Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Aremark, 1858, tyding av kirkebokinnførsel

Recommended Posts

Lenkje er fint....  https://media.digitalarkivet.no/kb20060604020075

om lag sånn

"24 April 1858 | 12 August i Vingers Kirke | Ejolf | ægte | Civilingineur Ever Soot og Hustru Ingeborg Birgitte Rørvig Lie (paa Strømsfossen)"

Først, eg oversåg teksten til venstre, under kyrkja: "efter Attest fra Provst Rynning".

prosten heitte Ole Gaarder Rynning:

http://www.kongsvingerhistorielag.no/index.php?option=com_content&view=article&id=244:to-rynning-brodre-landhandler-og-prest&catid=47&Itemid=235

Iflg Norsk Biografisk Leksikon er foreldrene Even Soot og Birgitte Røring Lie.

Lenke

Tja... det kan vere snakk om to ulike spørsmål.... - "kva står her?" og "kva heitte dei?"

Det kan hende det står "Røring" (jf. "Rynning" for prosten).

Det kan godt vere at far heitte Even; men her krev det ein god del velvilje for å sjå at det er ein n.

Tja... det kan vere snakk om to ulike spørsmål.... - "kva står her?" og "kva heitte dei?"

Det kan hende det står "Røring" (jf. "Rynning" for prosten).

Det kan godt vere at far heitte Even; men her krev det ein god del velvilje for å sjå at det er ein n.

Beklager bokstavelig talt sen respons, men det var overhodet ikke min hensikt å komme med en korreks til tydningen – som jeg er hjertens enig i – kun ment som en tilleggsopplysning til trådstarter om Eyolf [«Ejolf» i  kirkeboken] sitt opphav.

Og til slutt benytter jeg anledningen til å snike inn et ønske myntet på alle «medtydere» – det vil ofte si det samme som mine mer eller mindre ufrivillige Gotiske Mentorer her på Forumet – og alle brukere av samme: Håper Julen vil bringe samtlige både Fryd og Fred :-)

Endret av Even Stormoen

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.