Gå til innhold
Arkivverket

Anna Årsteinsdatter Grutle / Hestenes (1853-1927?). Kan noen bekrefte hennes dødsår og -sted?

Karl Andre Skare
 Del

Recommended Posts

Fra Bømlo bygdebok Bind 2, side 578-9:

"55 Kristian Andersson Stokkvik, f. 1845, d. 1914. G. m. Anna Årsteinsdtr. Hestenes, Grutle, f. 1853, d. 1927. Born: a. Gurine, f. 1877, g. i Stavanger, b. Berta, f. 1879, g. Grutle, c. Årstein, f. 1882, g. Hestaneset, Grutle, d. Andreas, f. og d. 1885. e. Anders, f. 1888, g. Hope. f. Albert Severin, f. 1892, g. Espevær, g. Martin Bernhard, f. 1894, d. 1900. h. Ragnhild Johanne, f. 1896, g. i Laksevåg.

Kristian bygsla plasset i 1880 av Helge A. Grutle som då var eigar, og var brukar til han døydde. Seinare var ekkja brukar til 1917."

Jeg finner ikke informasjon om Annas død eller begravelse noen andre steder enn i bygdeboka. Kan noen hjelpe meg her?

Sønnen Årstein overtok etter 1917, så det er vel rimelig å anta at hun fortsatte å bo samme sted.

Gården het Grutle, mens de kalte seg Hestenes/Hestaneset, som var et plass under Grutle. Raknes het den delen av plasset Anna bodde på, men det ser ikke ut som det ble brukt i navnesammenheng. Deler av familien valgte å gå bort fra bruken av fars- og gårdsnavn og brukte Andersen som etternavn, så dette er en annen mulighet.

Dette er det jeg har om Anna:

Endret av Karl Andre Skare
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 11 måneder senere...

Nummer 2 på venstre side

Hordaland fylke, Dødsfallsprotokoll nr. 1 (1863-1945), Dødsfallsprotokollside, Side 172
Permanent bilde-ID: sk10611311055172
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/sk10611311055172
Permanent bildelenke: http://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-sk10611311055172.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Er det begravelses- og gravfestelsesdato som er ført her, siden det er samme dato? Jeg trodde at selve dødsdatoen også alltid ble ført når det er såpass "nylig".

Endret av Karl Andre Skare
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Karl Andre Skare skrev:

Er det begravelses- og gravfestelsesdato som er ført her, siden det er samme dato? Jeg trodde at selve dødsdatoen også alltid ble ført når det er såpass "nylig".

I Dødsfallsprotokoll er det dødsdato og meldedato som er notert.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider