Gå til innhold
Arkivverket

Så ble det over og ut for Norwegian Death Index (NDI). En viktig kilde er borte for alltid

Lars.O.Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Eit interessant spørsmål som melder seg er om Brudvik treng nokon spesiell avtale og/eller konsesjon for å publisere data frå tingrettane. Dette bør vel evt. også vere i orden dersom databasen skal leggjast ut på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vi få «amerikanske» tilstander her i Norge fremover ved at alt av interessant materiale sett fra ættegranskerens synsvinkel vil bli å finne bak diverse betalingsmurer? Jeg var ikke tilstede, men jeg antar med stor sannsynlighet at disse amerikanske slekts databasene (FS, Ancestry, etc.) en eller annen gang fikk besøk av en jurist alternativt ble invitert inn og så var man i gang….

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett så er det vi som taper på at disse dataene ikke lenger publiseres. Det er fint og høre at Slekt og Data er åpen for dialog, og kanskje man kan være så positiv og håpe at begge partene er villige til samtale som kan resultere i republisering av arbeidet til Brudvik. Vi er heldige i Norge at det er så mange som er villige til og yte dugnadsarbeid for vår kulturarv og at mye av denne informasjonen ligger gratis tilgjengelig for alle. Ikke alle er så heldige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eit søk i "Gamle Digitalarkivet" på "Gravsteinar" gjev 17 databasar, og her er det mange ulike bidragsytarar. Også Dis Hordaland og enkelte kyrkjeverjer er nemnde. Har nokon gjort noko gale?

Jeg har et par blandt de 17 basene, noen flere kommer samt kirkegårdsprotokoller. Eget hardtslitende arbeid i felt og hjemme, med grunnlagsmateriale fra kirkeverger. Så hvis noen kommer og påstår at jeg har gjort noe galt, da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider