Gå til innhold
Arkivverket

Dødsårsak, Bømlo ministerialbok 1798

Karl Andre Skare
 Del

Recommended Posts

https://media.digitalarkivet.no/view/8819/123

Et stykke nede på siden til høyre, mellom 16. og 24 februar: "Dom 50ma....i Bremnes kirke."

Kan noen tyde det som står etter Anders Akselsen Svortland, som jeg antar har med hans død å gjøre?

I tillegg: Hva betyr Dom 50m...etc? Dominica er søndag, men jeg kjenner ikke igjen resten av betegnelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eod. die gravf. Jens Larsen Sortland gl. 34 1/2 a., Anders Axelsen Sortland gl. 54 a. begge ved en ulykkelig Hændelse omkomme i Iisen paa et lidet Vand den 4d Januari sidstleden, da de om Morgenen skulle gaae hen at optage deres Garn.

Datoen har jeg dessverre ingen forklaring på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg: Hva betyr Dom 50m...etc? Dominica er søndag, men jeg kjenner ikke igjen resten av betegnelsen.

50ma = quinquagesima = den femtiande dagen (før påske),

også kjend som fastelavenssundag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders var min 4 x tippoldefar, via hans datter Anna Nordtun, videre til Guri Bjørnsdatter Grutle / Hestaneset --> Anna Årsteinsdatter Grutle / Hestaneset --> Ragnhild Hestaneset / Hatlen, som var min oldemor.

Dette skulle gjøre deg til min mors seksmenning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seksmenning til din mor er korrekt, ja:-) Slekta mi er fra Anders sin dtr. Brita Andersdtr. f.1794 g.m. Ole K. Risøytræ u. Risøy osv.  Kan se ut til at slekta til Anders Axelsen f. Steinsbø, bakover er av slekten Helvig/Mowat. Men mangler det siste avgjørende beviset, har du gransket litt bakover der? Har funnet en del kontrakter for far til Anders, Axel Fredriksen  i kilder innpå, men ikke for gården Lier i Sveio, der han bodde først. Hvis slik kontrakt hadde blitt funnet, så kunne det kanskje stått hvor han egentlig var fra, selv om dette ikke var med alltid. Er jo mange ting som tyder på at det er samme Axel Fredriksen som ble døpt i Kvinnherad 19. desember 1715, som sønn av Fredrik Andersen Helvig, f.1661 og Anne Jonsdtr.  

Endret av Svein O. Tislevoll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt hende det klaffer med dager til påske, men her tror jeg presten regner opp hvor mange prekener han har hatt i de forskjellige soknene. Jeg vet ikke fra hvilket tidspunkt han regner.

Etter 2. februar har han skrevet slik flere ganger:

-Dom. 70ma  Prediken i Muster

-Dom. 60ma Prediken i Bømelen

16. februar

-Dom. 50ma  Prediken i Bræmnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt hende det klaffer med dager til påske, men her tror jeg presten regner opp hvor mange prekener han har hatt i de forskjellige soknene. Jeg vet ikke fra hvilket tidspunkt han regner.

Etter 2. februar har han skrevet slik flere ganger:

-Dom. 70ma  Prediken i Muster

-Dom. 60ma Prediken i Bømelen

16. februar

-Dom. 50ma  Prediken i Bræmnes

Du kan tru kva du vil, men dette ville nok overraska presten....

Prøv med nettsøk på septuagesima, sexagesima og quinquagesima.

Du kan også freiste med leksikon eller ordbøker, t.d. her https://snl.no/ eller http://meyersfremmedordbog.dk/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De to andre hadde jeg hørt om, men stusset over at de eventuelt skulle angi at det er hhv 60 og 70 dager før påske, for det var jo ikke 10 dager mellom hver av søndagene. Men det sa du jo ikke... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seksmenning til din mor er korrekt, ja:-) Slekta mi er fra Anders sin dtr. Brita Andersdtr. f.1794 g.m. Ole K. Risøytræ u. Risøy osv.  Kan se ut til at slekta til Anders Axelsen f. Steinsbø, bakover er av slekten Helvig/Mowat. Men mangler det siste avgjørende beviset, har du gransket litt bakover der? Har funnet en del kontrakter for far til Anders, Axel Fredriksen  i kilder innpå, men ikke for gården Lier i Sveio, der han bodde først. Hvis slik kontrakt hadde blitt funnet, så kunne det kanskje stått hvor han egentlig var fra, selv om dette ikke var med alltid. Er jo mange ting som tyder på at det er samme Axel Fredriksen som ble døpt i Kvinnherad 19. desember 1715, som sønn av Fredrik Andersen Helvig, f.1661 og Anne Jonsdtr.  

Da har du kommet atskillig lengre enn meg her. Jeg har ikke sett lenger enn det som står i bygdebøker og kirkebøker, så foreløpig stopper det med Axel Fredriksen i mitt tre.

Jeg er i slekt med Anders Axelsen Mowat/Helvig gjennom en annen gren, så jeg kan se om jeg har noe der som også passer her, men jeg tviler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider