Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Modum: Ouen Olsen Flannum ca. 1675-1752 - Hvor kommer han fra?

Recommended Posts

Ouen Olsen Flannum er ikke min ane, men Y-DNA tilsier at han har felles opphav langs farslinjen som min ane Truls Ouensen Disen (ca. 1604-ca. 1680)

Ouen Olsen Flannum var gift med Kirsten Amundsdatter Jahr ca. 1680-1764, de fikk i alle fall barna Lisbeth, Eli, Gunild, Berette, Lars, Johanne og Ole i perioden 1703-1721.

Ouen Olsen Flannum kjøper (iflg. Modums historie) Øvre Flannum i 1709 (av svigerfar Amund Jahr og Torgeir Disen?).

Jeg skulle gjerne visst mer om hvor han kommer fra, han må jo være fra Modum (ev. Modums nabosogn).

Endret av Inger Karin Haarbye

Antagelig sønn av Ole Halvorsen og Karen Torgersdatter Disen. Dattersønn av Torger Trulsen Disen og Kari Løchsdatter Flannum. Han er nevnt i skiftet etter mormoren Kari Løchsdatter på Disen i 1724. (skiftekort 708). 

Mulig at denne Ouen blir for ung.

Mvh Stein

Endret av Stein Finsrud

Oi, dette var veldig spennende! Jeg har sett på skiftekortene, skal lese mer i skiftene. Jeg er litt i tvil om aldersdifferanser angitt ved død for Kari Løchsdatter og datteren Kari Torgersdatter - og Ouen Flannum - men jeg skal absolutt kikke nærmere på dette! Tusen takk! :)

Hmmm... nei dette kan neppe passe. Ouen Olsen Flannum får sitt første barn ca. 1704, og etter alder oppgitt ved død er Karen Torgersdatter Disen 46 år og 8 mnd. når hun dør i des. 1722

Denne Ouen er nok en generasjon feil, men kanskje du kan finne noe her, kopi av noe jeg har notert:

" I 1725 var det en rettsak om Flannum (etter at Martes søster Kari var død)

Martes svigersønner Ouen Olsen og Wegger Hansen mot Karis sønn Truls Torgersen Disen (SAKO EMS Tingbok I-65 folio 166)"

Mvh Stein

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.