Gå til innhold
Arkivverket

Kan noen hjelpe meg å se hva det står på Vigselen til Martinius?

Adele Marie Moe
 Del

Recommended Posts

Dato for vielse: 29.12.

Brudg, 2nd gifte

Brudens 1te gifte

Olaus Martinius Hansen   Skræppekarl. Fødested: Drøbak 1850, kf. 2/10 64 i Østre Aker (Altergang i.....og i....)

Gjertrud Eriksdatter Bjerhammer (?) Bopel: Elstadplass. Fødested: Skjelstadplads 1857, kf. 6/10 72

Brudg. fars navn; Snedker Hans Abrahamsen

Brudens fars navn: Hsmd Erik Olsen Skjelstadplads

Forlovere: Anders O. Hegnaplads og Halvor Vaatland.

Lysn.dag 17.12.

Det forrige ægteskab ved døden opløst. Attest fra skifteretten 22/12 - 99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertens enig med tydningen, bare en biiitteliten «kolonnekommentar»: Det er så vidt jeg kan se hennes annet ekteskap, ikke hans. 

Og hennes altergang er nok i «Hegre» – Hegra. Både på grunn av andre innføringer på siden, men også fordi jeg alt for sént kom til å klikke på «kildeknappen» – og kirkeboken er jo nettopp fra Hegra . . .  Hans altergang derimot: Pass. 

Har prøvd å finne en gård/plass i Hegra-området (dagens navn) som kan kaste lys over brudens etternavn/adresse «Bjerhammer» (?) 

Finner i farten  (må understrekes at dette er en «hurtigskanning») – Bjertem, Bjugsanden, Bjørga, Bjørgan, Bjørgaunet, – og bortsett fra at jeg ikke er nok etymologisk bevandret, ei heller orker en runde med O. Rygh nå i Julen ;-), så ligger disse «Bj»- gårdene også i en god avstand fra Skjelstad og Ulstad. 

Og det kan vel meget vel være at trådstarter meget vel vet hvilket gårds/plass-navn det her er snakk om.

Uansett er det alltid gøy å leke detektiv, selv om sakene sjeldent blir løst :-)

God Romjul Ønskes Dere!

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Even!

Takk for korreksjonen. Selvsagt er det hennes 2. gifte. Og ja, Ulstadplads - ikke Elstadplass.

Når det gjelder altergangen, synes jeg det står  "Altergang i Drøbak og i Hegre"

Hva med "Hegnaplads" - kanskje det skal være "Hegreplads"?

Ser det er mange med det etternavnet på denne siden.

Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk :)

Jeg vet at Martinius er født i Drøbak, men de flyttet til Kampen og da er det vel Østre Aker som er kirke sognet.

Har lett lenge etter Martinius og fikk god hjelp i går til å finne han... stor jubel.

Vet derfor ikke noe om konen hans eller hennes slekt/familie enda. 

Jeg skal sette meg ned å se litt på alt dette nå :)

Mvh Adèle Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, etter litt aktiv leting så kan det se ut som om Gjertrud bodde på Skjelstadplass.

Mulig hun kan ha giftet seg første gang med Ola Halvorsen Evjen som ble født i Selbu og bodde på Evjeplass, Stjørdal

Jeg må se litt mer før jeg er sikker på noe

Tusen hjertelig takk for hjelp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konfirmasjon 6 okt 1872 i Hegra:

Gjertrud Eriksdatter f 11/10-57 på Almotrø,døpt 22/11-57.

Foreldre:Erik Olsen Skjelstadplads og hust. Ingeborg Anna Olsdatter.

nr 69.

SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nord-Trøndelag, 703/L0029: Ministerialbok nr. 703A02, 1863-1879, s. 110
Brukslenke for sidevisning: https://media.digita...b20070423680425

----

Dåpen til Gertrud.
Nr 94.
SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nord-Trøndelag, 703/L0028: Ministerialbok nr. 703A01, 1850-1862, s. 46
Brukslenke for sidevisning: https://media.digita...b20050511010781

Lenke til kommentar
Del på andre sider