Gå til innhold
Arkivverket

Johan Martin Sophus Luckow (1841?-1926), fra Schleswig til Øksnes, tyske kilder

Dag T. Hoelseth
 Del

Recommended Posts

Blant mine (altfor) mange prosjekter er å finne ut litt mer om opphavet til Johan (Johannes) Martin Sophus Luckow, som 13. september 1885 giftet seg med Amalie Thea Gjertine Nielsdatter (1855-1909) i Øksnes.

Kildene spriker angåede fødselsåret, jeg har sett alt fra 1841,1844 til 1845, og selv fødselsstedet er det uenighet om. I folketellingen 1910 står fødselsstedet oppgitt til Kolding, Danmark og fødselsåret 1844. I begravelsesprotokollen står det fødselsdato 18. august 1841 og fødselssted Schleswig i Danmark (!). Jeg har sjekket kilder i Kolding uten å finne noe der.

Konfirmasjonsåret 1861 kan kanskje tyde på at 1841 er vel tidlig og at 1845 faktisk er korrekt.

Men ifølge vielsen i 1885 var han sønn av Wilhelm Broder Luckow (som jeg antar er den som døde i april 1885 i Hamburg, 72 år gammel, jf. søk på Ancestry) og født i byen Schleswig i Friederichsberg menighet (håndskriften ser mer ut som by enn berg, men med hjelp av googling mener jeg Friedrichsberg er mest sannsynlig). Jeg vet at Øksnes historielag har en artikkel om Luckow i tidsskriftet deres publisert i 2012, men inntil jeg hører mer fra historielaget, vil jeg gjøre noen forsøk selv (uansett så liker jeg å dobbeltsjekke). Bygdeboken for Øksnes har litt om Luckow, men intet om opphavet hans. Så spørsmålet er hvordan jeg kan finne (helst) primærkilder for Johannes sin dåp og konfirmasjon?

(For ordens skyld: jeg trenger (ihvertfall ikke foreløbig) ikke hjelp til annet om Luckow-slekten, har samlet mye selv. Det jeg spør om hjelp til er altså anene.)

DTH

Endret av Dag T. Hoelseth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant denne familien i Sydslesvig amt i 1845:

Navn:    Wilhelm Luckow
Alder:    33    Civilstand:    Verheir.
Fødested:    Schleswig
Erhverv:    Tischlermeister
Kildehenvisning:    Kort nr. 27 s. 271
Antal familier/hus:    7

Kilde:     
FT-1845    
Husstands-/familienr:    
46 F6
Matrnr/adresse:    8. Qt. Friedrichsberg No. 50
Sogn:     Schleswig Friederichsberg
Amt:     Gottorp    Stednavn:     Schleswig Friederichsberg
Indtastningsnr:     D2564    Løbenr.:     432

.
Samtlige personer i husstanden

Gottorp, Schleswig Friederichsberg, Schleswig Friederichsberg, 8. Qt. Friedrichsberg No. 50, 46 F6, FT-1845, D2564
Navn:      Alder:      Gift?:      Pos. husstand:      Erhverv:      Fødested:
Wilhelm Luckow  33      Verheir.              Tischlermeister       Schleswig  
Eliese Luckow       23      Verheir.              dessen Frau       Schleswig  
Carl Luckow            1      Unverheir.              Sohn       Schleswig

.

http://ddd.dda.dk/soeg_person_enkel.asp

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

#2: Ja, dette er jo lovende! Men ingen Johannes Martin Sophus. Kan man finne ut når folketellingen fant sted det året? Hvor har du hentet ovennevnte fra? Tischlermeister, ja. Møbelsnekker blir det vel. Johannes sin far var jo oppgitt som snekker ved vielsen 1885 ...

(Note til meg selv: Hvis dette er rette foreldre, så kan neppe den Wilhelm Luckow, f. ca. 1822, nevnt i #2 være identisk med den Wilhelm Broder Luckow som døde i Hamburg i 1885, 73 år gammel.)  Blingset, det var Eliese som var født ca. 1822, Wilhelm var ca. 10 år eldre, da er Hamburg-sporet fortsatt mulig,

DTH

Endret av Dag T. Hoelseth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

#4. Ja, jeg så det. Jeg søkte faktisk i 1845-tellingen i går og så navnet Carl men festet meg ikke noe ved det. Grubler dog på hvorfor ikke familien dukker opp i senere tellinger, hvis det er så at Johannes ble konfirmert i Schleswig i 1861.

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner ingen kirkebøker fra Sydslesvig amt på Arkivalieronline.dk. Jeg er ikke sikker på når Danmark mistet området til Preussen/Tyskland, men tror det var mye senere.

Provins i Preussen 1867-1918, står det her: http://denstoredanske.dk/Geografi_og_historie/Tyskland,_%C3%98strig,_Schweiz_og_Liechtenstein/Tyskland_generelt/Slesvig-Holsten_(Historie_-_Samlingen_under_den_danske_krone_og_Helstaten_1721-1814)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#6. Danmark fikk tilbake den nordlige delen av Schleswig i 1920, men byen Schleswig tilhørte den sydlige delen. Med andre ord bør jeg sjekke med delstatsarkivet for Schleswig-Holstein. Men før det igjen satser jeg på å få lest artikkelen om Johannes Luckow i Leddiken 2012.

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Danmark måtte gi fra seg Schleswig da de tapte krigen mot Preusen i 1864  (Den andre dansk/tyske krig). Nordre delen ble etter folkeavstemning dansk igjen i 1920, men søndre delen forble tysk. Folkeavstemingen var et resultat av tysk tap i 1. Verdenskrig

https://no.wikipedia.org/wiki/Andre_slesvigske_krig

Paal

Endret av Paal Sørensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 10 måneder senere...