Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Fosholm/Bratvalstuen på Jevnaker i 1747.

Recommended Posts

Hei!

Aasten Pedersen Rud fra Jevnaker ble gift (for andre gang) i 1735, med Maren Nielsdatter:

https://media.digitalarkivet.no/kb20070603800604

Aasten og Marens fjerde barn, Hans, ble født på Rudstuen i 1744 (døpt 3 mai):

https://media.digitalarkivet.no/kb20070603800579

I en rettssak fra 1745 finner jeg at Aasten ble dømt til å flytte fra Rudstuen ved neste faredag, som var i 1746. Det ser ut til at Aasten og familien da flyttet til Bratvoldstuen, for i 1747 døde Aasten, og ifølge begravelsen hans den 12 februar bodde han da på Bratvoldstuen:

https://media.digitalarkivet.no/kb20070603800629

Senere på året i 1747 ble Aasten og Marens datter Kari født på Bratvoldstuen (døpt 3 September):

https://media.digitalarkivet.no/kb20070603800589

I fattigprotokoller fra Jevnaker har jeg funnet at i 1747 ble Aasten Fosholms datter, som da var 7 år gammel, plassert i legd hos Peder Ulven. Dette må være datteren Anne, som ble født i 1740 (døpt 10 april):

https://media.digitalarkivet.no/kb20070603800562

Peder Ulven var onkelen til Anne Aastensdatter, og hun bodde fremdeles på Ulven da hun giftet seg i 1764.

Siden Aasten døde på Bratvoldstuen (det heter vel Bratval i dag), og at Anne samme år blir beskrevet som datteren til Aasten Fosholm, kan det virke som om Fosholm var det samme som Bratvalstuen? Er det noen som har kunnskap om Fosholm/Bratvalstuen på Jevnaker på midten av 1700-tallet, som kan si noe om dette var den samme plassen?

Hilsen Kristin

Hei,

Fossholm eller Fosholm nevnes sporadisk i kirkeboka for Jevnaker fra ca 1720 og utover til forbi 1783. Kirkeboka begynner i 1718. Jeg har ikke sett navnet i tingbøker. Fossholm er nesten alltid nevnt i tilknytning til Bratval eller Hensrud, evt til nabogarden Røste.

Navnet kan beskrive ei stue eller en plass ved/nedenfor fossen i Brennaelva som renner vestover her. Elva er grensedelet mellom Hensrud og Bratval/Røste. I fossen var det mye seinere ei mølle som ble kalt Fossholm mølle. De kan jo ha vært ei mølle her på 1700-tallet også. Fossholm ble også mye seinere navnet på et fradelt bruk fra Jevnaker prestegard som Gnr. 140/7, og som ble etablert i 1896. Det ble skilt fra Prestegarden sammen med husmannsplassen Nerenga, som også lå i dette området, på ei slette nedenfor fossen. Jeg vil anta at det som ble kalt Fossholm på 1700-tallet var ett og samme sted. Det må ha vært et oppkallingsnavn på 1700-tallet, og ble gjenbrukt over 150 år seinere.

Konklusjon: Fossholm kan ha vært ei stue eller en plass under Bratval, eller under Nedre Hensrud, (eller under Prestegarden). Avstanden fra sletta opp til tunet på Bratval er ca 400 m. Flere ganger ser en at en person kan kalles Bratval/Bratvaleie en gang og Fossholm en annen gang. De kan ha bodd samme sted, eller flyttet litt. Og fadderliste er fra nærliggende garder - for eksempel.

Anders Fossholm er far til Mari Andersd som døpes fra Fossholm 22.11 1739
Faddere: Jens og Ole Bratval, Barbra Bratval, Dordi Hensrud, Kari Andersd

Det er derfor en viss sannsynlighet for at den Åsten som begraves fra Bratvalstuen 12.2 1747, 61 år er den samme som er far til barnet Kari som døpes 3.9 samme år (men det står bare Åsten, ikke Åsten Pedersen, og ikke at faren er død), og at det er samme Aasten Fosholms barn som kom til Ulven i lægd i 1747.

Åsten Pedersen, som var sønn på en Greftegrevsgard, var første gang gift med Mari Nilsd fra Mjønval/Skotterud. Hans kone nr to var Mari Hansd - ikke Mari/Maren Nilsd som anført i 1. linje. Jeg vet ikke hvor det ble av Mari Hansd. Barna har jeg en viss oversikt over.

Hilsen

Per Jacob Desserud, Ålesund

Tusen takk for denne interessante informasjonen om Fosholm! Jeg har også lagt merke til at Fosholm og Bratval(eie) blir brukt om hverandre. I fattigprotokollene finner jeg navnet Fosholm for flere personer, og navnet ser ut til å forsvinne rundt 1800, akkurat som i kirkebøkene.

Jeg ser at jeg har skrevet feil etternavn på Aastens andre kone, men linken til vielsen er riktig :)

I fattigprotokollene finner jeg disse barna, som trolig er de tre yngste barna til Aasten Pedersen Bratvalstuen:

• 1747: Aastens Fosholms datter, 7 år, på legd hos Peder Ulven (trolig Anne født 1740).
  • 1747: Hans Aastensen, 4 år, forbliver hos sin moder (Hans født 1744).
  • 1748: Hans Aastensens moder er siden sidste commision død, og for uden den forbemelte Hans Aastensen, endnu efterladt sig et pige barn ved nafn Kari Aastensdatter ½ aar gl (Kari født 1747): hvilke 2de børn Christopher Tømmeraas allerede har taget til sig, ...

Christopher Tømmeraas var gift med disse barnas halvsøster, Aastens eldste datter fra første ekteskap, Marthe Aastensdatter (døpt 29 september 1718): https://media.digitalarkivet.no/kb20070603800464

Siden Hans Aastensens mor var død siden forrige fattigkommisjonsmøte, betyr det at hun døde mellom mellom 20 desember 1747 og 15 mai 1748 (ifølge datoene i protokollen). Det er bare én Mari/Maren Hansdatter som døde i Jevnaker i denne perioden, og det er enken Mari Hansdatter Hagastuen, 38 år gammel, som ble begravd 4 februar 1848: https://media.digitalarkivet.no/kb20070603800630

Da Kari Aastensdatter ble døpt 3 september 1747, står det at hun er datter av Aasten Bratvoldstuen, og litt lenger ned på samme siden står det i margen at Aasten Fosholms kvinne ble introdusert den 8 oktober dette året.

Det finnes en Aasten Syversen i Jevnaker på denne tiden, og han har også barn som heter Anne, Hans og Kari. Men disse barna har såpass forskjellig alder fra Aasten Pedersens barn at det skulle kunne være dem som var nevn i fattigprotokollene. Aasten Syversens kone døde heller ikke da barna var små.

Kristin

Svært bra! Da er det tydelig avklart at Fossholm er ei Bratvalstue, siden Mari Hansd får barn i Bratvalstuen og introduseres fra Fosholm/Fossholm. Stua må ha ligget nær Brennaelva, helst nær fossen. Men hvor?

Det er også klart at enka Mari Hansd må være hun som dør i ei Hagastue, siden barna er morløse i 1748. Hun er f ca 1710. Jeg greier ikke å plassere hennes opphav.

Kan du legge inn ei lenke til fattigprotokollen hvis den er digitalisert? Der er det tydelig gullkorn å finne.

Kort om barna i 2. ekteskap

1  Mari Åstensd dp Rud 12.2 1736, b Jonsrud i Lunner 25.3 1787. Gift fra J 18.10 1763 m Gunder Halvorsen Roen (Sløvika) f EnsrudE i Gran 1736. Han gift igjen 1787. På Jonsrud, HM Oppen i 1801, til Svenballrud. Barn.

2 Peder Åstensen dp Rud 16.2 1738. Kalles Peder Åstensen Svenballerud i 1769 da han er fadder til Gunder Halvorsens barn. Kalles Peder Åstensen Stryken i 1790 da han er verge for søstera Kari Åstensd MoE - Piperbekkens barn. Kan være "livørsmann"? på Vestre Lunner i 1801, 63 år og d der, b 30.9 1802; gift i J/L 7.9 1775 m enken Kirsti Halvorsd d 1804. Ikke barn.

3  Anne Åstensd dp Rud 10.4 1740, d i Gullenbråten 5.11 1818, gift fra Ulven i Vestre Lunner 3.10 1764 med Bent Haraldsen Ballangrud 1736-65, som døde på Lille Løken. 1 barn. Anne gift igjen fra Løken i Lunner 12.6 1766 med soldat Jens Olsen Nygård i Gran, Skiaker i Gran ved trolovelsen 15.4 1766, fc 1732, d Gullenbråten 1823. (Nygård under Vien? eller annet?). Sjøleier i Larsbråten/Gullenbråten under Gullen i Jevnaker. Barn.

4  Hans Åstensen dp Rudstue 3.5 1744, b Halvorsrud 4.10 1762, 18½ år

5 Kari Åstensd dp Bratvalstue/Fossholm 3.9 1747, b MoE 16.6 1811; trolovet fra RoenE i J 23.3 1785 med EM Anders Nilsen MoEie fc 1728, d i Piperbekken 1789. Skifte 10. april 1790, fol 372a. Formynder for dattera Ingeborg Andersd dp Piperbekken 21.10 1787 var Peder Åstensen Stryken. Kari Åstensd ble gift igjen 18.11 1790 gift med enkemann Ole Hansen MoE, som er 59 år i 1801, dør 1804, b 21.5, 66 år. Barn. Trolig husmannsfolk i Piperbekken (nær nåv. Randsfjord kirke) under Mo ved FT 1801. Skifte 17. okt 1804 fol 149a etter Ole. Han var f i Rundelen 1743, foreldrene flyttet derfra til Stadum i Vestre Gran.

Hilsen Per Jacob Desserud

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.