Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Jacob Andreas Jacobsen f. ca 1790 i Alstahaug - hvem var foreldrene?

Recommended Posts

Jacob Andreas Jacobsen f. ca 1790 gift(1824 Alstahaug) med Else Maria Mortensdatter. Henne har jeg rimelig grei oversikt over. Tre barn: Carsten Andreas, Nils Christian Tanke og Karen Marie Tanke. Han dør i 1833 på Furunes, Alstahaug.

Svarer meg selv her: https://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01058468000653i 1801 Finnes det en Jacob Andreas Jacobsen i Tenden. Denne finner jeg ikke mer om, men i skifteekstrakten finner jeg søstrene:              

**  Aasen; Alstahaug/1838

12393 Pernelle             K  Ugift             Hovedperson; Har i tillegg en annen

Jacobsdatter                              søster som skal være i Herø.

12394 Christen Olsen       M        14          Brorsønn; Hellesvigen.

12395 Martha Olsdatter     K        20          Brordatter; Hiertland i Leirfjord.

12396 Olina Jacobsdatter   K        40          Søster.; Hestøen i 

Her ser det ut til at denne Jacob Andreas er død tidlig, men uten arvinger.

Legger inn lenke til vielsen til Jacob Andreas og Else. De ble viet i Stamnes, Alstahaug.

https://media.digitalarkivet.no/view/16579/128

Et søk på Familysearch i tidsrommet 1789-1791 etter Jacob Andreas med far Jacob gir i det minste to personer, en på Nesna i 1789 og en i Vefsn i 1791.

Har du sett på faddrene til ekteparets barn, om det kan være noen ledetråder der?

Endret av Randi Elisabeth Haugros

Da Jacob Andreas Jacobsen døde i 1833, ble hans alder oppgitt til 48 år. Det skulle til si at han ble født rundt 1785.

https://media.digitalarkivet.no/view/16579/106

Ved vielsen er alder oppgitt til 34 år. Det skulle tilsi født ca 1790 som du skriver.

Ved dåpen til Carsten Andreas Jacobsen i 1824 er far oppgitt som enkemann Jacob Andreas Jacobsen Furuneset

https://media.digitalarkivet.no/view/16579/17

Jacob Andreas og Else Marie var ikke gift da sønnen Carsten ble født.j

Blant faddrene er en Pernille Jacobsdatter og Ane Olsd. Gaasvæhr.

Dåpen til Nils Christian Tanke:

https://media.digitalarkivet.no/view/16579/24

Så når giftet Jacob seg første gang? I Stamnes?

# 5 Kan det være han som gifter seg med Pernille Sivertsdatter i 1820 = # 32?

Det er vel trolig hun det er skifte på i 1824  hvilket kan forklare at han er enkemann ved dåpen på Carsten.

Gaasvær; Dønna/1824
      Petronelle           K                    Hovedperson
          Sivertsdatter
      Jacob Andreas        M                    Ektefelle
          Jacobsen

Han er fra Lyngvær og 24 år i 1820. Det er et skifte etter Jacob Olsen på Tendvalen i 1807 som har en sønn Jacob Andreas som var døpt i 1795. Han passer aldersmessig med denne Jacob Andreas, men om det er samme person er jo uvisst. Innrulleringsmanntall for Alstahaug i denne perioden kan kanskje fortelle hvilken gård de aktuelle Jacob Jacobsen var født...

# 5 Kan det være han som gifter seg med Pernille Sivertsdatter i 1820 = # 32?

Det er vel trolig hun det er skifte på i 1824  hvilket kan forklare at han er enkemann ved dåpen på Carsten.

Gaasvær; Dønna/1824

Petronelle           K                    Hovedperson

Sivertsdatter

Jacob Andreas        M                    Ektefelle

Jacobsen

Han er fra Lyngvær og 24 år i 1820. Det er et skifte etter Jacob Olsen på Tendvalen i 1807 som har en sønn Jacob Andreas som var døpt i 1795. Han passer aldersmessig med denne Jacob Andreas, men om det er samme person er jo uvisst. Innrulleringsmanntall for Alstahaug i denne perioden kan kanskje fortelle hvilken gård de aktuelle Jacob Jacobsen var født...

I #2 så tar jeg frem skiftet til søsteren til Jakob Andreas Jakobsen fra Tenden. Han er ikke nevnt der. Det er litt snodig, men antyder vel at han er død før skiftet? Hvis han hadde vært gift så burde arvingene være nevnt?

Endret av Hans Egil Hansen

# 7 Det er 2 Jacob Jacobsen født på Tenden i innrulleringen 1818. Den ene er på Lyngvær og den andre på Teistad. Hhv 24 og 22 år. Vet ikke hva som skjedde med dem siden.

Mulig at DIS Salten har noe mer på sine transkriberte mannskapslister - http://sa.disnorge.no/mannskapsruller-nordland-1806-1836.

Jeg har dessverre ikke innrulleringsmanntall som forteller noe om fødestedet til Jacob Andreas Jacobsen på Furunes, men det vil jo være underlig om ikke han er nevnt i 1828 innrulleringen.

Frode fører på sine sider opp en sønn på Pernille og Jacob Andreas.....

Endret av Lars Østensen

# 7 Det er 2 Jacob Jacobsen født på Tenden i innrulleringen 1818. Den ene er på Lyngvær og den andre på Teistad. Hhv 24 og 22 år. Vet ikke hva som skjedde med dem siden.

Mulig at DIS Salten har noe mer på sine transkriberte mannskapslister - http://sa.disnorge.no/mannskapsruller-nordland-1806-1836.

Jeg har dessverre ikke innrulleringsmanntall som forteller noe om fødestedet til Jacob Andreas Jacobsen på Furunes, men det vil jo være underlig om ikke han er nevnt i 1828 innrulleringen.

Frode fører på sine sider opp en sønn på Pernille og Jacob Andreas.....

Kan jo være at Petronelle og Jakob Andreas sitt skifte var ett falittbo? Men da burde sønnen være nevnt i det andre skiftet

# 9 Jeg tror du er avhengig av å få tak i innrulleringen 1828 for å finne noe sikkert om Jacob Andreas Jacobsen Furunes. Gerd Karin skriver om Else Maria Mortensdatter og Jacob Andreas Jacobsen:

"Else Maria Mortensdatter f. 20.6.1785-d. 18.5.1841 Sund (enke, 60 år), hjemme i 1801, 30 i 1818 (tjener hos Anders Hansen Leiren), g. 1824 e.m. Jacob Andreas Jacobsen, Furunes (34 år, d. 3.7.1833 Furunes), 33 år, skifte 1833)."

Det som er avgjørende er jo hvilken Jacob Andreas Jacobsen det er som gifter seg som enkemann i 1824. Hypotesen om at det kan være samme som var gift med Pernille Sivertsdatter er kun basert på at det ble holdt skifte etter henne i 1824 slik at det passer kronologisk. Det skiftet du refererer til i # 2 viser at de ikke hadde kontroll på arvingene. Det muliggjør at broren Jacob Andreas kan være uteglemt, men det blir dog en ren gjetting.

Endret av Lars Østensen

Dåpen til Sivert Andreas i 1819:

https://media.digitalarkivet.no/view/2577/96

Sivert Andreas sin mor døde i 1821 på Gåsvær:

https://media.digitalarkivet.no/view/16576/100

# 11 Jacob Andreas Jacobsen og Petronelle Sivertsdatter hadde en uekte datter til dåpen i 1817. Begge disse barna var mao. født utenfor ekteskap (deres andre leiermål ved dåpen på Sivert Andreas). Petronelle er vel datteren til Sivert Erichsen på Nord Gåsvær etter dåpsfadderne å bedømme.

Endret av Lars Østensen

Den Jacob Andreas Jacobsen på siden til Lyngslekt må være denne:

https://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/267/pg00000002040270

Han er ikke ført som gift ved dødsfallet.

Jacob Jacobsen som døde i 1876 finnes i ft 1865 og 1875.

Folketellingene oppgi at han er født i Vefsen og ikke gift.

Innrulleringer for Alstahaug 1809-1835 er vel ikke digitalisert(??), men det er å finne på mikrofilm NT-194. Mikrofilmer kan vel kanskje

fremdeles fjernlånes gjennom bibliotek, og bli sett der på apparet. På den mikrofilmen skal også Vefsn som nevnes her være med 

Endret av Anne Lise Hovdal

I de innrulleringsmanntallene for Vefsn der han er oppført som bruker på Furuneset, er han oppført med Alstahaug som fødested. Dessverre ikke mer konkret enn det.

Han er vanskelig å identifisere i tidligere innrulleringsmanntall (altså før han giftet seg). Hvis han i tillegg kun er oppført som Jacob Jacobsen, blir det dessuten flere kandidater å velge i.

Noe annet interessant i innrulleringsmanntallene, er at kona er oppført som bruker av garden i 1820, 1821 og 1824, mens Jacob Andreas Jacobsen er oppført i 1823 og 1833.

I 1828 er Jacob Andreas Jensens enke, og i 1829 Jacob Joensen oppført som brukere, noe som kan være feil i originalen (jeg har kun avskriftene til Edvardsen). I 1828/29 er det også oppført en Ole Nilsen som bruker samme sted.

# 18 Er det oppgitt noen alder på ham i disse innrulleringsmanntallene?

Har du også "fortegnelse over fødte mannkjønn 1795-1830" av Svein Edvardsen? Kan det tenkes at det er oppgitt fødested på personene i denne listen?

Ja, alderen er oppgitt.

I 1823 - 30 år.

I 1833 - 42 år.

Ved oppføringen i 1828 (Jacob Andreas Jensens enke) - 35 år.

I 1829 er Jacob Joensen 36 år.

Fødselsåret skulle med utgangspunkt i dette være ca 1791/93.

Jeg har også "Fortegnelse over fødte mannkjønn 1795-1830". Den eneste som da er oppført på Furuneset er sønnen Carsten.

# 20 Takker!

Jeg klarer ikke å finne noe entydig som forteller hvilken gård denne Jacob Andreas Jacobsen var fra. Dersom han er identisk med den som var gift med Petronelle Sivertsdatter var han trolig fra Tenden. I følge dåpen på datteren deres var både han og Petronelle konfirmert, men jeg finner ikke konfirmasjonen på ham. Trolig er det han som gifter seg opp med Else Maria Mortensdatter siden minst en av dåpsfadderne på Carsten Andreas er fra Gåsvær. Her må det nok flere kilder til for å kunne konkludere.

Ok, da har jeg fått innrulleringsmanntall for 1828. I DIS sin tolkning er det en Jacob Andreas Jonsen på Furunes i Vefsn, 35 år og født i Alstahaug med en sønn Carsten på 4 år og en sønn Sivert på 9 år. Det gjør det overveiende sannsynlig at det er samme Jacob Andreas Jacobsen som var gift med Pernille Sivertsdatter, og at han da er født på Tenden.

post-1909-0-39234500-1483984302_thumb.jpg

Endret av Lars Østensen

Ok, da har jeg fått innrulleringsmanntall for 1828. I DIS sin tolkning er det en Jacob Andreas Jonsen på Furunes i Vefsn, 35 år og født i Alstahaug med en sønn Carsten på 4 år og en sønn Sivert på 9 år. Det gjør det overveiende sannsynlig at det er samme Jacob Andreas Jacobsen som var gift med Pernille Sivertsdatter, og at han da er født på Tenden.

attachicon.gifFurunes-1828.JPG

Ekstremt bra, tusen takk.

# 23 Jeg kan legge til at i 1814 er han dreng på Gåsvær, 18 år, og født på Tenden.

Veldig bra!

Jeg slo opp Sivert Andreas Jacobsen sin vielse i 1849. Der står Jacob Andreas Jacobsen oppført som far, men Sivert er altså ikke nevnt i farens skifte. Han kan jo ha blitt "satt bort" e.l. Litt snodig.

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.