Trond Torstensen Skrevet Desember 8, 2016 Del Skrevet Desember 8, 2016 Hei, hvor finner jeg en oversikt over hva de brukte begrepene betyr, f.eks i Om Kildene brukes DA-ID, Asta, Asta-ID osv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen Tønnessen Skrevet Desember 9, 2016 Del Skrevet Desember 9, 2016 Vi har vel ikke noen begrepsoversikt på det tror jeg, men jeg syns du peker på noe som vi forsåvidt er oppmerksom på, og det er at Digitalarkivet må bli mye mer brukerrettet og brukervennlig. Helt konkret: Asta er et system som vi registrerer arkivene i. Fra Asta eksporteres data til arkivportalen. I Digitalarkivet har vi et eget system for ID'er for kilder. DA-ID er det vi kaller Kildeid (og hvorfor den kalles DA-ID her kan man jo spørre seg om). Asta-id er en id i Asta/Arkivportalen for den samme oppføringen, altså det som representerer arkivstykket i arkivet. Hvis du klikker på lenka Asta-id får du opp informasjon om arkivet i Arkivportalen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Trond Torstensen Skrevet Desember 9, 2016 Forfatter Del Skrevet Desember 9, 2016 Vi har vel ikke noen begrepsoversikt på det tror jeg, men jeg syns du peker på noe som vi forsåvidt er oppmerksom på, og det er at Digitalarkivet må bli mye mer brukerrettet og brukervennlig. Helt konkret: Asta er et system som vi registrerer arkivene i. Fra Asta eksporteres data til arkivportalen. I Digitalarkivet har vi et eget system for ID'er for kilder. DA-ID er det vi kaller Kildeid (og hvorfor den kalles DA-ID her kan man jo spørre seg om). Asta-id er en id i Asta/Arkivportalen for den samme oppføringen, altså det som representerer arkivstykket i arkivet. Hvis du klikker på lenka Asta-id får du opp informasjon om arkivet i Arkivportalen. Takk for svar, det var vel omtrent som jeg trodde. Har brukt linken til Arkivportalen. Jeg er i gang med å gjennomgå mine kilder for å systematisere disse litt mer med gode referanser. Har vel holdt på med slektsforskning i ca 20 år og gjennom tiden brukt forskjellige måter å skrive kildereferansene på. Så litt jobb. Tenkte jeg skulle gjøre det "riktig" denne gangen uten å gjøre det for komplisert. Det er jo slik at det er ikke arkivering som er vanskelig, det er gjenfinning. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts