Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Oliane Catrine født

Recommended Posts

Barnet er døpt Oliane Catharine. Hun var 9 uker gammel da hun ble døpt den 21. februar. Fars yrke er ikke oppgitt. Det står bare slik:
Forældre: Ole Gregersen & Hustru Karen Dorothea Syversd. paa Ladegaardsøen.
Fadderne: Anne Andersdatter, Trine Larsdatter, Anders Hansen, Ole Andersen og Forældrene.

Samme Oliane Cathrine?

Klokkerboken er kanskje litt lettere å tyde?

Men der står ikke fars yrke.

Nederst på høyre side.

https://media.digitalarkivet.no/view/7691/61

Ser nå at du allerede har fått hjelp med tydingen.

Endret av Ann-Mary Engum

Takk igjen. Du har hjulpet meg så mange ganger. Jeg har skaffet meg appen med gotisk skriftrening og prøver å bruke den først, men det ser ikke ut til at jeg blir så mye bedre.

Jeg kommer til å  slå opp kildene til flere av søsknene til Oliane for å lete etter fars yrke. Vet at han seinere er registrert som fisker. De barne jeg nå ser på er født mens han bygslet eiendommen Huk på Bygdøy i 14 år tidlig på 1800-tallet. Jeg har lurt på hvorfor han solgte. Etter å ha lest Finn Holdens bok om Bygdøys historie ser jeg at de som bygslet eiendommene ikke hadde rett til fiske. Kanskje ble næringsgrunnlaget for dårlig.

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.