Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av forlovererklæring, Bergen 1822

Gunn Inger Røkke Ruud
 Del

Recommended Posts

Hei

Jeg har til min store glede funnet mine tipp-tipp-tippoldeforeldre Hans Mathias Olsen og Karen Johannesdatter's forlovererklæring i Bergen Domkirke, men til min store frustrasjon klarer jeg ikke tyde det som står her.

Jeg ser at Hans Mathias Olsens far er Ole Knudsen

Karens far er Johannes Monsen

Jeg står helt fast og vil være veldig takknemlig for tydehjelp.

Jeg har også et tilleggsspørsmål:

Jeg ser  at det etter flere erklæringer er signaturer fra kjøpmenn og "piger". Er det noen som vet hvorfor de har signert, uten at det står mer om dem?
Eks Albert Mohn som har signert etter mine forfedre.

Veldig takknemlig for all hjelp!:

https://media.digitalarkivet.no/view/4561/45

Endret av Gunn Inger Røkke Ruud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I margen:
Brudg. Fader var Ole Knudsen og Brudg. 28 Aar og 5 Maaneder, Oph. paa Contoiret. Brudens Fader var Johannes Monsen og Bruden 28 Aar. Brudgommen var Vaccineret af Scvindt 20d Martz 1811, Bruden havde Mærke eft. Kopperne.

Videre:
Vi undertegnede Ungkarl og Tiænestedreng paa den Contoirske Handelsstue Hans Mathias Olsen, og Pigen Karen Johannis Dtr., love og tilsige hinanden herved, som for Gud, at vilde indtræde med hverandre i Ægteskab. - Bergen, 16d Octbr, 1822. - Hans Matias Olsen Karen Johannis Dtr. (Med paahold. Pen) For det Lovlige i ægteskabelig Forbindelse mellem Ovennævnte H. M. Olsen, og Pigen K. Johannis Dtr., At intet, eft. Lovene er dem imod, hverken med Hensyn til Slægtskab eller andet Giftermaal, samt, at Brudgommen har været vaccineret og Bruden havde de naturlige Kopper, derfor indestaa vi i Eet og Alt. Bergen, ut supra. Kjøbmand Albert Mohn 6 Rode No 2, Johan G Boye Kiøbm. i 3 Rode No 20.

Albert og Johan var parets forlovere. ( Ingen "piger" kunne være forlovere på den tiden ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider