Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Spørsmål fra USA om bagasje

Recommended Posts

Min oldmors bror reiste til USA. Han skal vistnok ha hatt med seg ett spesielt bord - de beskriver det som ett bibliotekbord(?) og de tror det er i eik. Siden han utvandret fra Sulitjelma og det ikke vokser spesielt mye eik der oppe så er jeg litt skeptisk, men det er jo ikke sikkert at bordet er i eik og hvis det noe sted i Nord-Norge på denne tiden fantes ett eikebord så er ikke Sulitjelma så usansynlig. (stor gruvedrift der da)

Her er utvandringen: http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=EMITROND&gardpostnr=107036&merk=107036#ovre

Så kommer spørsmålet: Er det mulig å finne skipslistene fra den tiden?

Lenke til kommentar
https://forum.arkivverket.no/topic/205688-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-fra-usa-om-bagasje/
Del på andre sider

S/S Salmo gikk til Hull, og Benjamin, kona Oline A. og datteren Hildur, reiste videre fra Liverpool til Philadelphia, ankomst 1. juni 1903. Han kaller seg Sandvig og ikke Benjaminsen ifølge passasjerlisten. Ancestry.com har hatt problemer med å tolke navnene på listen.

Name: Benj Sandora Gender: Male Nationality: norwegian Arrival Age: 30 Birth Date: abt 1873 Last Residence: Norway Port of Departure: Liverpool, England Arrival Date: 1 Jun 1903 Port of Arrival: Philadelphia, Pennsylvania, USA Ship: Haverford

post-38-0-07861700-1481990679_thumb.jpg

• 2 uker senere...

Siden jeg har nærmere 40 års erfaring fra bibliotekvirksomhet, samt har konsultert en bibliotekar som har like lang fartstid fra både bibliotek og bibliotekarutdanning, tar jeg sjansen på følgende svar:

Det finnes ikke noe som heter bibliotekbord spesielt designet for bibliotekbruk, men det synes klart at man i eldre tider hadde bruk for et bord som man kunne legge ut bøker på hjemme, ofte plassert nær en bokhylle. Jeg fant faktisk et slikt bord (omtalt som bibliotekbord) på finn.no, og der kan man skimte et bokskap i bakgrunnen. Bordet var fra 1920, og har kun en bordplate, men ingen skuffer o.l.

Endret av Hans Martin Fagerli

ifl. wikipedia...

"Writing table" = "library table"; skil seg frå "writing desk" ved at sistnemnde har eit overbygg (skuffer/hyller) medan førstnemnde ikkje har det og er flatt oppå.  Det kan, treng ikkje, ha skuffer under bordplata.

https://en.wikipedia.org/wiki/Writing_table

Vi kallar vel begge delar for skrivebord... 

Ja da, det mangler ikke på bord på nettet som man kaller bibliotekbord, men det er ikke kjent i bibliotekkretser her  i Norge. Var inne og så på "Library tables" , og det er som dere sier mange av dem. Et par av dem var identisk med det bordet vi har hjemme foran to sofaer og TV-en. Der ligger det ofte lesestoff, serveres kaffe o.l. uten at vi har tenkt på det som et "bibliotekbord" - flere var det samme som de bordene vi bruker i undervisningslokaler. Søker vi på Google f.eks. får man også mange bilder av bibliotekbord - på samme måte som når jeg søker på mitt eget navn og får opp bilder av meg selv - inkludert overheads jeg har laget! - samt foto av en rekke mennesker som jeg har kontakt med eller som jeg har noe felles med f.eks. etternavnet.

Jeg skal til en møbelforretning å hente to bokhyller(!) om noen dager - skal sannelig spørre om de har bibliotekbord

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.