Gå til innhold
Arkivverket

Tyding i pantebok,Oslo,1779

per anders holstad
 Del

Recommended Posts

Mye uklart dessverre, men la gå:

Underskrevne Peder Larsen Strøm boende udi Christiania, tilstaaer og hermed vitterlig giør:

Dher: Directeurer for Christiania Byes Brand Assurance Casse haver betroet mig til laans af bemelte Casses Capital(?) den Summa 400rd, skriver

Fire Hundrede Rigsdaler DC(?), saa forpligter jeg mig og Arvinger af disse 400rd. til hvert Aars 11te Martii at betale Aarlig Rente 4 prosento,

og effter et Fierding Aars Foregaaende Opsiigelse udi Courant Mynt at tilbagebetale Capitalen, med indestaaende Renter og Omkostninger skades-

løs; men skulde jeg selv eller Arvinger den ville opsiige, skal saadant skee et Fierding Aar for hvert Aars 11te Martii eller 11te September uden

for hvilke Opsiigelses Termine, Cassens Vedkommende idel(?) er pligtig samme at modtage, men Capitalen til skadesløse Renters Svarelse i saadan Mel-

lem tiid (??) vores egen Regning at henstaa. Paa det (??) Assurance Cassen for dette Pengelaan samt alle paaløbne Renter og Omkostninger,

kan være betrygget, pantsætter jeg herved med første Prioritets Ret, min efter Skiøde af Dags Dato paa

Auction tilkiøbte og nu ejende ubeheftede Huus og Gaard, med dens Grund og Tomt, samt derved liggende

liden Urter Hauge, beliggende i Strandgaden udi Vaterland, under (??) Grund Taxt No 145, med

alle paastaaende Huuse Bygninger, de deri værende Jern Kackelovner, samt al anden Muur og Nagelfast

Indreedning, saaledes som samme nu forefindes, og endviidere bliver forbedret, udi hvilket alt

Begend(?) Assurance Casse som (??) skal være og blive først (??) (??), indtil berørte Capital, med

saa mange Aars Renter som ubetalt maatte indestaa, samt alle Omkostninger i alt skadesløs af mig

eller Arvinger, er vorden betalt. Skulle Renterne icke Præcise til hvert Aars 11te Martii blive betalte, de af Assurance Summen 800rd pligtige Præmier

og alle de af Tomten og Grunden gaaende Byens Onera, icke til de bestemte Tiiders Terminer og determinerede (??) til Vedkommende bliver erlagte og Rigtighed

for samme foreviises, (??) icke, uden forringelse, blive vedligeholdt, og samme istandsetelse(?), icke et Fierding Aar effter den afholdte Aarlige Efftersyn

med Besigdelses(?) Forretning beviises, er Brand Assurance Cassen eller dens Forstander, uden Lovmaal af (??) Dom, Execution og Ejendoms Dom berettiget til

samme straxen ved Auction at bortsælge til Cassens skadesløse Betaling, og saaledes frasiger mig og Arvinger alle Lovens forundte Fordeele; ligesom

jeg og Arvinger om nogen Precis skulle existere vedtager Christiania Byetings Ræt for vores rete Værneting, og der effter 8te Dages Varsel udi den

pantsatte Gaard, for der værende Folk eller Naboer(?), hvadenten de der Boer eller icke, at modtage Dom, med deraf flydende Execution og Ind-

førsel, samt Ejendoms Dom, effter lige Varsel og Forkyndelse, som ved Byetinget er foreskrevet, uden derimod nogen exeption at lade frem-

sætte. Alt til Bekræftelse under min Haand og hossadte Signete, udi Nærværelse af undertegnede Vitterligheds Vidner. Datum Christiania den

17de(?) May 1779. Peder Larsen Strøm Til Vitterlighed som overværende ved Underskriften undertegner Hans H.F.S. Schedsmoe  Jacob Findsen

(Skrevet på tvers:)

Denne Obl. er den

15 Nov: 1781 aflyst

som indfriet og be-

talt i Følge (??) (??)

(??) paa Orig. tegnede

Qvittering af 19(?) Oct.

1781 hvorfor den

her udgaar og

afskrives af

[sign]

Endret av Even Stormoen