Gå til innhold
Arkivverket

Tydling av skrift i kirkebok i Nes

Wenche Fjeldsbø
 Del

Recommended Posts

Hei!

Jeg lurer på om noen klarer å lese par nummer 44 her:

SAO Nes Prestekontor kirkebøker A/Aa/L0007 Ministerialbok nr I 7, 1846-1858 s 244

Det gjelder Hans Olsen og Karen Gurine Jacobsdatter.

Hva er alt som står rundt navnene deres, forlovere, fedre og anmerkning?

Noen som klarer dette, tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på deg.

Jeg er ny her, ser du.

Jeg prøvde å kopiere inn linken, men jeg får ikke det til, verken å bruke "lim inn" eller pastefunksjonen over, så jeg skrev det inn for hånd.

https: //media.digitalarkivet.no/view/534/235

Dette er også skrevet for hånd, hjelper det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forloverne er Peder Olsen Brøter Holen og Andreas Jacobsen Braaten under Eie i ...

Lysningsdatoer: 19. April, 26. D(ennes), 3. mai. ...  Brudgommen er lysningsforlanger og siste kolomme sier at han har hatt naturlige kopper, hun er vaksinert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hjelpen alle sammen! Fantastisk! :D

Orker noen å forklare meg hvordan jeg legger inn en link også, slik at jeg kan gjøre det neste gang?

Vennlig hilsen Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har leita etter forklaringa, men finn den ikkje. Har tatt screenshot av knappene du må trykke hhv. for å kopiere kildeinfo fra kirkeboka og hvordan du kan lime inn i hvis det ikke fungere på enkleste måte :)

Du kan også bruke "full editor"

post-3076-0-07429900-1481832741_thumb.jpg

post-3076-0-85731400-1481832753_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du bruker nettleseren Internet Explorer, så må du trykke på knappen Åsbjørg viser, for IE er ikke 'venner med' forumprogrammet. Det går om du trykker den, (toggle editing mode). Teksten viser da html-koder, men blir vanlig igjen når du har lagt inn innlegget. Jeg bruker Firefox og da er det bare å trykke CTRL + V så limes lenken inn i editoren.

Den første knappen (tredje fra høyre) i visningsprogrammet for kirkebøker kopierer både lenke og kildeinformasjon i ett trykk. :)

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider