Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var kona Maren Corneliusdatter gift Peder Paulsen Dons / Peder Aalum, Trondheim 1700-tallet


Jørgen M. Steen
 Del

Recommended Posts

Den Dansk-Norske slægt Dons er utgangspunktet. http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2013062808041(side 10-11)

 

Peder Paulsen Dons (eller Leth som han også kalles i boka) gift med Maren Corneliusdatter. Hans opphav er kjent, går ikke nærmere inn på det her. Hennes opphav derimot, synes å være uklart (for meg hvertfall).

 

Boka skriver at Maren Corneliusdatter var datter av Cornelius Allerwelt, død før 6. Januar 1695 og Karen, død før 8. Oktober 1691.

 

 

1 Feb 1708 skifte etter afg: Peder Povelsen, enken Maren Cornelisdatter, hennes forlovede er Peder Aalum

 

Barna i ekteskapet er

* Povel 19 som studerer i Kjøbenhavn

* Cornelius 13 år

* Mette Maria 12 år

Verge for Povel er farens søskenbarn gullsmed Jens Leth

Verge for de 2 yngste er Daniel Buckhof

Peder hadde vært verge for stebarna til svogeren Ole Larsen

 

Ole Larsen var altså gift med en søster av Maren, Ingeborg Corneliusdatter. Hennes første ektefelle var Jens Nielsen Mørch, sk. 19 Apr 1702, det fremgår også der at Ingeborg allerede var forlovet med Ole Larsen. Det holdes skifte etter Ingeborg 25 Jan 1709. Der nevnes Ole Larsens kones søster Birgitte Corneliusdatter. Jeg har antatt at denne Birgitte må være identisk med Maren. Alternativt er det tre søsken.

 

I 1708 søkes det om bevilling til vielse i huset, Maren Cornelisdatter-Peder Aahlum. Det betales for vielse i Vår Frue sogn 1708 '20/2 monsr. Peder Aalum, i huset' TPH.b2 s.14

 

Begravelse 4 Jan 1741, Peder Aalum, 68 år gammel

Begravelse 26 Apr 1746, Maren Aalum, 87 år gammel

 

 

Når det gjelder Allerwelt, klarer jeg ikke å finne noen koblinger. Det er en Cornelius Corneliusen Allerwelt som tydeligvis har hatt tilhold på Ila. Han holdes det skifte etter 15 Sep 1697. Enken Allete Franch, sammen avlede barn Johan 12, Cornelis 6 og Alhet 10 år (sk.1.Mar 1715). Finner ikke mye om han, skjøte 20 Nov 1688 og obligasjon 24 Nov 1688.

Denne Cornelius virker uansett uaktuell som kandidat som Marens far. I beste fall kan han være en bror.

 

Det finnes en Cornelius Allerwelt som det betales begravelse for 14/6 1719 (TPH.b1), oppføring i begge sogn. Jeg har foreløpig antatt at han er identisk med sønnen Cornelius som var 6 år i 1697 (se også skjøte 29 Mai 1714, hus i domkirkesognet som tidligere var bebodd av Rasmus Lesche, det var han som stakk av)

 

 

Jeg konstaterer at det er en del (private hjemmesider) som plasserer Maren og Ingeborg som døtre av Cornelius Hansen Røst. Hvorfor de gjør det har jeg ingen anelse om.

 

 

Hvor har boka funnet opplysningene som hevder Maren var Allerwelt? Hvor kommer datoene fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen tilleggskilder om de ulike personene:

 

Maren Corneliusdatter

1742, stoleleie i Vår Frue kirke, Enken Peder Aalum

1743, Skattemanntall. 94. Hos Bergittha Rasbech sl: Hans Teilgaard losjerer Maren Corneliusdatter, enke etter sl: Peder Aalum

 

Peder Aalum

1730, Kjøbenhavns brannstyr. Peder Aalum betaler 12-0, nabo er Cornelius Dons som betaler 12-0, Trondheims borgerskap 1680-1730, s. 84

 

Ingeborg Corneliusdatter

3 Mai 1703, Tore Pedersens avkall til Olluf Laursen .. at være formønder for min hustru Øllegaard Hansdatters fars- og morsarv .. hindes stemoder Ingebore Pedersdatter Lætt, efter passerede obligation til sl: Jens Nielsen Mørch ... hans etterlatte hustru Ingebore Corneliusdatter, nå gift med Olluf Laursen

1709, Overformynderprotokoll, Nr. 497 .. sl: Ingebor Corneliusdatter Olle Larsens

 

Ole Larsen

1701, manntall Sandstad, Lauritz Olufs, 68. Sønn Oluf Lauritz i Tronh, 35 år.

14 Mai 1706, Lauritz Ollufsen sckiøde til Olle Laursen. Lauritz Ollufsen boende paa Sandstad paa Hitteren udi Fosens fogderi .. min søn .. Olluf Laursen borger til Tronhiem og handelsmand udj Nordland, hans hustru Ingeborr Corneliusdatter. ..efter min sl: broder Rasmus. Skjøte datert 18. Mars 1706

6 Des 1708, Datert 4 Mai 1706. Olluf Laursens schiøde til Olluf Gundersen Køstad .. borgerlig indvaaner udi Tronhiem og handelsmand udi Nordland .. min kiere hustru Ingebore Corneliusdatter .. selger, skiøder og afhender .. til Olluf Gundersen Køstad, hans hustru Anne Gregersdatter, et huus paa min egen grund beliggende udi Dombkirkens sogn. Han hadde kjøpt eiendommen av Peder Hendrichsen skoflikker?

30 Mar 1719, Datert 10 Januar 1718, i rådstueprotokollen. Niels Mørches afkald til Olle Larsen .. stifsøn Niels Mørch (se rådstuerettsprotokoll: https://media.digitalarkivet.no/rg20090505340576 )

21 Mar 1720, Datert 13 Mars 1720. Jens Jensen Mørches afkald til Olouf Larsen .. min stiffader Olle Lauritzen Borger og nordlandshandler her i Trundhiem .. vergemaal ..min salige moder tilfaldene arf ..fra aar 1709 .. min moder broder Peder Aalum (! ...Aalum var Jens' inngifte onkel)

 

Alethe Franch

18 Jul 1714, Hans Jaspersens og hans hustru (Aletta Franch) proklama .. til deres datter Aletta Lesches. Det fortelles om Rasmus Lesche som har rømt fra byen og fra sin hustru Aletta Cornelisdatter Allerwelt

25 Sep 1724, skifte afgl: Alletha Franch, enkemannen lieutenant Jacob Abell, hennes datterdatter Cornelia Ledsche 17 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant i det minste opphavet til kilden som hevder Maren Corneliusdatter var datter av Cornelius Hansen Røst.

 

Embetsmenn i Midt-Norge 1660-1700, s.119

 

post-4173-0-60629300-1481114761_thumb.png

 

Opplysningen stammer visstnok fra Schøning. Røst hadde to døtre ved navn Maren mener Dahl, men det har jeg for min del ikke funnet noen kilde til. Hva kan kilden til den påstanden være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.