Gå til innhold
Arkivverket

Funksjonærmessa

Odd Jan Skriubakken
 Del

Recommended Posts

I samband med ein artikkel eg skriv, lurer eg litt på kva ei "funksjonærmesse" faktisk var. Anleggsarbeidarane budde i brakker - kven budde i messene - kva slag funksjonærar er det tale om? Var det berre "merkantilt" tilsette, eller òg ingeniørar? Var det berre einslege eller kunne familiar bu der? Dei budde der - åt og sov - messa hadde eiga kokke. Og sikkert ein spisesal. Opphaldsrom? Var det kontorer også i messa? Messa var kan hende ikkje heilt lik frå det eine anlegget til det andre (anlegg = kraftutbygging).

Takknemleg for svar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man googler "funksjonærmesse" virker det som at dette har vært og er fortsatt et godt innarbeidet begrep på Svalbard, men også flere steder rundt omkring det ganske land.

https://www.google.no/search?q=funksjon%C3%A6rmesse&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-b&gfe_rd=cr&ei=mt9PWMPsMc-q8wfL-JqwCA#q=funksjon%C3%A6rmesse&start=0

Endret av Alf Kristian Andreassen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moelvenbrakker på rekke og rad,med kontorer,knepp,oppholdsrom,soverom osv. Inginører,tekniker,syning bodde der.Kunne også være  kontorer nærmere innslaget eller arbeidstedet.

Endret av Sigbjørn Sandsmark
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan svare for Funksjonærmessa på Svalbard (som i dag er blitt hotell).  Bodde der selv flere år i 70-80-årene.  De som bodde der var merkantile funksjonærer og ingeniører uten familie og som var tilknyttet kontoret til Store Norske Spitsbergen Kulkompani.  Der var eget kjøkken og spisesal, oppholdsrom o.s.v.  Kontorer var der ikke.  Siden det på den tiden ikke fantes hoteller på Svalbard, hadde de noen få gjesterom som ble brukt til litt mer, skal vi si, «høyststående» gjester, og disse ble bevertet sammen med de øvrige beboerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan svare for Funksjonærmessa på Svalbard (som i dag er blitt hotell).  Bodde der selv flere år i 70-80-årene.  De som bodde der var merkantile funksjonærer og ingeniører uten familie og som var tilknyttet kontoret til Store Norske Spitsbergen Kulkompani.  Der var eget kjøkken og spisesal, oppholdsrom o.s.v.  Kontorer var der ikke.  Siden det på den tiden ikke fantes hoteller på Svalbard, hadde de noen få gjesterom som ble brukt til litt mer, skal vi si, «høyststående» gjester, og disse ble bevertet sammen med de øvrige beboerne.

Takk til Berit.

Eg trur kanskje at det du skriv om funksjonærmessa på Svalbard også kan gjerast gjeldande for andre funksjonærmesser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider