Gå til innhold
Arkivverket

Pantebok fra Otterøya i Namsos 1799, tydning av skjøte

Roar Stein Kaasbøll
 Del

Recommended Posts

Permanent bilde-ID: tl20080220611008

Skjøtet begynner ved midten av side 473 og fortsetter over halve side 474. Er det to skjøter på samme gård?

De er datert 3. mai og 15-23. september samme år. Ønsker å få begge transkribert.

Jeg vil bli svært takknemlig! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke skjøter, men bygselbrev.

Det første er slik:

12. Et Dito (dvs. et bygselbrev)
Just Wiide Coldevin, Provst over Nummedahlen, og Sognepræst til Folsnes Meenigheder giør hermed vitterligt: at jeg herved bøxler og fæster til Velagte Mand Rasmus Pedersen Solum tolv Marklaug i Gaarden Skomsvolden med Bøxel, Landskyld og anden Herlighed, beliggende i Otterøe Annex Sogn, og som afdøde Christopher Gabrielsens Enke Catharina Mossing til sin Død beboede, og er mit Embede beneficeret; og som benævnte Rasmus Pedersen haver til Fornøjelse betalt mig Bøxelen, saa maae han tiltræde bruge og beboe benævnte 12 Marklaug i Gaarden Skomsvolden sin Levetid, og hans Enke, saalænge hun i Enkestand forbliver, paa Vilkaar at han eller hun, aarlig og i rette Tid betaler de Kongelige Skatter og Jorddrot Rettigheder, Huusene vedligeholder og Jorden forbædrer, og i øvrigt iagttager alt hvad Loven og andre Kongelige Anordninger paalægge en Lejlænding. Til Trondhiems Tugthuus betaler han 8 Skilling. Folsnes den 3 Maii 1799. - J. Coldevin (L.S.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om Wirkola ruver i bakgrunnen, hiver jeg meg utfor hoppkanten:

13 et Dito

Undertegnede Elias Heltberg Lund, Premier

Lieutenant ved første Trondhiemske Infanterie Regi-

ment, og Eier af  Wiigs Kirke, kiender og vedgaar her ved at have

bøxlet og fæstet til Dannemand Rasmus Pedersen Solum de min

ejende Wiigs Kirke tilhørende 12 Marklaug med Bøxel og landskyld

udi Gaarden Skomsvolden i Otterøe Fierding, Foesnes Præstegields

ny side

Tinglav og Nummedahls Fogderie; og da bemeldte Rasmus Solum

har betalt mig Bøxel efter mellem os truffet Foreening, saa

forsikkres han herved bemeldte tolv Marklaug i Gaarden Skomsvol-

den til Brug og Beboelse paa Livstid, saafremt han stedse opfylder alle

en leilænding ved Lov og Anordninger allernaadigst paalagde Pligter.

Ved denne Bøxelseddels Publication betaler Bøxleren til Trondhiems

Tugt og Værkhuus 12ß, skriver tolv Skillinge.  Ovenstaaende

bekræftes under min Haand og Signete.  Østvig i Bedfladen

den 15de September 1799. – E. H. Lund.

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er innført noe unummerert mellom det jeg skrev og nr. 13 også:

ligelydende Bøxelbrev med forestaaende udstæd af Hr. Provst Coldevin til Rasmus Pedersen, blev med dennes paategnede Revers samme Dag den 23d September 1799 læst og publiceret, hvilken sidste lyder saaledes: " Ligelydende Bøxelbrev med forestaaende, har jeg meedtaget, hvis Indhold jeg forbinder mig at efterleve i alle dens Clausuler og Puncter, alt under min Bøxels Fortabelse og Gaardens Afvigelse. Datum ut supra. Rasmus Pedersen Solum med paaholden Pen. Til Vitterlighed P. Klykken. J. D. Strand"

Ellers er jeg enig med Even i hans tolkning av neste dokument, bortsett fra et par småting: Skomsvolden er i originalen skrevet Schomsvolden, og Bedfladen er nok skrivefeil for Bedstaden (Beitstad altså). Bingo, Even :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[snip] . . . og Bedfladen er nok skrivefeil for Bedstaden (Beitstad altså). Bingo, Even :) :)

En liten sidebemerkning på tampen – takk for at du generøst lot »Bedfladen» passére som en skrivefeil. Når jeg ser to ganger så står det jo vitterlig «Bedstaden». Bokstavblindhet ad nauseam . . . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tar vi vel neste avsnitt også:

Inneklemt mellom dokumentet Even transkriberte og nr. 14:

Forestaaende Dag den 23de September 1799 blev et ligelydende Bøxelbrev med ovenstaaende, udstæd af Lieutenant E. H. Lund til Rasmus Pedersen Solum, med dennes paategnede Revers læst og publiceret, hvilken sidste lyder saaledes: "Ligelydende Bøxelbrev med dette, har jeg modtaget, hvis Indhold jeg forpligter mig at efterleve, alt under min Fæstes Fortabelse og Gaardepartens Afvigelse. Datum Braaeholmen den 23de September 1799. Rasmus Pedersen Solum med paaholden Pen. Til Vitterlighed P. Klykken J. D. Strand"

Lenke til kommentar
Del på andre sider