Gå til innhold
Arkivverket

Gårdbrukerkone Marie Nilsdtr.(1749-1820) på Nekerød i Våler, Østfold skal iflg. Våler bygdebøker være datter av Maren og Nils Halvorsen i Spydeberg.


Bjørn Piro
 Del

Recommended Posts

Nils Nilsen Nekerød (1734-1809), gårdbruker på Nekerød i Våler, Østfold var gift tredje gang med Marie Nilsdatter (1749-1820). Bygdeboka skriver: "datter av Maren og Nils Halvorsen, Spydeberg". Dette er en litt underlig formulering i Våler Bygdebøker, for når først foreldrene er identifisert står normalt også oppgitt  bruket hvor familien hadde sin bopel. Senere har jeg fått opplyst fra kildene til bygdeboka at morens fulle navn var Maren Henriksdatter.

 

Jeg søker kort og godt kunnskap om hvem foreldrene var?

 

Ellers vites følgende: Marie Nilsdatter døde som enke i Vestby, Akershus 11.4.1820 (hun hadde en datter med familie boende her). Alderen oppgis til 71 år og siden hun ved folketellingen i Våler 1801 var 51 år, så stemmer sikkert også fødselsåret som bygdeboka oppgir. Ved FT 1801 opplyses det videre at ekteskapet med Nils Nilsen Nekerød var hennes annet og mannens tredje. Jeg har ikke funnet vielsen deres verken i Våler eller Spydeberg. Ekteskapet må ha funnet sted i tidsrommet mellom 8.5.1772 (da mannens kone nr. 2 gravlegges) og 28.10 1774 - da deres første felles barn døpes.

 

Jeg har videre notert en Maria Nielsdatter, døpt Askim 7.4. 1749, med foreldre: Niels og Mari Onstad.

Videre at en Niels Halvorsen Aschim kjøpte gården Onstad i Askim i 1741 og solgte den i 1753.

Videre at Niels Halvorsen Aschim og kona Mari Henriksdatter 2.2.1733 i Askim døper datteren Gunnil.

Er dette den familien jeg leter etter mon tro? Og videre - at dette med Spydeberg var et feilspor? Jeg etterlyser dessuten hvor Maria Nielsdatter ble viet til sine 2 ektemenn og hvem som var hennes første mann?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.