Gå til innhold
Arkivverket

Vaisenhus eg. Waisenhuus

Per Otto Egeberg Asak
 Del

Recommended Posts

Etter ordboka oppfattet som hjem for foreldreløse barn. Men slike steder kan også ha hatt andre betydninger har jeg blitt fortalt.

Jeg savner kilder om vaisenshus som skal ha blitt etablert av tyskerne under krigen. Etter krigen blei ordet brukt som hjem for "tyskerungene" (muntlig info). Dette har jeg heller ikke funnet kilder om.

Kan noen hjelpe meg med kilder til dette emnet. Siden jeg bor på Grua blei det fortalt av min far at det var et "vaisenhus" på Grua.

I dag er det ingen jeg har spurt som veit om det har vært et vaisenhus der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett i boken "Krigens barn - De norske krigsbarna og deres mødre" av Kåre Olsen (Forum Aschehoug, 1998), men jeg kan ikke se at det der nevnes noe tysk barnehjem på Grua.

På s.98 kan vi lese:

I løpet av de snaut fire årene fra sommeren 1941 til krigens slutt 1945 etablerte altså Abteilung Lebensborn til sammen tolv hjem og en mødreskole i Norge

og på s.99 står følgende oversikt:

Mødre- og fødehjem: Hurdal verk (Hurdal), Klekken (ved Hønefoss)

Ventehjem: Dr.Holms hotell (Geilo), Høsbjør hotell (ved Hamar)

Byhjem: Kristinelundsvei 5 (Oslo), Olav Kyrres plass 1 (Oslo), Hop (ved Bergen), Trondheim

Barnehjem: Godthåb (Bærum), Stalheim (Voss), Moldegård (ved Bergen)

Mødreskole: Reistad (Lier)

På s.108 står det:

Dessuten kjøpte de opp plasser ved minst 50-60 norsk hjem av ulike typer.

Du kan jo kontakte forfatteren Kåre Olsen og høre med ham om han vet om ett av disse hjemmene lå på Grua - han arbeider på Riksarkivet.

I magasinet "Historie" nr.1/2001 sto det en artikkel "Da freden brøt løs. Om norske krigsbarn og tyskerjenter", men heller ikke der er det nevnt noe barnehjem på Grua.

Endret av Tore S. Falch
Lenke til kommentar
Del på andre sider