Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Peder Enersen Holt (ca.1725+1803), gårdbr. på Holt store i Kråkstad, Akershus. Men hvem var kona Inger Nilsdatter Berger?

Recommended Posts

Peder Enersen Holt (ca.1725, d. 1803) var gårdbruker på Holt store i Kråkstad 1756-1800. Han giftet seg i Kråkstad 30.8.1749 og kirkeboka oppgir ved vielsen hennes navn til Inger Nilsdatter Berger.

Hun levde ved FT i 1801 og alder oppgis til 72 år, ergo født ca. 1729. Imidlertid finner jeg ikke henne som konfirmant i Kråkstad i den søkbare databasen 1736-85.

Videre lurer jeg på om hun kan være den Inger Nilsdatter Eng, som begraves i Kråkstad 23.2.1808, 80 år gammel.

Men så var det damens opphav? I bygdebøkene for Kråkstad (bind 2) finner jeg under Berger gård at en Nils Christensen fikk bygselsbrev på gården i 1744 og overdro den til sønnen Hans i 1757. Denne Nils var gift med Malene Larsdatter. Ingen øvrige barn står oppført i bygdeboka.

Kan dette være foreldrene til Inger?

Jeg finner en Nils Christensen begr. Kråkstad 19.8.1779, 85 år gammel. Bosted: Harestad plassen. Videre en Malene Larsdatter, begr. Kråkstad 24.5.1779, 82 3/4 år, med samme bostedsadresse. Så dette er utvilsomt det ekteparet som tidligere satt som gårdbrukere på Berger.

Finnes det noen som har kunnskap om disse personene?

I følge Trygve Vik sine nedtegnelser om Follo-slekt på 1700-tallet var hennes foreldre Nils Kristensen Berger og Malene Larsdatter, begge døde 1779. http://www.skislekt.no/Follosl.htm

Dette var fin hjelp å få, så du skal ha mange takk Knut Frode. Trygve Vik har også mye opplysninger om andre personer i Kråkstad som jeg har jaktet på.

Vet ikke om du har sett denne utgaven av Ski Historielag's medlemsblad med avskrift fra Norske Slekter på sidene 18 til 29. Der er står det en oversikt over "De Nøklebyske aner". På side 27 og 28 finner en Niels Christensen's aner. http://www.skislekt.no/Slektvev/2002-02.pdf

Mange takk for det siste du her la ved Knut Frode. Det var til stor hjelp for meg. Foruten slekter i Kråkstad, søker jeg også etter personer i Ås, Vestby og Nesodden, og disse sognene inngår jo også i Follo.  Akkurat nå lar de seg ikke åpne de lenkene du sendte - av en eller annen uforklarlig grunn! Derfor får jeg heller ikke kontrollert om jeg eksempelvis finner noen fra Vestby i Trygve Viks opptegnelser.  Så derfor spør jeg - finnes det kilder utover bygdebøkene som gir opplysninger om slekter bakover i tid fra nevnte 3 kirkesogn?

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.