er kanskje Barbro Torsdatter Bergan i Nykirke (s.732) G.1.1719 Christen Nilsen Brom u/H ca.1690,g.2.1736 Tollef Olsen Grytnes vestre i Våle 1695-1758.

Til Grytnes.

a)Nils 1720 på Røre.

En av disse Nilsene er nok Christen's far:

Nils Christophersen Brom d.1716.

Nils Ellefsen Brom d.1716.

Han hadde en sønn + en datter hjemme i 1711.

Mest sannsynlig var hans far Nils Ellefsen. I en sak i tingboken 1689 sies det  (hvis jeg har forstått det rett) at Nils Brom hadde bodd på Brom en 7 års tid, og at hans bror Hans som for 16 år siden har sted og fest? den halve gård brum. https://media.digitalarkivet.no/rg20090604630437

I følge Borre bygdebok hadde lensmann Nils Hansen Stebjørnsrød en datter Ingeborg, som var gift med Han Ellefsen søndre Rom i Sem/Slagen (Jeg har ikke funnet kilden for dette). Stenbjørnsrød og Brum var vel naborgårder og det er ikke utenkelig at denne Hans er Nils sin bror og giftet seg med en jente på nabogården. Nils Brum sin datter Gunhild Nilsdatter g. Svend Evensen Apenes ser også ut til å ha tilknytning til Rom.

Muligens finner vi Hans Ellefsen (18 år) hos sin far Ellef Christensen på Horten i 1664?

Forøvrig viser skiftet etter Lars Nilsen Skoppum at Nils Christensen Bergan (Grytnes i Våle ved skiftet) var Lars sin brorsønn, og dermed sønn av Christen Nilsen Brom/Røre. https://media.digitalarkivet.no/sk20081127340813

Endret av Cecilie Simon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sammenhengen fra 1664:

https://media.digitalarkivet.no/view/35506/96

Hans Ellefsen står som 13 år gammel

Limer inn det jeg har om disse på Horten:

1649/1664/1667      Ellef Christensen ca.1614.

1.Hans ca.1651-1726.

På Rom søndre i Slagen fra ca.1690.

2.Ida ca.1654-1723,g.Helge Bjørnsen Tveiten.

3.Nils,d.1716. På Brom u/H.

4.Søren. På Røre (s.452 IV).

Ellef hadde Anders Andersen f. ca.1645 i tjeneste i 1664.

Brom (under Horten) og Steinbjørnrød = 8 - 9 km fra hverandre - ingen umiddelbar geografisk nærhet.

Men - det var vel uansett ikke SÅ mange å velge på, og treffpunktet Borre kirke var omtrent midtveis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skrevet om denne slekten i Vestfold slektshistorielags tidsskrift Gjallarhorn.

Ellef Kristensen Horten, født ca. 1614. Død mellom 1666-1676. Gift med Tyre Laurensdatter, levde 1676 på Horten.

Barn:

1. Hans Ellefsen, født ca. 1651. Gift (1) med Mari Guttormsdatter. Gift (2) med Ingeborg Nilsdatter Steinbjørnrød.

Barn i første ekteskap:

1. Ellef Hansen Saltkopp under Nordre Rørås i Slagen

2. Kristen Hansen

3. Dorte Hansdatter, gift med Torstein Amundsen. På Paule i Nykirke.

Barn i andre ekteskap:

4. Mari Hansdatter. Gift med Anders Halvorsen. På Sande i Slagen.

5. Berte Hansdatter. Gift med Hans Kristensen. På Søndre Rom i Slagen.

2. Ida (Idde Ekkefsdatter. Gift med Helge Bjørnsen Tveiten i Borre.

3. Søren Ellefsen. Gift med enken på Røre, Helge Larsdatter. På Søndre Røre i Borre.

4. Nils Ellefsen. Gift med N. N. På Brom under Horten i Borre.

Barn:

1. Gunhild Nilsdatter. Gift med Svend Eivindsen Apenes.

2. Lars Ellefsen. Gift med (1) Anne Hansdatter Brårød søndre. Gift med (2) Kjellaug Hansdatter Skoppum søndre. På Brom.

3. Kristen Nilsen. Gift med Barbro Torsdatter Bergan i Nykirke.

4. Anne Nilsdatter. Gift med (1) Ola Iversen Adal. Gift med (2) Ola Jakobsen Nordre Sollerød i Undrumsdal. Gift med (3) Halvor Amundsen Adal søndre.

5. Knut Nilsen. Gift med Mari Hansdatter Skoppum.

6. Tyri Nilsdatter. Gift med Peder Jonsen. På Brom.

Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Takk for svar, det var mye nytt å jobbe videre med.

Torbjørn, jeg tror du har en feil på 4. Anne Nilsdatter.

Jeg mener det riktige er:

Anne f. ca 1787 på Brom

g.1 1715 med Ole Iversen Adal (ca 1689- ca 1616). En datter Olene, død som liten

g.2 1717 Ole Jacobsen Sollerød i Våle (ca 1677-1748)

Anne døde 1717 på Sollerød 30 år gml, og ble begravet 6. juni.

Ole Jacobsen giftet seg igjen i 1718 med Karen Amundsdatter. Anne, eller hennes arvinger nevnes heller ikke i skiftet etter broren Lars Nilsen Skoppum, og hun må derfor være død uten livsarvinger.

Den Anne Nilsdatter som gifter seg med Halvor Amundsen, mener jeg derfor må være en annen.

Jeg mistenker også at 6. Turi Nilsdatter var gift 2 ganger.

1.g Nils Christophersen d. 1716 på Brom. En sønn Christen f. 1717 d. 1719. Hennes sønn Nils, med Peder Jonsen er vel i så fall oppkaldt etter hennes avdøde mann, ikke hennes far. Men dette blir bare en antagelse, og ikke mulig å bevise

Cecilie

Endret av Cecilie Simon
Lenke til kommentar
Del på andre sider