Gå til innhold
Arkivverket

Peder Enersen Holt (ca.1725+1803), gårdbr. på Holt store i Kråkstad, Akershus. Men hvem var kona Inger Nilsdatter Berger?

Bjørn Piro
 Del

Recommended Posts

Peder Enersen Holt (ca.1725, d. 1803) var gårdbruker på Holt store i Kråkstad 1756-1800. Han giftet seg i Kråkstad 30.8.1749 og kirkeboka oppgir ved vielsen hennes navn til Inger Nilsdatter Berger.

Hun levde ved FT i 1801 og alder oppgis til 72 år, ergo født ca. 1729. Imidlertid finner jeg ikke henne som konfirmant i Kråkstad i den søkbare databasen 1736-85.

Videre lurer jeg på om hun kan være den Inger Nilsdatter Eng, som begraves i Kråkstad 23.2.1808, 80 år gammel.

Men så var det damens opphav? I bygdebøkene for Kråkstad (bind 2) finner jeg under Berger gård at en Nils Christensen fikk bygselsbrev på gården i 1744 og overdro den til sønnen Hans i 1757. Denne Nils var gift med Malene Larsdatter. Ingen øvrige barn står oppført i bygdeboka.

Kan dette være foreldrene til Inger?

Jeg finner en Nils Christensen begr. Kråkstad 19.8.1779, 85 år gammel. Bosted: Harestad plassen. Videre en Malene Larsdatter, begr. Kråkstad 24.5.1779, 82 3/4 år, med samme bostedsadresse. Så dette er utvilsomt det ekteparet som tidligere satt som gårdbrukere på Berger.

Finnes det noen som har kunnskap om disse personene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for det siste du her la ved Knut Frode. Det var til stor hjelp for meg. Foruten slekter i Kråkstad, søker jeg også etter personer i Ås, Vestby og Nesodden, og disse sognene inngår jo også i Follo.  Akkurat nå lar de seg ikke åpne de lenkene du sendte - av en eller annen uforklarlig grunn! Derfor får jeg heller ikke kontrollert om jeg eksempelvis finner noen fra Vestby i Trygve Viks opptegnelser.  Så derfor spør jeg - finnes det kilder utover bygdebøkene som gir opplysninger om slekter bakover i tid fra nevnte 3 kirkesogn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider