Gå til innhold
Arkivverket

Register over de prostituerte i Christiania 1843-1880 blir publisert på NSFs hjemmeside over nyttår

Lars.O.Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Lars Ove, Hans Martin, Olaf,

Det ligger forunderlig nok ingen skade i å utvise hensyn og forsiktighet. Det motsatte kan derimot virke misforstått påtrengende.

Det trenges ingen universitetsgrad i verken psykologi eller sosiologi for å kunne fornemme de nødvendig forbehold og nyanser jeg ytret om dette temaet ovenfor. Om forsiktighetshensyn skal måtte vike for en misforstått trang til å overtolke andres mennesker betimelige varsko, da kan det være mer enn vanlig fare på ferde.

Ingen skal likevel trenge å benytte påtvungne silkehansker eller måtte liste seg stille på tå. Det er heller ikke det jeg har ytret ovenfor. Derfor vil jeg henstille til at man kanskje kan lese det jeg har skrevet nok en gang. Denne gang kanskje med et bedre resultat.

Mvh Are

Endret av Are S. Gustavsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

#27. Betyr vel ikke annet enn at man kan ha to tanker i hodet på en gang.

DTH

Ja, det er ingen ulempe ved en tekst at den er lett forståelig. I så måte er ditt innlegg forbilledlig - i motsetning til det foregående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er endel lite flatterende beskrivelser av disse stakkars kvinnene. Lurer på hva de tenkte på når de skrev det de skrev.

hun har drevet stadig onani siden hun var 14 aar gl, 2 a 3 gange om dagen, vel flat optræden paa ………

har holdt sig ind en gift mand i flere aar og er nu frugtsommelig med han.

har kun været lidelig i de sidste to dage, da hun intet har havet at leve af i den tid,

lang, styg pige fra Aker

Styg sjarke fra Sverige

Fabrikpige, spaltet gane (medfødt) styg,

vakker, …………………

ganske pen men frek, skal drive ordentlig …

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er endel lite flatterende beskrivelser av disse stakkars kvinnene. Lurer på hva de tenkte på når de skrev det de skrev.

hun har drevet stadig onani siden hun var 14 aar gl, 2 a 3 gange om dagen, vel flat optræden paa ………

har holdt sig ind en gift mand i flere aar og er nu frugtsommelig med han.

har kun været lidelig i de sidste to dage, da hun intet har havet at leve af i den tid,

lang, styg pige fra Aker

Styg sjarke fra Sverige

Fabrikpige, spaltet gane (medfødt) styg,

vakker, …………………

ganske pen men frek, skal drive ordentlig …

Det er nok et godt eksempel på hvordan mange menn så på disse kvinnene den tiden. De sto lavest på rangstigen og ble ikke vist respekt.

Kvinnen ble på mange måter sett på som et mindreverdig vesen, men samtidig voldsomt idealisert som hustru og mor. Dobbeltmoral kalles det

Dette er lesverdig om den saken: Kristiania-prostitusjonen på 1800-tallet

Endret av Lars.O.Wangensteen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg ser at det ikke er mange kvinner som har kommentert her... 

Jeg har ikke rukket å se så mye på dette enda, men tenker å få startet i løpet av helgen.

Dette er jo viktig historisk materiale på mange måter, både fra hvordan samfunnet var den gangen og mye annet.

Jeg SKRIVER historien slik den en gang var og tar meg ikke "nær" av om jeg finner ting som den gang var "på kanten"

Hvordan skal vi klare å se helheten, samt lære noe av både fortiden og det samfunnet vi har idag om vi legger lokk på ting vi ikke liker?

Jeg har mange i min slekt som ikke har vært "verdens beste" og det skal med når jeg skriver slektshistorien min.

Kanskje har det noe med at jeg selv har hatt en rimelig tøff oppvekst og på tross av det har klart meg bra?

Jeg har samtidig respekt for at noen synes dette er tøft, det er dessverre mange som enda lever med SKAM som har gått i generasjoner.

Det å holde på denne "hemmeligheten" tror jeg ikke er så bra, men det er min mening.

Hvordan skal vi klare å forandre på noe som har vært og kanskje er skambelagt om vi ikke snakker om det?

PS; Jeg må ærlig innrømme at jeg synes det er spennende med de som ikke var helt A4, eller de som levde i fattigdom, men allikevel har sett ut til å klare seg "bra"

Bare et "lite" innlegg nå, så skal jeg skrive mer når jeg har fått lest :)

Med ønske om en GOD HELG :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er ingen ulempe ved en tekst at den er lett forståelig. I så måte er ditt innlegg forbilledlig - i motsetning til det foregående.

Tore,

Jeg setter pris på at du demonstrerer en innsikt som favner dobbelthetens natur, også i det å ytre ønske om klarhet. De fleste deltakere i denne tråden synes uansett å ville pluralistiske språklige uttrykk til livs.

Hensikten med å kommunisere sammensatt fra min side, er ofte det motsatte av å motvirke klarhet. Om jeg kun får én leser til å lese to ganger, så er hensikten således oppnådd. Kanskje kommer vi et skritt nærmere en forståelse av det komplekse, snarere enn å overforenkle. Antatt snever øyeblikksforståelse av komplekse forhold, vil til tider virke mer skadelig enn å dvele litt lenger ved det aktuelle problem.

Jeg er ellers oppriktig glad at ikke bare menn nå er opptatt av å avgi sin mening om fortidens kvinner og deres skjebne. Det foreliggende materiale er selvsagt interessant, samtidig som de forhold jeg nevnte i mitt første innlegg fortsatt har gyldighet.

Mvh Are

Endret av Are S. Gustavsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange ord og uttrykk i Ares innlegg en enkel sjel fra Hedmark ikke forstår, men det er kanskje like bra :-)

De fleste er vel enige om at Tom Larsens arbeid med dette materialet er bra, og at NSFs arbeid med å tilrettelegge det for publisering også er bra for slektsforkermiljøet.

Da er hensikten oppnådd

Endret av Lars.O.Wangensteen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og denne publiseringen er jo kanskje en av de siste NSF legger som åpen for alle, ikke bare for medlemmer

NSF er økonomisk avhengig av medlemskontigentene. og "gratis-passasjerer" er dårlig butikk. NSF arbeider hele tiden med skanning og publisering av slektshistorisk materiale, så jeg håper mange setter pris på det

Lenke til kommentar
Del på andre sider