Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av skjøte

Christer Ringheim
 Del

Recommended Posts

https://media.digitalarkivet.no/view/12338/316

Trenger hjelp til å transkribere skjøte på gården store Ringheim på Voss fra Ole Johannesen til hans søster Orlog Johannesen i februar 1833.

Det er spesielt det som står om Rundals almenning jeg ikke får grep på. Kan noen hjelpe? Skjøtet er ikke veldig langt.

Mvh

Christer Ringheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://media.digitalarkivet.no/view/12338/316

Trenger hjelp til å transkribere skjøte på gården store Ringheim på Voss fra Ole Johannesen til hans søster Orlog Johannesen i februar 1833.

Det er spesielt det som står om Rundals almenning jeg ikke får grep på. Kan noen hjelpe? Skjøtet er ikke veldig langt.

Mvh

Christer Ringheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et forsøk, dessverre ikke fullstendig:

Jeg underskrevne Ole Johannesen Ringheim tilstaar hermed og vitterliggjør at have solgt og overdraget som jeg hermed sælger overdrager og skjøder til min søster Orlog Johannesdatter min i følge skjøde af 11 Novbr 1815 og 8 Novbr 1822 tilhørende gaard Store Ringheim i .......... i Vossevangen M N 27 og 30de august af gaards..... med skjøde af 11te Novbr 1815......tilskjødet af skyld 1 Løb 6 mrk smør med byxel og herlighed og  den lengste (?) af samme gaard som med skjøde af 8de Novbr 1822 blev mig overdraget samt alle tilliggelser og andeel i Rundals almindning og den i for denne gaard mellom mig og min ovennevnte søster .........kjøbesum 800 av otte hundred speciers daler av mig fyldestgjort som skal fra sin af den hele samlede gaard være bemeldte min søster til odel og eiendom (?). Vossevangen den 20de februar 1833. Ole Johannesen Ringheim (LS.)

Til vitterlighet K. Mølster (LS) Mathias B. Mølster (LS)

LS = Loco Sigilli (istedenfor segl)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt påfyll:

Store Ringheim i .......... i Vossevangen = Store Ringheim i Guldfjerdingsotting i Vossevangen
M N 27 og 30de august af gaards..... = MN 27 og 30 den Anpart af Gaarden
med skjøde af 11te Novbr 1815......tilskjødet = som ved Skjøde af 11te Nobr 1815 blev mig tilskjødet
og den lengste (?) af samme gaard = og den Anpart af samme Gaard
og den i for denne gaard = og da den for denne Gaard
min ovennevnte søster .........kjøbesum = min ovennævnte Søster acorderede Kjøbesum
800 av otte hundred speciers daler= 800 er otte hundrede Species Daler
av mig fyldestgjort= er mig fyldestgjort
som skal fra sin af = saa skal fra nu af

Lenke til kommentar
Del på andre sider