Gå til innhold
Arkivverket

Jeg finner ikke skiftet etter Marte Kristensdatter Langeli i Fon 1709

Torbjørn Steen-Karlsen
 Del

Recommended Posts

Jeg ser og ser og leiter og leiter etter skiftet etter Marte Kristensdatter på Mellom Langeli i Fon i Ramnes i Vestfold. Ramnes bygdebok forteller at det skal finnes, men jeg finner ikke noe verken i skiftekort eller skifteprotokoller.

Kan noen hjelpe meg her. Hva er det jeg overser. Kan året være feil?

Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser og ser og leiter og leiter etter skiftet etter Marte Kristensdatter på Mellom Langeli i Fon i Ramnes i Vestfold. Ramnes bygdebok forteller at det skal finnes, men jeg finner ikke noe verken i skiftekort eller skifteprotokoller.

Kan noen hjelpe meg her. Hva er det jeg overser. Kan året være feil?

Så vidt jeg kan se, står det ikke om noe (offentlig) skifte i Ramnes bygdebok. Det står: "Marte døde barnløs ca. 1709. Hennes søstersønn, Anders Alfsen, Nordre Skåne i Nykirke, arvet henne. Kristoffer løste ham ut i 1709."

Jeg tipper bygdeboka har trukket disse konklusjonene på bakgrunn av Anders Alfsens skjøte til Kristoffer, som du sannsynligvis finner i avskrift i panteboka. Dersom Anders Alfsen var myndig og eneste arving, var det ikke nødvendig med offentlig skifte; man kunne skifte privat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det Kristian. Jeg har nok sett meg helt blind på dette skiftegreiene og ikke tenkt på det andre. :unsure: Men da går jeg til angrep på Panteboka. ;) Og du hadde helt rett. Der fant jeg det i Pantebok for Søndre Jarlsberg 1707-1717, side 104. Min mors søster Maren Kristensdatter. :)

Mvh. Torbjørn :rolleyes:

Endret av Torbjørn Steen-Karlsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.