GÃ¥ til innhold
Arkivverket

Hans Larsen, mulig fra Hedemarken

Trude Nilsen

Recommended Posts

Trenger hjelp til å finne Hans Larsen. Jeg mener det står at han er fra Hedemarken. Det eneste jeg har funnet med ham er hans uekte datter Karolines

- dåp nr. 29 

Kirkebøker: SAKO, Ådal kirkebøker, F/Fa/L0001: Ministerialbok nr. I 1, 1857-1883, s. 68 - Skanna arkiver - Arkivverket

- konf. nr. 11

Kirkebøker: SAKO, Ådal kirkebøker, F/Fb/L0001: Ministerialbok nr. II 1, 1884-1897, s. 56 - Skanna arkiver - Arkivverket

Har ikke funnet noe om at han giftet seg med Karolines mor, Live Olsdatter. 

Vennlig hilsen Trude

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved konfirmasjonen til Karoline synes jeg det står H for navnet til moren Live Olsdatter - det kan tyde på de er gift...? 

Endret av Grethe Flood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er antakelig mor Live Olsdatter i 1865:

https://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01038085002392

Kan dette være samme Live i f.t. 1891? I så fall var hun gift med en annen mann enn far til Karoline:

https://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01052783001127

Endret av Grethe Flood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg har de samme funnene på Live Olsdatter. Men finner ikke noe om hun giftet seg med den "ene eller andre". Men leter videre....  ;) Er det mulig at det står "husmor" på Live og at hun var gift med en annen enn Lives far? Eller var ikke det vanelig å skrive på den måten da? 

Så var det denne Hans Larsen da. Er det Hedemarken det står? Kan noen hjelpe meg å finne mer om ham? Føler jeg går litt i ring her. Veldig takknemlig for all hjelp jeg får her inne og i tydeforumet.  :)  :)  :)

Vennlig hilsen Trude

Endret av Trude Nilsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre ingen opplysninger om Hans Larsen, men her er litt mer om barnemoren:

Live Olsdatter fikk sønnen Ole utenfor ekteskap den 5.november 1874. Barnefaren var arbeider Nub Friksen - se øverst på denne siden: 

Ådal kirkebøker, F/Fa/L0001: Ministerialbok nr. I 1, 1857-1883, s. 89

(Dette er stesønnen som ved folketellingen 1891 bor sammen med moren og hennes familie, men som feilaktig skrevet som Ole Nilsen.)

Enkemannen Ole Halvorsen og Live Olsdatter ble viet 29/12 1885 - se nederst på denne siden: 

Ådal kirkebøker, F/Fb/L0001: Ministerialbok nr. II 1, 1884-1897, s. 83

(De to eldste døtrene i folketellingen 1891 (Ragnhild og Hanna) var fra Ole Halvorsens første ekteskap.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre ingen opplysninger om Hans Larsen, men her er litt mer om barnemoren:

Live Olsdatter fikk sønnen Ole utenfor ekteskap den 5.november 1874. Barnefaren var arbeider Nub Friksen - se øverst på denne siden: 

Ådal kirkebøker, F/Fa/L0001: Ministerialbok nr. I 1, 1857-1883, s. 89

(Dette er stesønnen som ved folketellingen 1891 bor sammen med moren og hennes familie, men som feilaktig skrevet som Ole Nilsen.)

Enkemannen Ole Halvorsen og Live Olsdatter ble viet 29/12 1885 - se nederst på denne siden: 

Ådal kirkebøker, F/Fb/L0001: Ministerialbok nr. II 1, 1884-1897, s. 83

(De to eldste døtrene i folketellingen 1891 (Ragnhild og Hanna) var fra Ole Halvorsens første ekteskap.)

Nemlig.  :)  Tusen takk. Det er akkurat dette jeg sitter å sorterer nå. Leter videre etter evt dødsfall til Oles første kone, Else Andersdatter, for å nøste historien. Tror jeg har funnet litt info på Myheritage. Er ikke medlem der, så det blir kun stikkord.

Men fremdeles usikker på hvordan jeg finner frem til riktige Hans Larsen.  :(

Vennlig hilsen Trude

Endret av Trude Nilsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 Ã¥r senere...

Prøver og hente opp igjen denne tråden. Er det noen som har forslag til hvordan jeg kan finne den rette Hans Larsen? Dette er som nåla i høystakken gitt. Jeg har "alt" om datteren Karoline og hennes familie, men denne Hans er bare VANSKELIG. 😕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fedre til barn født utenfor ekteskap måtte også dengang betale bidrag, og en bidragssak vil forhåpentlig gi ytterligere opplysninger om Hans Larsen. Dette vil du kunne finne i arkivene etter amtmannen eller fattigkommisjonen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Tore S. Falch skrev:

Dette vil du kunne finne i arkivene etter amtmannen eller fattigkommisjonen.

...og hvis noen hadde kunnet hjelpe meg med dette, hadde det vært helt suverent. Jeg er IKKE god på og finne fram i dette.  😵Jeg fant ikke noe om fattigkommisjon for mitt område i det hele tatt jeg... 😵

Trenger ikke bla i protokoller for meg da. Bare vise meg hvilke jeg skal lete i. 

Endret av Trude Nilsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Trude Nilsen skrev:

...og hvis noen hadde kunnet hjelpe meg med dette, hadde det vært helt suverent. Jeg er IKKE god på og finne fram i dette.  😵Jeg fant ikke noe om fattigkommisjon for mitt område i det hele tatt jeg... 😵

Man må være klar over at det ikke er alt som er digitalisert og lagt ut på Digitalarkivet, så det kan nok hende du må ta deg en tur til Statsarkivet på Kongsberg (- uten at jeg kan si sikkert om det gjelder for akkurat disse arkivene).

Arkivbesøk anbefales uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.