Gå til innhold
Arkivverket

Geni.com - brukererfaringer

Mari Schumann Nicolaisen
 Del

Recommended Posts

Hei!

Jeg "snuser" litt på geni.com, den ser oversiktlig ut og jeg liker den direkte registreringen på nett. MEN, jeg syns det er dyrt (119,4 US), så jeg lurer på om andre kan gi noen tilbakemeldinger på om programmet er bra, om det er noe som savnes, eller om det er andre online-løsninger som er like gode og koster mindre. 

Mvh.

Mari Schumann Nicolaisen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein kan gjere det meste i gratisversjonen, så om du skulle velje å bruke Geni er det uansett lurt å vente med å abonnere til du har prøvd det skikkeleg ut. Spørsmålet er om du verkeleg har bruk for abonnement. Fordeler i betalversjonen er at ein får lov å splitte treet (dette kan ein uansett få hjelp til av ein kurator om det skulle vere naudsynt), at ein får tilgang på treff på mogelege duplikatprofilar og at ein kan gjere søk internt i programmet. Skal ein få tilgang til treff frå MyHeritage må ein betale ekstra i tillegg til evt. Geni-abonnement.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør være klar over at Geni ikke er ment for å vedlikeholde/publisere ditt eget slektstre. Det er beregnet for å lage et verdenstre. Andre kan forandre på data du legger inn. Det erstatter ikke et slektsprogram på din egen datamaskin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt Geni litt de siste par årene. Synes det er nyttig å bruke for å finne nålevende slektninger, da det er mange som har lagt ut familietrær som når helt fram til vår tid. Også nyttig for å prøve å finne ut av litt fjernere slektskap.

Men går man litt lengre tilbake i tid, er det "mye rart". Folk godkjenner ukritisk treff fra MyHeritage og andre kilder, og legger dette inn i verdenstreet uten å sjekke primærklidene. Da blir det mange rare forbindelser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør være klar over at Geni ikke er ment for å vedlikeholde/publisere ditt eget slektstre. Det er beregnet for å lage et verdenstre. Andre kan forandre på data du legger inn. Det erstatter ikke et slektsprogram på din egen datamaskin.

Det Inger Karin sier, er det viktigste som kan sies om nettbaserte programmer.

.

Jeg ser de har: GENI - GENI Plus - GENI Pro

https://www.geni.com/blog/introducing-geni-plus-370136.html

Hva skjer med dataene i slektstreet ditt når du f. eks har nyttiggjort deg funksjoner i GENI Plus eller Pro og ikke lenger er villig til å betale (dyrt og for hver måned til evig tid) for å ha slektstreet lagret hos dem?

(Les erfaringene og reaksjonene i kommentarfeltet i lenken.)

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar.

Hmm, her var det litt å tenke på. Det ser ikke ut til at Geni er en løsning for meg, jeg ønsker å ha kontroll på mine opplysninger, og ønsker ikke at ukritiske treff fra andre nettsteder skal kunne snike seg inn. Men jeg må si jeg syns det er merkelig at det ikke finnes noen fullgode slektsprogram på nett, stemmer det virkelig? Overrasket!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært gratisbruker av Geni en stund. Anbefaler ikke å betale dersom hensikten er å få seg sitt eget slektstre. Dersom hensikten er å bidra til å fylle på/korrigere verdenstreet, så kan det vurderes (men anbefaler gratisversjonen først, så kan du vurdere å betale senere).

Det er høy terskel på Geni for å korrigere/bryte feilaktige relasjoner, noe som er "hovedproblemet" med Geni. Du vil være prisgitt at andre tar ansvar, noe som i mindre grad skjer (det kan være store variasjoner, jeg snakker ut fra egen erfaring forbundet med mine aner).

Et annet alternativ er MyHeritage. Her har du muligheten til å ha ditt eget private tre, hvor ingen andre har tilgang (med mindre du inviterer noen). Det koster (i mine øyne) skjorta dersom du har behov for å registrere mer enn 250 personer. Det er samtidig lett å falle for fristelsen og ta i bruk en såkalt SmartMatch, hvor systemet ukritisk foreslår koblinger mellom personer.

Jeg kan vanskelig anbefale noe annet enn et program lokalt på PC. Onlineløsninger kan allikevel være et supplement.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Om du vil ha kontroll på dine data så er det best å bruke ett program hvor du har eget domene og plass på webb-hotell. Jeg, og veldig mange andre bruker http://lythgoes.net/genealogy/software.php

Det krever en del arbeid ved installasjon, men på brukerforumet er det mange som er aktive og Darrin Lythgoe som har utviklet det hele er rask med svar om en står fast. O

En ny norsk variant som skall fungere som Geni/MyHeritage som jeg ikke har egen erfaring med har jeg sett diskutert på DIS Slektsforum http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?t=104093

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en hjemmeside, men jeg syns den er litt tungvint å oppdatere med nye opplysninger, og den ser noe "utdatert" ut. Lurer faktisk på om det er den du linker til (ikke for å trå på noen tær). Problemet mitt er at jeg har latt slektsforskningen ligge død en tid, og nå; et par pc`er senere ønsker jeg å oppdatere både opplysninger og programvare. Men foreløpig har jeg ikke funnet noe mer funksjonelt enn Brothers Keeper, så det spørs om jeg bare legger inn alt fra scratch på det, og legger tanken om online-program død foreløpig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FamilySearch har et Family Tree-program som jeg nå har sendt følgende spørsmål om til dem:

"Is Family Tree free of charge? I'm always warning other people against using expensive online genealogy programs, instead of a local program on their computer. Now the question has come up if there exist free family tree online programs at all..  Thus the question.

Can I recommend Family Tree from FamilySearch as free of charge?

https://familysearch.org/

Jeg kommer tilbake med svaret.

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Som Niels Hegge nevner er TNG kanskje det beste programmet på nett. Prisen jeg betalte er USD 30,- for TNG og gikk til en nettleverandør, betale ca  kr 250,- pr år. Jeg har såpass mange nålebvende personer i slektstreet at jeg velger å holde basen lukket og du må ha påloggingsnavn og passord fra meg for å komme inn. Ved oppdatering fikk jeg hjelp med installasjon av Darrin Lythgoe og betalte ham USD 15,- for jobben. Programmet er på norsk så du får ingen språkvansker. Dersom du ønsker å se det, gå for eksempel hit: http://vestraat.net/TNG/

Paal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dette jeg har brukt tidligere, har en slektsside ala den du linker til (men min er ikke vedlikeholdt dessverre, og jeg hadde noe problemer med våre norske bokstaver iallfall i noen nettlesere). Men jeg er ikke riktig komfortabel med det skal jeg være ærlig. 

Anne-Lise; skal bli interessant å høre hva de svarer. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er svaret jeg fikk i kveld:

"(.....)

Thank you for contacting the FamilySearch support team. Your support case #03017712 has been updated. Thank you for your diligence in helping others with their family histories.

Yes, you can recommend Family Tree from FamilySearch to others as free of charge.

As an additional note, we want to let you know about Get Help in FamilySearch. This is another great resource you can use to find answers to your questions. The Get Help link is found in the upper right corner of any FamilySearch.org page. Clicking this link gives you many choices for help and learning. We hope this will be a valuable tool for you and others as you do family history work."

Lenke til kommentar
Del på andre sider