Gå til innhold
Arkivverket

Aremark, 1858, tyding av kirkebokinnførsel

Inger Eik
 Del

Recommended Posts

Jeg skulle så gjerne ha visst hva det står om dåpsinnførsel nr. 91. Barnet er Ejolf (Soot, maleren).

Hvilken kirke var han døpt i?

Hva står foran farens navn, og er farens navn Even eller Ever?

Hva står det etter morens navn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først, eg oversåg teksten til venstre, under kyrkja: "efter Attest fra Provst Rynning".

prosten heitte Ole Gaarder Rynning:

http://www.kongsvingerhistorielag.no/index.php?option=com_content&view=article&id=244:to-rynning-brodre-landhandler-og-prest&catid=47&Itemid=235

Iflg Norsk Biografisk Leksikon er foreldrene Even Soot og Birgitte Røring Lie.

Lenke

Tja... det kan vere snakk om to ulike spørsmål.... - "kva står her?" og "kva heitte dei?"

Det kan hende det står "Røring" (jf. "Rynning" for prosten).

Det kan godt vere at far heitte Even; men her krev det ein god del velvilje for å sjå at det er ein n.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... det kan vere snakk om to ulike spørsmål.... - "kva står her?" og "kva heitte dei?"

Det kan hende det står "Røring" (jf. "Rynning" for prosten).

Det kan godt vere at far heitte Even; men her krev det ein god del velvilje for å sjå at det er ein n.

Beklager bokstavelig talt sen respons, men det var overhodet ikke min hensikt å komme med en korreks til tydningen – som jeg er hjertens enig i – kun ment som en tilleggsopplysning til trådstarter om Eyolf [«Ejolf» i  kirkeboken] sitt opphav.

Og til slutt benytter jeg anledningen til å snike inn et ønske myntet på alle «medtydere» – det vil ofte si det samme som mine mer eller mindre ufrivillige Gotiske Mentorer her på Forumet – og alle brukere av samme: Håper Julen vil bringe samtlige både Fryd og Fred :-)

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider