Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Lysing i Bergen 1784 - tolking

Recommended Posts

2. mai 1784 lyses det foLars Nielsen Lervigen og Elen Marie Rasmusdatter i Nykirken i Bergen.

SAB, Nykirken Sokneprestembete, H/Haa: Ministerialbok nr. A 8, 1776-1814, s. 48

Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070416620509

Jeg tror Lars kommer fra Leirvik på Holsenøy. Kan noen hjelpe meg å tyde teksten her?

Endret av Truls Songstad
Lenke til kommentar
https://forum.arkivverket.no/topic/205965-lysing-i-bergen-1784-tolking/
Del på andre sider

Truls,

Jeg setter inn et utkast til transkripsjon. Er ikke helt fortrolig med denne skriveren, så andre får gi korrektur og utfylling.

Mvh Are

«Margnotis: Copulered dend 16 Januari | 1785

Den 2den Maji troelovet Ungkarl Lars Nilsen Leervigen med Enken Elen Maria Rasmusdatter ; som foreviiste vedkomende attest for, at der var sluttet Skifte efter hendes afge[..] Sl Mand Dat 22 Marti [..] C: At de i Øvrigt er intet til hindr, vndr hvad om der nævnes Kan:; i dette Ægteskabs Fuldbyrdelse, Ligesom og for Copulatia i rette Tiid efter sidse Allernaadigste Forordning. derfor indestaaer Vii i følge Lov og [....]

Claus Aronsβ Hans Johanesen»

Truls,

Jeg setter inn et utkast til transkripsjon. Er ikke helt fortrolig med denne skriveren, så andre får gi korrektur og utfylling.

Mvh Are

«Margnotis: Copulered dend 16 Januari | 1785

Den 2den Maji troelovet Ungkarl Lars Nilsen Leervigen med Enken Elen Maria Rasmusdatter ; som foreviiste vedkomende attest for, at der var sluttet Skifte efter hendes afge[..] Sl Mand Dat 22 Marti [..] C: At de i Øvrigt er intet til hindr, vndr hvad om der nævnes Kan:; i dette Ægteskabs Fuldbyrdelse, Ligesom og for Copulatia i rette Tiid efter sidse Allernaadigste Forordning. derfor indestaaer Vii i følge Lov og [....]

Claus Aronsβ Hans Johanesen»

Takk for hjelpen Are!

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.