Gå til innhold
Arkivverket

Dødsfallprotokollregister, hvorfor plutselig konfidensielt?

Jon Harald Haug
 Del

Recommended Posts

Jeg har i det siste foretatt relativt hyppige oppslag i dødsfallprotokollregistre for Oslo og Aker. Er innforstått med at selve dødsfallprotokollene (de nyeste) er sperret for innsyn. Men i dag oppdaget jeg at også dødsfallprotokollregistrene etter 1935 er blitt sperret for innsyn, av hensyn til mulige adopsjonsopplysninger. Hvorfor? I disse registrene står det kun navn og dødsdato, og så vidt jeg kan forstå, ingen sensitive opplysninger.

Mvh Jon Harald Haug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vet ikke hva som har skjedd her. Vi flytter emnet til digitalarkivets forum for spørsmål om skannet materiale,

Vennlig hilsen Odd Halvorsen, Statsarkivet i Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vet ikke hva som har skjedd her. Vi flytter emnet til digitalarkivets forum for spørsmål om skannet materiale,

Vennlig hilsen Odd Halvorsen, Statsarkivet i Oslo

Tusen takk for svar på en søndag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi oppdaget nylig at enkelte bilder fra 1935 og senere ikke var sperret og så oss derfor nødt til å kjøre en maskinell sperring av alle bilder av dødsfallsprotokollsider indeksert med årstall 1935 og senere, for å få tettet dette sikkerhetshullet.

Jeg ser nå at disse registrene har "gått med i dragsuget" og blitt sperret. Årsaken var at bildene feilaktig var indeksert som dødsfallsprotokollsider, og ikke registersider. Vi skal selvsagt rette dette, men fordi alle ansatte i Arkivverket er på seminar mandag og tirsdag, får vi dessverre ikke gjort noe med saken før tidligst onsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi oppdaget nylig at enkelte bilder fra 1935 og senere ikke var sperret og så oss derfor nødt til å kjøre en maskinell sperring av alle bilder av dødsfallsprotokollsider indeksert med årstall 1935 og senere, for å få tettet dette sikkerhetshullet.

Jeg ser nå at disse registrene har "gått med i dragsuget" og blitt sperret. Årsaken var at bildene feilaktig var indeksert som dødsfallsprotokollsider, og ikke registersider. Vi skal selvsagt rette dette, men fordi alle ansatte i Arkivverket er på seminar mandag og tirsdag, får vi dessverre ikke gjort noe med saken før tidligst onsdag.

Tusen takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.