Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Én borte, én borte etter USA-ankomst og én borte i 1. verdenskrig - hvordan lete?

Recommended Posts

Jeg har lært mye av å bla i dette forumet, men jeg er i ferd med å tømme alle forslag jeg har funnet nå.

Jeg har oppdaget at min oldefar hadde en rekke søsken som slekta ikke har kjent til før. Tre av dem har jeg funnet begravelsen til. De døde før fylte 20.

Men jeg vet at to kom seg videre i livet. Den tredje finner jeg ikke begravelsen til. Kanskje han også levde en stund?

Og de kom seg videre ved å dra til USA.

Alle er født på Igeløya, Abelvær (Appelvær), Nærøy, Nord-Trøndelag av foreldrene Adolf (Adolph) Martinius Evensen og Anne Karoline Mikalsdatter. Begge født i Beitstaden, Nord-Trøndelag

1.

Edvin Martin Evensen (Adolfsen/Igelø)

F. 6. sept. 1880 

Konfirmert i 1895 og folketelt på Igeløya i 1900.

MER FINNER JEG IKKE OM EDVIN. UTVANDRET TIL USA HAN OGSÅ?

2. 

Petter Andreas Evensen (Adolfsen/Igelø)

F. 19. oktober 1884

Konfirmert i 1899. Emigrerer til USA i 1905 (da som Petter Andreas Adolfsen).

Innkalt til tjeneste (1. world war draft) i september 1918. Da bosatt i Wisconsin.

Oppført som "Peter Andrias Evenson" da.

ETTER DET FINNER JEG INGENTING. INGENTING OM KONE, BARN E.L. HELLER.

3. 

Sigurd Martin Evensen (Adolfsen/Evensen)

F. 26. juli 1886.

Konfirmert i 1901. Emigrerer til USA 9. mai 1906. Da som Sigurd Martin Evens* (Adolfsen). I USA skal han ta seg nytt yrke som "farmarbeider". Det står oppført at han skal til "grandfather M.A. Tessem". Dette er Mikal Andersen Tessem. Gift med Boletta (Bolethe/Boletha) Tessem. De utvandret til USA i 1872. 

ETTER DETTE FINNER JEG IKKE TEGN TIL HAM.

I tillegg dro min oldefar Alfred Evensen (Adolfsen/Igelø) f. 13. februar 1883 til USA i 1903 (oppført å skulle reise til onkel Martinius Udvik i Bottineau, North Dakota), men han kom tilbake til Norge i 1910. Jeg finner ikke ut når i 1910, men han dro ca. i 1912 til Narvik/Sortland og fant sin kone Kristine Cicilie. De giftet seg i Trondheim i 1914 og ble Ny-jord-byggere i Bjørndalen i Nærøy kommune. Etter ca. 15 år der ble de kastet ut grunnet manglende betalingsevne og endre dermed tilbake på Abelvær og jobbet på fabrikk. 

Altså var det i alle fall tre, kanskje fire, brødre som dro til USA i løpet av kort tid. Alle til hver sine slektninger fra Beitstad (1-2 generasjoner over dem) som også hadde utvandret. Én av dem kom hjem. En ble med i 1. verdenskrig.

Men mer enn det vet jeg ikke. Og jeg finner ikke graver, giftemål, barn eller nevneverdig med opplysninger utover det.

SÅ - hvordan kommer en videre herfra?

Peter Andrias Evenson

United States World War I Draft Registration Cards, 1917-1918

birth:
19 October 1884
, ,
draft registration:
from 1917 to 1918
Superior City no 1, Wisconsin, United States

View the original document.

?

Peter Evanson
United States Census, 1920
Name Peter Evanson Event Type Census Event Date 1920 Event Place Superior Ward 9, Douglas, Wisconsin, United States Gender Male Age 35 Marital Status Single Race White Race (Original) White Relationship to Head of Household Partner Relationship to Head of Household (Original) Partner Birth Year (Estimated) 1885 Birthplace Norway Father's Birthplace Norway Mother's Birthplace Norway Sheet Letter A Sheet Number 32

Household Role Gender Age Birthplace

Chas Stein

Head M 60 Norway

Peter Evanson

Partner M 35 Norway

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:MF2M-GZR

View the original document. 

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.