Gå til innhold
Arkivverket

Skifte etter Peder Andersen 1759 i Modum

Inger Karin Haarbye
 Del

Recommended Posts

Peder Andersen døde 48 3/4 år gammel på plassen Rolighed under Kjølstad i Modum i 1759. Jeg vet ikke hvem han er, han er neppe min slektning, men på samme plassen bodde min eldste kjente ane langs farslinjen, Anders Larsen f. ca. 1696. Jeg har lenge trodd at han er sønn av Lars Ouensen Kjølstad (sønn av Ouen Trulsen Gulsrud død/skifte 1709), men jeg har manglet god nok dokumentasjon.

Jeg er ikke så interessert i Peder Andersen og hans arvinger, men Anders Larsen er jeg interessert i. Jeg kan lese navn og noen detaljer i skifte etter Peder Andersen, men jeg greier dessverre ikke få sammenhengen. Jeg ser at Anders Larsen er nevnt minst et par steder. Dessuten en Christen Larsen, som antagelig er hans bror. Så er Karen Nielsdatter nevnt, og Lars Ouensen, begge døde.

Jeg tror dette skiftet stadfester at disse to er Anders Larsens foreldre?

Jeg vil være svært takknemlig hvis noen kan bekrefte disse opplysningene.

Lars Ouensen bodde på Kjølstad allerede ved morens skifte i 1702 - og ved farens skifte i 1709. I et rettsdokument fra 1719 skal han være beskrevet som leilending på Kjølstad, sammen med to arvinger etter avdøde Idde Christensdatter.

Jeg vet ikke hvem kona Karen Nielsdatter er, men hun er nevnt før sin ektemann Lars Ouensen i dette skiftet. Det kan kanskje tyde på at hennes tilknytning til Kjølstad eller plassen Rolighet er sterkere enn ektemannens? 

Er det noe i skiftet som tyder på at det er hun som opprinnelig er fra Kjølstad?

Jeg er også interessert i andre opplysninger i skiftet vedr. Anders Larsen, Christen Larsen - samt Lars Ouensen og kona Karen Nielsdatter.

(Karen Nielsdatter døde på Kjølstad-Eie i 1732, ca. 75 år gammel, mens Lars Ouensen døde på Kjølstad-eie, Rolighed i 1742, nesten 78 år gammel)

Skifte etter Peder Andersen 7.12.1759, starter nederst på 350a:

Buskerud fylke, Eiker, Modum og Sigdal, Skifteprotokoll nr. 12b (1758-1761), Skifteprotokollside, Side 349b-350a

Skiftekort, hvis det er av interesse:

Buskerud fylke, Eiker, Modum og Sigdal, Skiftekort (1676-1828), Skifteprotokollside, Side 2748

Endret av Inger Karin Haarbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel, sent – men forhåpentlig ikke så verst:

Skiftet åpenbarer følgende familieforhold fra et skjøte som fremlegges (datert 16 januar 1743.)

Karen Nilsdatter gift 2 ganger. Rekkefølge uklar, men:

1. ekteskap med Lars Ouenssøn

Barn: 

Anne Larsdatter † 

Anders Larssøn  

Christen Larssøn.

2. ekteskap med Anders ? (nevnes ikke i skjøtet, bare implisitt i følgende barns patronymer.)

Barn: 

Ole Anderssøn

Hans Anderssøn

Maria Andersdatter

Gubiør Andersdatter

Hvilke av kullene som er «eldst» sies intet om. Kun uttrykkelig at de fire sistnevnte barn er Anders' og Christens (og avdøde Annes) halvsøsken.

Så kan det spekuleres om avdøde Peder Andersen også var av kull nr. 2. Men det sies intet om dette. Man er ellers nøye med å nevne slektskap, og Peder omtales kun som «Velagte Mand» når søsknene skjøter husene på «Rolighed» til ham i 1743.

Om de forøvrig hadde noen familiær tilknytning til selve Kiølstad fremkommer ikke så vidt jeg kan se.

Heller ikke når det gjelder Karen Nilsdatter.

Den eneste som med sikkerhet er husbonde på Kiølstad i 1759 (eller eier, rettere sagt) er en Ole Jenssøn Hørde som heller ikke omtales i familære vendinger.

Hvorvidt Peders enke Kierstine Trulsdatter skulle ha noe med de øvrige å gjøre (via Ouen Trulssønn) kan heller ikke skiftet si noe om.

Dessverre.

Jeg har det viktigste av teksten tydet/tolket, pepret med spørsmålstegn, men klar nok til å utlede det ovenstående. Hvis interessant kan jeg legge den ut her til videre revisjon, eller sende deg den i en PM.

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen, tusen takk! Dette var veldig oppklarende! Utrolig hvor mye som faller på plass de siste dagene da :)

Ekteskapet (Karen Nielsen) med Lars Ouensen var det siste. Karen døde i 1732 som Lars Ouensøns quinde:

"begr. Heggen 2. april 1732 Lars Ouensøn Kiølstad Eies quinde Karen Niels daatter 74 aar og 10 maaneder gl"

Jeg har lurt på om Karen Nielsen var datter av Idde Christensdatter (lagmann Christen Lagessøns datter) som eide Kjølstad, men i skifte etter Idde (1680) og ved skifte etter hennes siste ektefelle, bondelensmannen Lauritz Christenssøn i 1682, var Karen hhv. forlovet og gift med Anders Torsby. 

Så da er det vel sannsynlig at  Anders Torsby er død før 1700, og at Lars Ouensen giftet seg med enken, og at Karen faktisk er datter av Idde Christensdatter og Niels Sørensen. 

Peder Andersen er for ung til å være Anders Torsbys sønn, for Anders Torsby må være død i god tid før 1700 (og Peder Andersen er født ca. 1710, han var 48 3/4 år når han døde). Hans enke, Kierstin Trulsdatter, er en slektning av Lars Ouensen, tror jeg, gjennom sin farmor Dorte Trulsdatter, som var søster av Lars Ouensens far.

Jeg tar veldig gjerne mot den tydede teksten, enten her i forumet - eller på PM. Igjen: Tusen takk! :)

Se forøvrig annet emne jeg har gående om Lars Ouensen og Karen Nielsdatter:

https://forum.arkivverket.no/topic/205436-modum-lars-ouensen-kjølstad-ca-1664-1742-og-kona-karen-nielsdatter-ca-1657-1732

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiftet åpenbarer følgende familieforhold fra et skjøte som fremlegges (datert 16 januar 1743.)

Vet du hvor jeg kan finne opplysninger om dette skjøtet? Tingbøker, Pantebøker? Kanskje jeg kunne finne enda mer opplysninger der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder skjøtet, er jeg dessverre ikke særlig vel bevandret i søk i skiftemateriale, så det må nesten noen andre svare på men, det er – så vidt jeg kan begripe gjengitt i avskrift i skiftet etter Peder Andersen.

Så jeg legger den mangelfulle skiftetekst-tydning/tolkningen ut her, i tilfelle noen skulle føle seg kallet til revisjon. Kan selvsagt være noen viktige detaljer og nyanser vil fremkomme. (skjøtet siteres på side 2 [351b])

Og i og med du tror Kierstine Trulsdatter kan være slektning av Lars Ouensen, – så vil du se nevnt hennes tre brødre Jens, Christen og Ole (som jeg ikke tok med i mitt «resymé» i #2.)

1759 den 7 de December er paa den Jorde Plads, Rolighed Kaldet, der forhen har henhørt under Gaar-

den Søndere Kiølstad, beligende i Modums Hoved Sogn foretaget i overværelse af Lehnsmanden

Hans Johanssøn Kollerud og de 2de Lov-Rettis Mænd Knud Stud og Skomar Jonassøn en Skiffte Forretning

efter Afgt: Peder Andersøn, som her var boende og af Ægteskab med hans efterlevende

Kierstine Trulsdatter Avlet een Søn og 2 Døttre. Sønnen ved(?) Være(?) Anders Peders-

søn 16 aar gammel. Den ældste Daatter Karen Pedersdaatter 14 Aar. Item(?) den

andre og yngste Daatter Maren Pedersdaatter af 11 Aars Alder. – Enken var tilstæde

og meldte at hun har til lov-værge hendes Broder Jens Trulssøn Øren, som nu er i forfat??

og med Kiørsel paa Bergstaden Kongsberg, i hvis Stæd hun havde formaaet Hanes(?)

Kollerud som nu nerværende, og samme sig Godvillig antog. – Til Værge for Sønnen

Anders Pedersen er anordnet hans Mor-Broder Jens Trulssøn, boende paa Gaarden

øren i fornevnte Modums Hoved Sogn. Til Værge for den ældste Daatteren

Karen Peders Daatter er beskiket hendes Moder Broder Christen Trulssøn og

boende paa Gaarden Rud her paa Modum. il Værge for den Andre og yngste Daat-

ter Maren Pedersdaater tilnevnt Ole Trulssøn, boende paa Gaarden Spone(?) her i hoved

(??) Sognet som er hendes Morbroder. Boees Løsøre Midler er ved fornevnte

Lehnsmand og de 2de Lov-Rettes Mænd Knud Stud og Hans Stalsberg Registreret og Vurderet

hvilke Løsøre Midler bestaaer udi effterskrevne Thing Saa som:

( . . . masse ting . . . ;-)

neste side

(linje 16) . . . Paa tilspørgende erklerede Enken, at

Boet ey videre Løsøre er eiende, end hvad allerede Registreret er, da har og Boet ingen

tilstaaende Gield. For Boets Eiendom, nemlig den er Jorde Plads Rolighed Kaldet

frem Lagde Enken 2de Skiøde Breve, det ene Udsted af Ole Anderssøn Byhre(?), Hans

Anderssøn, Maria Anders Daatter, og Gubiør Andersdaatter som(?) Sødskende samt

Anders Larssøn og Christen Larssøn deres halv Sødsken de paa denne Pladsen paa

staaende Huuse datteret 16 January 1743, og Ting Lyst 7de Marty nest effter. det

2 det Skiøde er udsted af Ole Jenssøn Hørde til nu afgangne Peder Anderssøn paa denne

Jorde Plads Rolighed kaldet, hvor for Er betalt 100rd. i mod der af eller af den be-

melte Plads Rolighed Aarlig at betale til Kiølstads Eiere 2rd.(?) effter der om Skiødets

nermere bemeld. dateret Hørde den 29de January 1743 og Ting Lyst 7de Marty neste paaføl-

gende der bege Acten vorden til falet(?) og Lyder som følger. No 1 (??) 1743 1/2 af (??) No 1169

Underbekrefftede Ole Anderssøn Bukte(?), Hans Anderssøn, Maria Anders Daatter og Gubiør An-

ders Daatter Item Sødskende, Samt Anders Larssøn og Christen Larssøn deres halv Sødskende

Betige(?) der her med, og for alle Vitterlig giør at som var ved Skifftets holdelse effter vores Salig

Moder Karen Niels daatter tillige med vor Fader nu afgangen Lars Ouenssøn ere Arveligen

tilfalden de Huuste Bygninger som paa Pladsen Rolighed er paastaaende, der til samen Bydet(?)

paa samme Skiffte Taxeret for 40(?) der af tilfalder Samtlig[e] Børn den halve Deel (??) (??)

her; Disse 20 (??) har da for os samtlig siden den tiid udi samme Huusters(?) Bygninger bleven

bestaaende; Bemelte vor Moder som med vor Fader er afgangen har udi de seneste Arvinger

som brugte samme Plads som en høyaldrende Mand paa draget sig Afgiffter af samme Plads

Rolighed; Saa har derfore (??) nu bleven skyldig til sin Husbonde og Lauværge den Velagte

Mand Ole Jenssøn Hørde 1 (??) for hvilke Tredve(?) Rigsdaler han formente sig At være be-

rettiget udi vor Salig Faders eyende Andeel udi Huuserne siden ey andre til betaling

effter ham, hvor ved her kundes maate at blive betalt, var at erholde.

Det ikke er vor leilighed at til veie bringe siste (??), langt mindre at udløsse

hver andre. for hver en hver udi huuserne ere Udlægt; Saa har vii da af disse om-

stendigheder Nemlig resolveret at afhænde dem til den Velagte Mand Peder An-

derssøn som samme Plads Rolighed nu til brugelighed af Eieren Ole Jenssøn Hørde skal

være over lat; Thi vorder ved dette vort udgivne (??) krafft Solt, Skiødt og afhen-

der os og vore Arvinger til den ærlige og vel Agte Mand Peder Anderssøn og hans Arvin-

ger, alle de Huuse Bygninger som paa denne Plads Rolighet nu fore findes at være der

bestaaende: nemlig; Et Lidet Firlafftet Stue Huus 1 Lidet Brygger Huus 1gammelt Vede

Skiul, 1 gammel Laave og vedbygget Lade 1 Ræ(?) Huus 1. (??) (??) og en Badstue eller Tør-

ke Huus, Der om vi er allis tre accorderede Sex og Tredeve Rigsdaler af disse 36 rdr

har han da først effter vores forlangende til Ole Hørde betalt de 13 (??) som han

for Resterende Grund Leie effter vor Salig Fader tilkommen der effter til en hver af

os betalt sin Arvelod som vii effter vor Salig Moder er tilfaldne (??) de 2 Ort(?) vi udi

samme huuse vare udlægt, som var paa en broder Lod. 3Rd 2µ(ort) 13ß(skilling) og paa en Søster Lod

1rd 3µ 6ß, (??) som (??) Anders Larssøn og Christen Larssøn ere eneste Arvinger effter

Deres Salig fader Lars Ouenssøn siden de øvrige børen vare ikkun hans Stif-

børen og vare halv sødskende; Saa tilkommer vii Allene de overskydende

3??? Af Disse accorderede (??) Penge siden at vor fuld Søster Anne Lars-

Daatter siden vor Moders Dødelige Afgang er og Død som vi nu effter vor Fa-

der arvelig er tilfalden, Lige saa den Søster Lod som hun effter sin Moder til-

faldt udi Dito Huuser som var 1 rd (??)µ 6 ß hvor af en hver af os tilfalder 3µ 15ß.–

der bliver til (??) 2rd 1µ 15ß enhver effter vor Fader af os som melt(?) har arvet i samme Huuse-

bygninger. Pligte(?) en hver utav(?) tilfaldende Arveparter(?) udi disse Huusebygninger som saa(?)-

ledes specificeret er, er de bleven til enhver af os Rigtig betalt. Thi skal da (??) Huuser her

effter følge og tilhøre bemeldt Peder Anderssøn og arvinger til fuldkommen Eiendom

brug og benøttelse, giørende sig og arvingene den at saa nyttig og gavnlig som han og Sig best

ved, vil og giver Land, som Eiendes og der til effter dess(?) ingen ydermere Lod-del

Ret eller berettigelse at have eller Tilhøre, Men skal være og forblive hans og Arvingers

fulde og faste hiemmel tilstæder(?) lighed(?) effter Loven for enhvers(?) tiltale(?) i alle paatænkede(?) tilfel-

de. Til stadfæstelse haver vi dette egenhendig underskrevet og vænlig ombedet de Tvænde Velagte

Danne Mænd Ole Jenssøn Hørde og Ole Povelssøn Kiølstad som over værende Vidner vilde dette med

og til ydermere Stadfæstelse underteyne og forsigle. Datum Kiølstad paa Modum den 16de

January 1743. (så kommer endel forkortelser og initialer jeg ikke vet hva betyr, men sikkert attestert av Viktige Herrer . .;-) . .  Til Vitterlighed Ole Jenssøn Hørde(LS)

O.P.S. (??) Tydelig læst og Ting Lyst paa den for Modum Præstegield Anordnede ??land Ting.

(??) ved Hærbunden(?) i Hoved Sognet til Almindelig Aars Ting Den 7de Marty 1773 i Ting sager

de Almue paa hør. Udi Ting Sagen Eatractrüs(?) anteignet samt videre udi Skiødes og

(??) (??) anført (  . .  her følger nok et par forkortelser) . . . Under bekræftede

Ole Jenssøn boende paa den Gaard Hørde i Modums Hoved Sogn beligende bekiender

her med og for alle Vitterlig giør, at have Solt, Skiødt og afhendt, Sannelig(?) og herved Sælger

Skiøder og afhender fra mig og mine arvinger til den velagte Mand Peder Andersøn

hans Huustrue og arvinger een(?) min Eiende og tilhørende Plads Rolighed Kaldet

under ligende den anpart som ieg i Gaarden Kiølstad er eiende, hvis Huuse Byg-

ninger som paa ermelte Plads Rolighed befindes at være paastaaende, er mig

og vedkommende; Og som bemelte Peder Anderssøn til mig haver erlagt og

betalt den for samme Plads accorderede Kiøbe Summa nemlig 100rd, Skrives Et Hun-

drede Rigsdaler; Saa skal samme Plads Rolighed med her tilhørende og derhen

under ligendeTvende Slotte Braatter Nord Braatten og Sør Braatten kaldet

her effter følger og tilhører det melte Peder Anderssøn og hans arvinger til Evindelig

Odel og eyendom paa de Vilkaar og forbeholdenhed at han og hans Arvinger Aarlig erleger

og betaler til Gaarden Kiølstads Eiere, hvor under denne Plads har værer underliggende, (??)

(??) 20 Rigsdaler, her for uden skal han og nyde til fæste(?) Plads frie for nogen betalings

(??) (??), Bygnings Renter(?) udi Gaarden(?) Kiølstads Skoug og Mark som ieg er Eiende til

og er Separeret til min Andeel i Gaarden til (??) Plads, Dens opbygelse og vedlige holdelse.

(??) have og Gres Gang, Brende ved og Gierdefang; Og som afgangne Justize Raad

Lars Noss(?) og Arvinger haver udi sit udtstæde Skiøde paa Gaarden(?) Kiølstad til mig og

intressenter Reserveret sig denne Pladses Disposition saa ledes: at beboeren paa belagde

Plads Rolighed skulde være forbunden som Skoug Dreng at arbeide paa Gitthuus(?) Skoug-

brug, og der for uden naar den Mand der samme Plads beboede ej til samme Tieneste

var beqvem og Duelig, skulle han have eene(?)-magt og Raadighed, een anden udi

hans Stæd til samme Pladses brug og beboelse at beskikke, men paa det at titmel(?)-

de Peder Anderssøn som nu vorder Eier Mand til denne Plads ey skal være eller

blive forbunden i saa Maade til de besværlige Omstendigheder. Saa Forpligter ieg

mig at befrie ham derfra saa Lunde at ieg skal forskaffe(?) Afgagne Justize Raad

(??) en anden Plads under min Eiende og beboende Gaard Hovden(?)

(??) (??) kaldet som ieg skal herved(?) dem til at imod (??) udi denne Pladsens

ny side

Stæd, hvorom ieg . . . (resten er videre detaljer om skiftet etter Peder Andersen. Ingen flere referanser til Anders Larsen eller hans foreldre og søsken.)

Redigert 3 ganger for slurv og atter slurv . . .

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen tusen takk! Dette var ikke så lite! Jeg har i over 2 år lett etter denne koblingen mellom Anders Larsen og Lars Ouensen, så jeg er utrolig glad i dag. For jeg kan plusse 4 ledd (og 100år) til min farslinje! :)

Så tenker jeg også, at siden også Karens barn fra 1. ekteskap med en Anders har hatt rettigheter i plassen Rolighet, så er det vel Karen som opprinnelig hadde den tilknytningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplysningene vedr skjøtet som er omtalt fra 1743 finnes på litt forskjellige steder, men den aktuelle saken ligger i panteboka, ser det ut til.

Folio 23/24:

Buskerud fylke, Eiker, Modum og Sigdal, Pantebok nr. I 2a (1742-1746), Pantebokside, Side 24

Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/tl20061215010461

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-tl20061215010461.jpg

Notat i Panteregisteret:

Buskerud fylke, Eiker, Modum og Sigdal, Panteregister nr. I 1, Realregisterside

Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/tl20070103281317

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-tl20070103281317.jpg

Tilslutt er selve tinglysningen i tingboka (rettergangsmateriale)

Lenke til kommentar
Del på andre sider