Gå til innhold
Arkivverket

Søker hjelp til å tyde diplom datert 12 desember 1651 fra Ringsaker i Hedmark

Bjørn Andreas Johansønn Løkken
 Del

Recommended Posts

Hei , jeg har mottatt på bestilling et diplom fra RA datert 12 desember 1651 . Dokumentet omhandler Mogens Leehne's arvinger ; 5 sønner og en svigersønn hvor disse avgir sin fullmakt i forbindelse med en av en gammel odelseiendom hvor de var uten arverett .. 

Dokumentet består av 1 A4 side , men inneholder ikke mye tekst da midten på dokumentet blant annet er brutt av seglene til M Leehnes 5 sønner og ene svigersønn . 

Dokumentet er for stort til å vedlegges her , så dette må da eventuelt sendes som vedlegg med mail til eventuelt den som kunne tenke seg en liten utfordring . 

På forhånd tusen takk for stor velvilje og flott hjelp fra dette forumet . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei , jeg har mottatt på bestilling et diplom fra RA datert 12 desember 1651 . Dokumentet omhandler Mogens Leehne's arvinger ; 5 sønner og en svigersønn hvor disse avgir sin fullmakt i forbindelse med en av en gammel odelseiendom hvor de var uten arverett .. 

kan alltids freiste - du finn sikkert adressa mi.

Jeg antar at det er snakk om dette diplomet: Regest og selve diplomet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kiendis Vij Efterschrefne Jørgen Lehne, Knud Hielmstad,

Hans Giølstad, Michell Deglum, Olle Fulssøe, och

Thorben Halstad paa min Hustrues vegne, Alle Sampte-

ligen boendis vdj Ringsagges, Vangs, och Næs Sogner,

paa Hedemarken, och her med venlig Ombeder och

befuldmectiger, Erlig Velacht och Velforstandige

Mand, Morten Lauridtsøn Kongl. Mayts. Fauget

Offuer Aggers Faugderie, och vonhaftig Vdj Chri-

stiania, At Stefne paa en Gaard Beligende vdj

Berrems Herrit, Nafnlig Jaer, och den ved Lougs

och Dom Att indfrelse, fra dens nu forualter

eller Landherre, Efter der om videre en Contractis

formelding, Som er anrettit till Herredagene Vdj

forne Christiania den 24 Decembris 1628, och 

Haffuer forne Morten Lauridtsøn, Her udinden At

Lade och giøre forsuarligens, efterdj vj icke

Selff personligen Kand præsentere, liger viiss som

Vij  en huer Aff oss Vdj Egen person Kunde Møde,

Deds till Vitterlighed, Under voris her neden

paa Trøcte Ziginettir, Actum Hedemarcken

den 12 December

Anno 1651

Vdj Mit louglige forfald, med lige Condi-

tion, befuldmegter ieg Neruerende Min thiener

Peder Jenssen att hand J dagh Epter op-

settelse, och for....[?] en heredags Contract

afffordere, och begiere domb J indsteffndte

Sag .......[?] Till videsbiurdt

Mit Nafn, med Egen haand vnderschrtt

Actum Christiania dend 29 May 1652

Mortten Lauridtsen

(Jeg tar forbehold om mulige feiltydninger av v'er og w'er, store og små bokstaver, doble konsonanter etc.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Ivar S , Kristian og Tore S 

Dere slutter aldri og begeistre ...

Tusen hjertelig takk for funn av regeste og diplom , og tusen takk for fullgod transkribering .

Jeg vil med utgangspunkt i året som snart ligger bak oss , hvor vi har distansert oss ytterligere med nok et år fra våre avdøde forfedre ( og mødre ) noen mer fargerike enn  andre , få lov til å takke for et fruktbart og utbytterikt år , sett ut ifra mitt ståsted .

Tusen takk for all flott hjelp som dere har bidratt med i året som snart ligger bak oss , og en riktig god jul ønskes dere sammen med deres kjære .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil med utgangspunkt i året som snart ligger bak oss , hvor vi har distansert oss ytterligere med nok et år fra våre avdøde forfedre ( og mødre ) noen mer fargerike enn  andre , få lov til å takke for et fruktbart og utbytterikt år , sett ut ifra mitt ståsted .

Tusen takk for all flott hjelp som dere har bidratt med i året som snart ligger bak oss , og en riktig god jul ønskes dere sammen med deres kjære .

Noen vil vel mene at vi har nærmet oss våre avdøde forfedre og-mødre med enda ett år...

Jeg har ikke for vane å bruke dette forumet til hilsener og denslags, men jeg gjør et unntak for deg, for jeg synes du i året som er gått har gitt oss mange interessante og tankevekkende innblikk i dine forfedres mangslungne liv og levnet, i form av dokumenter og tingbokinnførsler for transkribering. Dette har vært en type historier man ikke ofte finner i pompøse slektsbøker, men som likevel har sin rettmessige plass når historie skal skrives. For det fortjener du takk! God jul, Bjørn Løkken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider