Gå til innhold
Nasjonalarkivet

SF Davik - eit puslespel rundt eit skifte på Myklebust i Ålfoten - kan nokon berge nattesøvnen min?

Recommended Posts

Utgangspunktet er skiftet etter Kristi Olsdtr Myklebust i 1761 - barnlaust.

SAB, Nordfjord Sorenskriveri, 04/04a/L0013: Skifteprotokollar, 1758-1762, s. 412b-413a

Ho skal ha desse arvingane:

1. Fullbroren Salig Ivar Olsson Vik sine arvingar: Salig Ola Ivarsson Vik sine 8 born (6 søner og 2 døtre), og Salig Brite Olsdtr (må vere skrivefeil for Ivarsdtr) Mettenes sine 2 born, ein son og ei dotter.

2. Fullsystera Salig Lisbet Olsdtr Myklebust sine 3 born, 2 søner og 1 dotter.

3. Halvbroren Anders Olsson Dalset

4. Halvsystera Brite Olsdtr Mannset, enkekvinne

5. Halvsystera Marte Olsdtr gift med Jens Abelson Myrstad

Eg har prøvd å finne ut korleis denne halvsyskenskapen heng saman, men det er for kraftig kost på ein nyttårsdag. Er det nokon som har studert dette før og kan forklare det til meg?

Endret av Aase R Sæther - Gloppen

Godt Nytt År.

Jeg har neppe svar på spørsmålet ditt Aase, men jeg ser i bygdeboken for Bremanger, bind IV at hun var gift med Rasmus Matiason, Myklebust 1693-1769. Han ble gift 1728 med Kirsti Olesdotter Mannset, født omlag 1685. I følge bygdeboken døde Kirsti i 1758.

Om dette er samme person, ligger sannsynligvis svaret på Mannset.

Jeg finner imidlertid ingen Lisbeth Olsdtr. på Myklebust. Det er imidlertid nevnt en Lisbeth Tommasdtr. Mannset død omlag 1752. Hun var gift med Rasmus Sveinson 1677-1759.

Jeg vet ikke om dette skiftet på Mandsetter i 1705 etter Britte Ivarsdtr. gir noe av svaret. Hun var gift med Olle Anderson og etterlot seg barna Ivar Olesen 18 år, Anders Olesen 12 år og Ellen Olsdtr. 23 år.

1704-1706, prot. 3 , side 177b.

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20081127690372.jpg

https://media.digitalarkivet.no/sk20081127690372

sk20081127690372

Der er også en Olle Thommasson på Mandsetter i 1701. Også han har en sønn Anders Olsen.

Endret av Rune Thorstensen

Takk for tipsa! Bygdeboka for Bremanger er dessverre notorisk upåliteleg. Rasmus Sveinson si kone Lisbet var ei Olsdtr, det ser vi av skiftet etter henne - så det er nok ho som er arving nr 2 på lista (talet born stemmer). At ho er fødd på Mannset har eg ikkje greidd å dokumentere. 

Vigsla mellom Rasmus Matiasson og Kristi Olsdtr har eg ikkje funne.

Skiftet på Mannset har eg sett på, men det er av dei momenta som berre forvirrar meg. Ivar Olsson 18 år i 1705 kan ikkje vere identisk med arving nr 1 som allereie er etablert med familie på Vik i 1701-manntalet.

Men igjen: takk for innspela!

Takk for tipsa! Bygdeboka for Bremanger er dessverre notorisk upåliteleg. Rasmus Sveinson si kone Lisbet var ei Olsdtr, det ser vi av skiftet etter henne - -  http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24239/231- så det er nok ho som er arving nr 2 på lista (talet born stemmer). At ho er fødd på Mannset har eg ikkje greidd å dokumentere. 

Vigsla mellom Rasmus Matiasson og Kristi Olsdtr har eg ikkje funne.

Skiftet på Mannset har eg sett på, men det er av dei momenta som berre forvirrar meg. Ivar Olsson 18 år i 1705 kan ikkje vere identisk med arving nr 1 som allereie er etablert med familie på Vik i 1701-manntalet.

Men igjen: takk for innspela!

Om svaret fortsatt skulle ligge på Mannset, så burde Olle Tommeson være en brukbar kandidat. Dessverre er der ikke skifte etter noen av disse på Mannset. I og med at alle hel og halvsøskene som du nevner i første innlegg var sønn/datter av en Ole , er vel sannsynligheten stor for at de har felles far, men forskjellig mor.

Lykke til videre med puslespillet.

Giftermålet til Rasmus Mathissen Myklebust og Christi Olsdtr. Mannset er nedst på høgre side her:

SAB, Davik Sokneprestembete, Ministerialbok nr. A 1, 1710-1742, s. 23
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070418630117

I den gamle bygdeboken ser det ut til at det bare er to aktuelle kandidater med fornavn Ole på denne tiden. Den ene har vi eliminert, selv om han hadde et par barn som passet inn navnemessig. Den andre er Ole Tommesen. Han var født på Mannset rundt 1640 og var i følge boka gift med en Anne Knudsdtr. Om det var første eller andre kona vet vi ikke. Bygdeboka nevner ingen barn ved navn, men det var svigersønnen Peder Nilsson som bygsla bruket i 1720. Han var angivelig gift med en Tommesdtr., men den må jo være feil.

Når det gjelder Bremangerboka og gården Vik, så står det der om Ivar Olsson at han var født rundt 1672 og bygsla deler av bruket (1 pund 13 merker) i 1699 og at han var gift med Kristi Kristensdtr., enken etter forrige bruker. Det er ikke nevnt barn, men en Ole Ivarson f. 1703 overtok bruket.Det står ingenting om hvor denne Ivar kom fra. Men om man fant bygslingsattesten er det kanskje nevnt der.

Ola Ivarson Vik er nemnt som son av arving nr 1, så han er grei. Eg må kunne gå ut frå at dei 3 heilsyskena er etter ein Ola Mannset, men sidan Ola er eit svært vanleg namn, held eg svært ope for at halvsyskena kan ha same mor i staden.

Det er selvsagt godt mulig. Men i 1701 er der i alle fall bare to med det fornavnet på Mannset, og det er de to jeg har nevnt tidligere. Ole Tommessen er nevnt i skiftet etter Brita i innlegg 2, men da enten som vitne eller formynder. Og i følge Rune's innlegg nr.9 var Ole Tommessen død i 1720.

I 1701 har han en sønn Anders hjemme, men hvorfor det var svigersønnen som overtok bygselen i 1720, vet jeg ikke, med mindre det var for å få datteren gift. Den blir nok ikke enkel denne Aase.

Nei, dette er nok ikkje enkelt. Men tre småbitar til:

Dersom det er Lisbet Olsdtr Myklesbust som døyr 78 år gammal i 1752 under namnet Lisbet Tommesdtr, kan det vere muleg å tenkje at namnet ikkje er teke ut av lause lufta. Kan td mora ha vore gift med ein Tommes og?

Frå formyndarprotokollen for denne tida kan vi sjå at det har vore eit skifte i 1722 som Kristi Olsdtr Mannset har vore arving til (vi veit ikkje kvar eller etter kven). Ho har fått Rasmus Sveinson Myklebust, Lisbet sin mann, til formyndar, og formyndarskapen opphøyrer når ho blir gift med Rasmus Mattisson. Vi har dessverre ikkje skifteprotokollar for denne tida. 

I same protokollen finn vi og at Marte Olsdtr Mannset har arva i eit skifte i 1720 - vi veit ikkje kvar eller etter kven der heller - og har fått broren "Anders Tjørstad" som formyndar. Dette KAN vere den Marte Olsdtr som er arving nr 5, og då bør "Anders Tjørstad" vere identisk med nr 3.

En interessant tankegang. Tommesnavnet kan jo skyldes at hun var datter av Ole Tommessen, og at bygdeboka stokker kortene litt. Er det mulig å finne ut om denne Ander Tjørstad er identisk med Anders Dalset?

Dersom vi konsulterer folketellinga 1701, har vi desse interessante namna på Mannset:

Oppsitjaren Ola Tommesson, 62 år gammal, med sonen Anders Olsson, 6 år gammal som einaste heimebuande son.

Oppsitjaren Ola Andersson, 50 år gammal, med sonen Anders Olson, 8 år gammal som einaste heimebuande son.

Ola Andersson må vere identisk med enkjemannen i 1705, og bør då i tillegg ha ein son som heiter Ivar og er ca 14 år gammal i 1701. (Dottera Eli på ca 19 år vil ikkje vise att her, sidan det er eit MANNtal).  Ein 12 år gammal tenar, Ifver Olsen på Orheim, kan vere ein aktuell kandidat.

Så vidt som eg kan forstå, er det umuleg at denne siste kan vere far til nokon av arvingane etter Kristi Myklebust, verken heilsyskena eller halvsyskena. Eller er det noko eg overser?

Eg hallar dermed meir over til Ola Tommesson. Eit teikn kan også vere at bruket hans etter ei tid blir overteke av ein Ola Andersson Dalset, som i så fall kan vere eit barnebarn.

Jeg tror jeg må si meg enig Aase. Vi fant vel ut at sønnen til Ole Anderson, Ivar, ikke kunne være identisk med arving nr.1 ettersom han allerede var etablert på Vik i 1701. Og det var i følge 1701 manntallet bare to Ole på Mannset. Det samme sier bygdeboka. Ellers ser det jo ut til at begge døper barn med samme navn.

Men då er du vel også enig i at kullet med heilsysken må vere ein del eldre enn halvsysken-kullet. Vi har fødselsår på 1670-talet på minst 2 av heilsyskena, og dei andre er gjerne 20 år yngre. 

Ja, jeg vil tolke det dit hen Aase. Bygdeboka nevner at Ole Tommesen var gift med en Anne Knudsdtr. Dette stemmer også med opplysningene fra Rune Bergesen i innlegg nr.9. Jeg vil tro at om det stemmer må hun være kone nr.2 og mor til halvsøskene. Ole Thommesen var død før 1720 da svigersønnen fikk bygselet. Men hvem av arvingene i ditt første innlegg ble i så fall gift med Peder Nielsson? Kanskje nr.4 Brite?

Takk igjen! Eg har rett og slett ikkje greidd å få med meg alle detaljane undervegs, ser eg - men det ser rett ut det du skriv. Marte gifter seg med Abel Jensson Myrstad, i 1742, så det må vel vere Brite som er aktuell som kone til Peder Nilsson ja.

Kanskje litt underlig at en av døtrene ved sin ektemann overtok og ikke Ivar eller Anders. Men de var vel godt etablerte der de var, og man hadde behov for å sikre datteren en fremtid.

Problemet er hvordan vi skal kunne dokumentere dette.

Eg har gjort meg tankar om  dette og - å nærmast måtte "leige" seg arvtakar på garden? Ei muleg forklaring er at ein eller begge av foreldra har vore  "vanskelege" menneske å ha med å gjere, det har vi dessverre sett altfor mange døme på. 

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.