Christer Ringheim Skrevet Januar 3, 2017 Del Skrevet Januar 3, 2017 https://media.digitalarkivet.no/view/12338/316 Trenger hjelp til å transkribere skjøte på gården store Ringheim på Voss fra Ole Johannesen til hans søster Orlog Johannesen i februar 1833. Det er spesielt det som står om Rundals almenning jeg ikke får grep på. Kan noen hjelpe? Skjøtet er ikke veldig langt. Mvh Christer Ringheim Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Christer Ringheim Skrevet Januar 3, 2017 Forfatter Del Skrevet Januar 3, 2017 https://media.digitalarkivet.no/view/12338/316 Trenger hjelp til å transkribere skjøte på gården store Ringheim på Voss fra Ole Johannesen til hans søster Orlog Johannesen i februar 1833. Det er spesielt det som står om Rundals almenning jeg ikke får grep på. Kan noen hjelpe? Skjøtet er ikke veldig langt. Mvh Christer Ringheim Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Lauritzen Skrevet Januar 4, 2017 Del Skrevet Januar 4, 2017 Et forsøk, dessverre ikke fullstendig: Jeg underskrevne Ole Johannesen Ringheim tilstaar hermed og vitterliggjør at have solgt og overdraget som jeg hermed sælger overdrager og skjøder til min søster Orlog Johannesdatter min i følge skjøde af 11 Novbr 1815 og 8 Novbr 1822 tilhørende gaard Store Ringheim i .......... i Vossevangen M N 27 og 30de august af gaards..... med skjøde af 11te Novbr 1815......tilskjødet af skyld 1 Løb 6 mrk smør med byxel og herlighed og den lengste (?) af samme gaard som med skjøde af 8de Novbr 1822 blev mig overdraget samt alle tilliggelser og andeel i Rundals almindning og den i for denne gaard mellom mig og min ovennevnte søster .........kjøbesum 800 av otte hundred speciers daler av mig fyldestgjort som skal fra sin af den hele samlede gaard være bemeldte min søster til odel og eiendom (?). Vossevangen den 20de februar 1833. Ole Johannesen Ringheim (LS.) Til vitterlighet K. Mølster (LS) Mathias B. Mølster (LS) LS = Loco Sigilli (istedenfor segl) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Else B. Rustad Skrevet Januar 4, 2017 Del Skrevet Januar 4, 2017 Litt påfyll: Store Ringheim i .......... i Vossevangen = Store Ringheim i Guldfjerdingsotting i VossevangenM N 27 og 30de august af gaards..... = MN 27 og 30 den Anpart af Gaardenmed skjøde af 11te Novbr 1815......tilskjødet = som ved Skjøde af 11te Nobr 1815 blev mig tilskjødetog den lengste (?) af samme gaard = og den Anpart af samme Gaardog den i for denne gaard = og da den for denne Gaardmin ovennevnte søster .........kjøbesum = min ovennævnte Søster acorderede Kjøbesum800 av otte hundred speciers daler= 800 er otte hundrede Species Dalerav mig fyldestgjort= er mig fyldestgjortsom skal fra sin af = saa skal fra nu af Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Logg inn for å kommentere
Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn
Logg inn nå